Optiontown, umodent?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av RoadKing, 22. sept 2015.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Ok, nå har jeg lest på hva man sier på optionTown.com og hva som står i bekreftelsen på oppgraderingen.

    Jeg kan ikke se at det noe sted, står at man taper oppgraderingen om man gjør endringer på billetten ETTER at man har blitt oppgradert og ETTER at man har sjekket inn.

    Det står derimot, sitat: «you will be entitled to all the facilities associated with your UTo Class;», hvilket, i min verden innebærer at når man har blitt oppgradert til Full Plus, så er det å endre billetten, den minste sak i verden.

    På toppen av det hele, går du inn på SAS’ sin side: https://www.sas.no/alt-om-reisen/for-reisen/oppgradering/, og leser om OT der, så henviser de jaggu til OT for fullstendige regler…

    Så, når man vurderer spørsmålet om klasse i bestillingen… Det står jo ingensteds, bortsett fra den herostratisk berømte C som ingenting er verdt lenger, uten sin lillebror. Og på boardingkortet står det Cc. Tar jeg mye feil når jeg antar at det er Plus Full Flex?

    Dette understrekes videre av at mens jeg med min Plus restricted (Cy) bare fikk 750 eb poeng en vei, så fikk min kone 1250.

    Så, @TOS_EBG, @blystan, jeg ber dere, kan dere fortelle meg hvor jeg kan lese at reglene sier at en billett som er oppgradert fra OT, og sjekket inn på, til og med reist utreisen på oppgradert klasse, ikke skal kunne endres???

    Hvis dere ikke kan vise meg hvor denne regelen står, så krever jeg min rett og er fortsatt forbannet på den svenske jyplingen på 05400 som avviste meg (nei, jeg er ikke langsint, må bare brumme litt av prinsipp :p ). Og ditto strålende fornøyd med bakkepersonalet på EVE som fikset dette uten – UTEN – så mye som et spørsmålstegn.

    I motsatt fall. Så vil jeg stille spørsmålstegn ved hele konseptet, det er rett og slett ikke modent.

    Da selger man et produkt i OT, med en begrensning som ikke klart fremgår av betingelsene. Det nærmeste man kan komme er en reservasjon i form av «…In all such cases, normal policies of your airline shall apply.». Og denne reservasjonen kommer i bekreftelsesmailen, dvs etter at man har betalt. Hvor skal man som forbruker kunne se hva dette innebærer? I beste fall så vil jeg tillegge at «normal policies» vil innebære de regler flyselskapet for øvrig har for den aktuelle klassen. Med referanse til hva jeg har beskrevet over, oppfatter jeg at oppgraderingen er skjedd til Plus Flex (ref. Cc på BC) i hvis tilfelle det igjen er jeg som har rett.

    Det er tidligere pekt på at det er en feil i SAS app som tillater at man endrer disse billettene, jeg er sterkt fristet til å påstå det motsatte, det er app som er korrekt.

    Uavhengig av hvem som har rett:

    Det som selges er uklart. OT bør presisere hvilken kommersiell klasse man oppgraderes til. Å si Plus / Business er ikke presist nok da det ikke gir tilstrekkelig informasjon til å oppfylle betingelsene i kontrakten, dvs lese «normal policies of your airline» for å forstå hva man kjøper.

    SAS på sin side må gjøre det klart hva det er de sier ja til. Og hvis «restrictions apply», så får de si ifra i klartekst. Ikke sende kunden ut på en sirkulær referanse til OT.

    SAS må bli konsekvente på hvordan de håndhever det. Det kan ikke være slik at smartasses (no offence blystan og TOS_EBG, det er ment som en kompliment :cool: ) som utnytter dårlig programmering til å finne løsninger der andre møter veggen. Det kan ikke være slik at man blir avvist, eventuelt avkrevd ytterligere betaling når man ringer kundetelefonen for deretter å oppleve at alt er ok og gratis på flyplassen eller ved bruk av app'en.

    Og, der er vi vel ved kjernen av utfordringen SAS møter for tiden. De har så mange unntak og spesialcase gående, at det er håpløst for deres ansatte å holde styr på hva som gjelder til enhver tid og for hvem. Jeg tror SAS vil gjøre seg selv og sine ansatte en stor tjeneste om de tenker gjennom og forenkler litt på alle unntakene sine. Det er jo verre enn arbeidslivet og beskatning.

    Nuvel, det var mine 2 cent som de sier «over there»
     
  2. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg personlig fikk opplyst dette av SAS med T/C når jeg ringte inn for å prøve å endre en billett selv. Vis dette stemmer som du sier, at det ikke står på OT sine vilkår OG, SAS refferer til OT sine vilkår, så ville jeg ha sendt inn et klage skjema hvor jeg opplyste om dette og krevd refundering av endrings gebyret, endring av klasse opp igjen og etter registrering av poengene du fikk for lite.
     
    RoadKing liker dette
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Man bookes vel i Cz, dvs business saver.
    Disse er ikke fleksible på samme måte mener jeg, men det brukes anderledes på short haul og da går det galt for sas..

    Jeg tror forøvrig at det står i billettreglene at de mest restriktive regler gjelder. Så har du 2xGo vil du da muligens ikke ha rett på endring. Sas opplyste meg når jeg spurte at man oppgraderes i serviceklassse men ikke billetten. Hvor dette står skrevet kan jo være en annen sak...
     
  4. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    OT lover en oppgradering på flyet OM det går igjennom.. De lover ikke fully flexible billetter som tross alt koster 10x mer enn GO på IC fly. At det er mulig på EU fly antar jeg blir fikset etterhvert, men inntil videre er det kanskje greit å ikke mase på SAS om en fordel vi kanskje ikke skulle hatt :)
     
    Scandipendler and KristianSk like this.
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Det var det da, på boardingkortet står det Cc...

    Hvor?

    Det er det jeg prøver å komme fram til. Det framgår ikke hva slags produkt man selger. Dvs, hadde det vært bare EN Plus/Business klasse, så hadde det vært klart som blekk. Men når OT selger oppgradering til Plus/Biz, og ikke spesifiserer utover det, og SAS henviser til OT for spesifisering av regler... Jeg er ikke advokat (og man burde jo strengt tatt ikke ha behov for å være det heller), men jeg syns det er vanskelig for dem å påberope seg at det er restriksjoner på billetten og hva man kan gjøre med den, annet enn de generelle regler som gjelder for full Plus/Biz.

    Jeg må få presisere at jeg kan ha forståelse for at man vil velge å legge begrensninger på en slik billig tilgang til det aller helligste. Men da er det jo rimelig å forvente at man forteller hva man selger? Dessuten, det er jo en begrensning på varen i utgangspunktet, for du er jo ikke garantert en oppgradering.
     
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Har ikke fått for lite poeng, men jeg tenker på å skrive noen ord og fortelle at jeg syns de burde klaregjøre det, og ettersom det ikke står i salgsbetingelsene vil jeg ydmykt spørre om det ikke er på sin plass at jeg får refundert for endringen på min kjæres billett :). Men det er ikke pengene det er om å gjøre med, det er mer det at det selges et uklart produkt.
     
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Fruen fikk jammen meg for lite poeng. Da poengene tikket inn i går stod det 315, mot de 1250 som hun fikk på turen oppover.
    Sendte en mail til gull.no hvor jeg la ved bilde av BC, sitat fra mailen fra OT og henviste til de 1250 oppover. 2 timer senere var innskuddet med poeng opp til 1250 også for returen.
    Kudos til SAS. Men understreker igjen mitt poeng, om at dette tilbudet er umodent.

    Jeg leste nettopp om cash kortet til SAS, og det slår meg, hvorfor kan de ikke konsentrere seg om flyreiser og sørge for at det er uniformt og forutsigbart istedenfor å skulle konkurrere med bank?
     

Del denne siden