Endelig fant jeg en måte å reise første klasse fra Oslo til Bergen og tilbake. Så i den anledning prøver jeg meg på mitt første reisebrev her. Materiellet var av noe eldre karakter, men godt oppusset og vedlikeholdt. Vi var fire i følget og møtte opp en halv time før avgang klokken 0830 fredag morgen. Bagasjen ble profesjonelt håndtert av om bordpersonalet før vi steg ombord via rød løper. Her var kun passasjerer på første klasse, så litt køståing ble det, men hvert fall blant dannede mennesker. Vi hadde ikke sjekket inn på forhånd, men fikk likevel fine seter. (1, 2, 4, 5) Frokost var nybakte rundstykker med valg mellom ost og skinke, og geitepølse med brie. Jeg valgte geitepølse og var veldig fornøyd med det. Kaffe og te hadde de jammen også. Etter frokost fikk vi beskjed om at baren var åpnet, og valgte å ta en flaske musserende der. Hovmester kom innom og informerte at vi skulle spise ved bord nr 1. Lunsjen var av ypperste klasse med gravet hjort, røye og fløtepudding. Vi valgte en flaske Grüner Veltiner, som passet såpass bra at vi tok en flaske til. Etter lunsj nøt vi utsikten over Hardangervidden før vi fant det naturlig å finne baren igjen for en gin tonic. Tilbake på bord 1 til middag fikk vi igjen framifrå servering med ørret, lam, oster og geitostmousse. Alt fra norske kvalitetsleverandører. Vi drakk Riesling til forretten, Côtes du Rhone til lammet, og avsluttet med en Recioto til dessert. Vellykkede komposisjoner og matcher nok en gang. Vel fremme i Bergen kunne alle være enige om at det hadde vært en fin tur, og vi så veldig frem til returen på søndag. Noen bilder fra overfarten. Ingen tvil om at vi var kommet riktig. Behagelige seter, dog ikke flatbed... Pent oppdekket lunsjbord. Har hørt at flere klager over varme kabiner, men her hadde vi full kontroll over temperaturen. De var noget strenge med overhead bagasje, men vi hadde tilgang til all bagasje, så det gikk greit. Bobler! På returen var vi heldige og fikk egen kupé i førsteklassevognen som ble levert sammen med Bergensbanen i 1909. Denne var etter sigende dronning Mauds favorittvogn. Vi var alle fire skjønt enige om at opplegget på turen bort hadde vært såpass vellykket at vi gjentok det hele. Bobler før lunsj, GT før middag, og litt brunt fra lommelerken før ankomst. Menyen var helt byttet ut, og hadde igjen fine norske råvarer i elegante og smakfulle presentasjoner. Fulle menyer og drikkekart vedlagt. Flere bilder: Avgang til Grorud fra Bergen er ikke et vanlig syn Kupé. Gammelt og nytt, TBM utenfor Ulrikstunnelen. En El 11.2098 fra 1954 på Finse stasjon. Litt mat. Menyene. Drikkemeny. En rebell. Reisen ble bestilt med Amex, så da ble det jammen bonuspoeng på turen også. Mer informasjon på http://www.historisketogreiser.no/ -- Kristian
Det der så virkelig så behagelig ut og jeg hadde ingen anelse om at slikt fantes. Takk for at du deler!
Takk for et glimrende reisebrev! På dette forumet er det vel uvant (les: blasfemi) å betale for de edle dråper i first, men dette var et interessant reisetips okke som!
Dette så utrolig fristende ut Jeg tenker Insideflyer julebord med en gang. Dette er herved satt på bøttelista.
Kult! @democomputer Noen ganger glemmer man jo faktisk at det finnes andre fantastiske måter å reise på utenom fly! Har sett litt på div togturer i utlandet før men syns det stort sett har vært for stive priser hvis man vil ha ordentlig luksus. Skal ta en titt på den linken du postet også men det får bli etter noen timers søvn. Uansett, takk for at du deler og alltid morsomt med noe "annet"! God natt
Takk for hyggelige tilbakemeldinger! Håpet jo at forumistene hadde et åpent sinn hva gjelder skinnegående transport. Hvert fall av dette kaliberet. Usikker på når dette første gang dukket opp i Facebookfeeden min, men det gikk ikke lang tid før vi bestemte oss for å få med oss dette. Jeg har også tidligere kikket på orientekspressen og andre utenlandske opplegg, men det har foreløpig vært utenfor budsjett og tidsrammer... De kjører også nordmarka rundt, en svipptur på fire timer med et bedre måltid. Men jeg må si at de ti timene vi brukte til Bergen gikk veldig fort. Turen koster 2750 en vei, drikke ikke inkludert, og det er 25% rabatt på returen. Like etter sommeren dukket det opp informasjon om turen fra amex, med tilbud på 4600 t/r, så da sparte vi noen hundrelapper og fikk bonuspoeng attåt. K
Kjempebra! Jeg har alltid likt å reise med tog og det blir i alle fall ikke mindre hyggelig med slik traktering Takk for at du deler - denne må på to-do lista ja!
Takk for at du deler, ser ut til å ha vært en flott tur. De gamle vognene og ordentlig servering med hvite duker er virkelig flott Jeg mener å ha lest at turen til Bergen normal blir planlagt kjørt noen ganger i sesongen, i år har de også vært i Skien i tillegg til turene Nordmarka rundt. På grunn av litt rot fra BaneNOR så åpnet årets sesong nå i august pga. manglende tillatelser, men neste år blir det vel sesongstart allerede på våren vil jeg tro!
Mener det ble sagt at de hadde hatt trøbbel med sertifisering av noen vogner, og dermed måtte droppe vårturen. Men de har planer om å få det til neste år. De er også interessert i å få til en tur til Trondheim. K
Som jeg har skjønt det så har de vært rammet av det samme som resten av Norsk Jernbanemuseum, hvor operatørlisensen var knyttet opp mot Jernbaneverket. Som kjent(?) ble Jernbaneverket til BaneNor og Jernbanedirektoratet, og vipps så hadde ikke Norsk Jernbanemuseum lov til å kjøre et eneste tog. Edit: Mer informasjon her https://www.jernbanedirektoratet.no...ikkerhetssertifikat-til-norsk-jernbanemuseum/