Overraskelsestur med min kjære mor

Tråd i 'Reisemål' startet av Salvador, 26. april 2018.

1. Salvador

Salvador Medlem

Likes mottatt:
    175
    Bonuspoeng:
    43
    Mor (fyller 60 i mai) og sønn (30) skal på felles tur om en drøy uke. Dette er bursdagsgave fra meg, og hun vet ikke mer enn at vi skal på tur, og være vekke ca. én uke.

Etter å ha modifisert den et par ganger, og gjort om på endelig reisemål, ser den endelige ruten slik ut:

BGO-OSL 0725-0815 SK+ B737-700
    OSL-FRA 0950-1200 LH C A320-200
    FRA-HND 1805-1215+1 LH F B747-8i
    HND-BKK 0020-0450 TG F B747-400 (ser ut som gammel kabin..)
    BKK-PNH 0740-0850 TG C A330

4 dager og 12 timer til retur

HAN-BKK 2045-2235 TG C B787-8
    BKK-LHR 0055-0715 TG F A380
    LHR-SVG 1150-1440 SK+ (Hopper av på SVG) B737-800
    SVG-BGO 2035-2110 SK+ B737-800

Jeg har et par spørsmål jeg håper dere forumister kan hjelpe meg med;
    - Som dere kan se, har vi drøyt 6t på FRA. Her lurer jeg på hvordan disse timene blir best tilbragt... Leie av porsche er selvsagt aktuelt, men for at det skal bli noe særlig interessant for min mor, har dere noen litt artige/spennende steder vi kan kjøre til som er i rekkevidde til tiden vi har tilgjengelig?
    Det er min første gang på FCT. Baderommene, er det kun ett bad per rom? I så fall er det noe jeg heller sparer til damen er med på en sånn tur :D
    Ellers tips til bruk av tid på FCT?

-12t i Tokyo. Jeg har vært i Tokyo én gang, og anser min kunnskap om byen til å være lite å skryte av. Jeg vet at det finnes tokyotråder, men siden jeg først oppretter en tråd om denne turen, våger jeg å spørre her:
    Noen gode forslag til hvordan best å tilbringe disse? Vil helst unngå at det skal bli kjempestress, da dette først og fremst er ment som en kosetur. Mamma har dog aldri vært i Japan før, så litt sightseeing/bevegelse rundt i byen er jeg forberedt på.

- Ca en halv dag i Phnom Penh, før jeg tenker å ta privat taxi til Siem Reap (jeg hadde tenkt å fly, men da jeg så at private taxier kjørte SUV fra sentrum av Pnhom Penh til Siem Reap for $70 på 5h, virket dette vel så greit som å fly). Her booker jeg en guidet tur, før jeg også håper vi får med oss et skikkelig godt, lokalt måltid. Tips til restaurant tas gjerne imot.

- En hel dag i Siem Reap (Angkor Wat) før vi flyr med siste på kvelden til Hanoi. Er det best å se Angkor Wat på egenhånd, eller med guide? Gode restauranter i Siem Reap vi bør få med oss?

- Planen videre er cruise i Halong Bay. I utgangspunktet 2 netter/3 dager. Noen som har noe bra å anbefale her? Ønsker et ganske fint cruise, men budsjettet er ikke uttømmelig, da jeg betaler for alt hele denne turen. Hva er verdt å prioritere å se i Halong Bay? Jeg vet at denne opplevelsen fort kan bli preget av for mye turister/laget kun for turister, men jeg vet mamma har lyst til å dra hit og tenker at det passer fint med noen dager i god komfort til sjøs etter noen ganske heseblesende dager i første del av turen.
    Har noen erfaring med sjøfly fra/til Hanoi? Ser ut som en ganske kul måte å transportere seg til Halong Bay på, dog koster betraktelig mer. Noen som vet om det er mulig å prute på priser (gjelder både sjøfly og cruise)?

- Siste dag har vi noen timer (jeg gjetter fra 4 til 6) til overs i Hanoi før flyet går. Tar også her gjerne imot tips om hva som bør prioriteres og også gode restauranter.

Dette ble et veldig langt innlegg, med masse spørsmål. Se på det på denne måten, at all hjelp vil bedre opplevelsen for det jeg håper skal bli sin livs tur for mamma. Hun har heller aldri flydd noe annet enn økonomi, og eneste opplevelse av Asia tidligere er en tur til Thailand for mange år siden.
    All hjelp tas imot med enormt stor takk, så skal jeg se om jeg ikke får ut et lite reisebrev også (dog ikke live dessverre) :)

Chrisbgg and Gullars like this.
  2. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,555
    Bonuspoeng:
    113
    Et par generelle spørsmål først: Hvordan er helsen til din mor, og takler hun jetlag bra?

Går endel tid bort i transport i TYO, så f.eks Imperial Palace Garden, spise lokalt, og så en tur og se på galskapen i Shibuya/Shinjuku. First class loungen til ANA serverer varm mat på kvelden, så sett av et par timer der, men ikke mer.

Jeg har bodd og jobbet i Kambodsja i mange år, så vil ikke anbefale taxi med mindre din mor er reisevant, har godt hjerte eller ev valium innabords. Kan bli ganske heftige de taxiturene, mange har lært bilkjøring fra amerikanske filmer og kjører ofte på begge sider av veien. Og det hjelper ikke å avtale på forhånd at de skal ta det rolig. Ting har en tendens til å endre seg :)

I Siem Reap er det endel restauranger, Tripadvisor er etter min erfaring ganske ok i vurderingene der. Av lokale retter er fish/beef amok, beef lok lak å anbefale. Er også et par gode indiske restauranter, bl a en glutenfri.

Ganske tight program du legger opp til med Porsche, FCL, rett på sightseeing i Tokyo, og så videre med lite søvn på TG-flighten, og oppstykket videre. Så bare en halv dag i Phnom Penh. Ville vurdert å overnatte der og fly videre neste morgen med første fly og rett til Angkor Wat. Kan anbefale Monsoon Bassac Hotel. Og så kutte 1 dag i Halong Bay. Er ikke så heftig der.

Kudos for å ta med din mor da, voksenpoeng :)

Last edited: 26. april 2018
    Chrisbgg, braathens safe and Salvador like this.
  3. Salvador

Salvador Medlem

Likes mottatt:
    175
    Bonuspoeng:
    43
    Helsen vil jeg si er ganske bra, i alle fall ingen store problemer som jeg tror jeg skal sette demper på denne turen. jeg har ikke vært på langtur med henne før, men har inntrykk fra tidligere turer at det har gått bra. Både jeg og hun har stort sett klart oss greit med lite søvn dog

Jeg tror ikke hun skal ha nevneverdige problemet med litt heftig kjøring. Det er dog ikke snakk om vanlig taxi, men privat transport. Det selskapet jeg har sett på har generelt gode anmeldelser på nettet i alle fall. Tankegangen min er at 5h i bil nødvendigvis ikke tar noe lenger tid enn å fly, ettersom jeg leser at man i rush må regne oppmot 2h fra Phnom Penh til flyplassen, samt møte opp tidlig siden det er billigselskap. Så får man jo også sett mer av landet. Leser også at veiene per nå mellom Phnom Penh og Siem Reap er gode, har du noe erfaringer med de?

Helt enig. Det er helt på grensen. Jeg skulle gjerne hatt henne med på tur lenger, men av diverse årsaker er én uke absolutt max, og prøver dermed å få til så mye som mulig i tidsrommet. Men det er en fin balansegang før det bare blir stress og slitsomt. Tanken er at det skjer såpass mye på dagen før flighten til Tokyo, og den er såpass lang at det bør gå an å få 4-6h søvn her.
    Så er det ny nattflygning på drøye 6h til BKK, hvor det også planlegges å sove så mye som mulig. Også 3 snaue timer i FCL på BKK, hvor jeg håper det finnes noen ok hvilerom og kanskje kan få én time eller to til på øyet. Forhåpentligvis er det nok til at vi klarer sightseeing i Phnom Penh (alt blir ordnet for oss her, inkludert henting på flyplassen) uten store problemer. Men det er klart, er vi (eventuelt henne) for sliten, kan vi alltids sjekke inn på et hotell i Phnom Penh i stedet tenker jeg. Skal absolutt vurdere forslaget ditt om fly morgenen etter, tenkte bare at det ville være en fordel å ankomme Siem Reap kvelden i forkant av Angkor Wat og få en skikkelig natt søvn her.

4. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,159
    Bonuspoeng:
    293
    Dere kommer til å være heftig utslitte. Og tror turen er langt over grensen egentlig ;)

Sånn helt personlig, å ha med mor på tur kan være veldig gøy. Og en uke er kanskje akkurat kort nok til at dere ikke har drept hverandre i jettlag psykosen.

Uten å ha vært i nærheten av FCT tør jeg nesten garantere at hvis du forklarer ( på litt sjarmerende skoletysk kanskje?) at dere trenger 2 badekar med hver sin flaske champagne fordi du har med din mor på ferie, så ordner det seg.

Kjør ned til Heidelberg via småveier lang Rhinen også motorvei tilbake, koster deg 100+Euro ekstra i km men dere rekker en kaffe på torget i gamlebyen ;)

Velg ut et historisk sted med en bydelsmetropol i gåavstand Et forslag er å ta toget til Harajuku. Gå inn i Yoyogiparken og Se Meiji tempelet. Ta en kaffe på Norske Fuglen, eller enda bedre, på Enseigne d´angle en liten bortgjemt kjeller kafe med himmelsk kaffe og så går dere inn i Tennåringshimmelen Harajuku og opplever storby Tokyo.

Med litt googling kan du finne en liten sushisjappe med servering bare rundt disken og få oppleve litt Japansk matkunst også.

Ankor Wat og de andre templene og hele området bør absolutt sees med en egen guide som snakker greit engelsk.

Salvador and Insomnia4u like this.
  5. ValdresBjarne

ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

Likes mottatt:
    9,366
    Bonuspoeng:
    183
    For ein fantastisk tur!
    Bernkastel er vel i utgangspunktet kanskje litt langt unna FRA, men ein fin tur. Eller ta ein tur langs Rhein.
    Halong Bay er fantastisk, men har ingen erfaring med anna enn billig båter. Lita vifte på 38 grader var ikkje spesielt artig.
    Eg tok med mor mi på ein stjernerestaurant, og ho lo av alt og synes det var plagsomt kor fint det skulle vera. No tek eg ho med på peppes...Så får fruen og eventuelt frøkna bli med i LH-F!

Salvador liker dette
  6. Blades33

Blades33 Medlem

Likes mottatt:
    423
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg var på 2+3 dagers cruise i Halong Bay i oktober 2016. Vi bestilte gjennom Indochina Junk, og var fornøyde med båten. Du bør dog være obs på et par ting.

Først, turen med bil fra Hanoi tar fire timer, med mindre du på en magisk måte finner en operatør som ikke drar deg via et marked på veien. (eller sjøfly!) Så skal det sjekkes inn, og du skal gjennom sikkerhetsopplegg etc. I praksis bruker du hele dag 1 på reising.

Selve Halong Bay er vakkert, og dere får en fin dag 2, garantert!

Vår dag 3 ble derimot sølt bort på et besøk på en perlefarm, og en påfølgende 4 timers retur til Hanoi. I praksis vil også dag 3 gå med til reising, med mindre perlefarming står høyt i kurs.

Maten, servicen ombord var vi veldig godt fornøyde med!

Sum: Jeg ville vurdert litt nøye hvor mye av den rimelig korte tiden dere har dere skal bruke opp i transport til og fra Halong Bay.

Salvador liker dette
  7. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,555
    Bonuspoeng:
    113
    Taxi=Privat tranport. Er samme mentaliteten, men jeg har f.eks kjørt motorsykkel der i mange år. Så jeg har ganske høy terskel, tenkte mer på å opplyse om ulemper :) Veiene er bedre enn før, men når det nå nærmer seg regntid utsettes endel arbeid.

Rushet i PP er et problem og i det siste har det tatt 1-2 timer til flyplassen. Det er for lenge. Ellers holder det med å møte 1t før på innenlandsreiser.

Jeg har flydd HND-BKK i F fem ganger, vanskelig å få mer en 2-3t søvn der med takeoff, servering og landing.

Har dere vurdert Ninh Binh i stedet for Halong Bay? Samme geografi og 2t kjøring fra Hanoi:

Salvador, watchaddicted and Are like this.
  8. mariusbb

mariusbb Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    6 timer = leie Porsche:) Hvis dere kjører sørover, så vær litt obs spesiell fare for kø på vei tilbake mot flyplassen, men det er selvfølgelig avhengig av tidspunkt på døgnet og ukedag. Jeg kjørte vestover, og kan anbefale det. Er overraskende mange små og koselige landsbyer å kjøre innom!:)

Ellers er dere heldige som lander og drar fra HND - er kun en enkel 30 min tur med toget inn til sentrum (imotsetning til NRT som tar 75 min omtrent). Jeg var der i 22 timer, og anbefaler området Shinjuku og Shibuya. Her får dere skikkelig "Tokyo-følelse"! Men et drøss av andre aktuelle steder såklart. Men - ikke legg inn for mange sights!

Salvador liker dette
  9. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,985
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke lær deg tysk for å spørre om dette. Siden det bare er ett bad med badekar i FCT så gir du dette til mor mens du selv hygger deg i baren.

Salvador, Chrisbgg and Insomnia4u like this.

Del denne siden