Oversikt over MCC (Merchant Category Codes)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Pepeu, 02. nov 2017.

  1. Pepeu

    Pepeu Aktivt Medlem

    Innlegg:
    444
    Likes mottatt:
    936
    Bonuspoeng:
    93
    Flere kredittkort bruker MCC som grunnlag for rabatt. Dessverre er det så godt som umulig å få en oversikt over dette. Men, etter et godt tips fra @freddyen i en annen tråd viser det seg at Bank Norwegian viser kategorinavnet i kontoutskriften. Så, kombinert med eksport til Excel er det faktisk ikke så vanskelig å få en veldig god oversikt over dette.

    Har du kredittkort i Bank Norwegian hadde det hjulpet veldig om du hadde sendt over kontoutskrifen (jeg trenger kun firmanavn, valuta, sted og merchant category name). Alle beløp, dato etc kan slettes. Jeg trenger så kun å kopiere det inn i mitt regneark så gjør Excel og Visual Basic resten av jobben.

    Stor takk til følgende brukere for data så langt:
    @Henrik
    @Pepeu
    @Upsaker

    Foreløpig oversikt (jeg får ikke kopiert det inn som tekst da jeg ikke klarer å få tabelloppsett på forumet):


    Sortert alfabetisk:

    MCC.png

    Sortert etter MCC:

    MCCNO.png
     
    Last edited: 03. nov 2017
    dahlmath, Spurs, KRS and 3 others like this.
  2. Pepeu

    Pepeu Aktivt Medlem

    Innlegg:
    444
    Likes mottatt:
    936
    Bonuspoeng:
    93
    Placeholder, just in case.
     
  3. Satyv

    Satyv Senior Medlem

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    1,273
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har dette kortet, men for oss som ikke skjønner dette her. Hva i alle dager er dette, og hva skal du/vi med denne oversikten? :)
     
  4. Pepeu

    Pepeu Aktivt Medlem

    Innlegg:
    444
    Likes mottatt:
    936
    Bonuspoeng:
    93
    Flere kredittkort har rabatter, men de forutsetter at kortet er brukt på butikker med visse MCC. Alle kortterminaler og nettbutikker har en kode bundet til den. F.eks. har Ikano Visa rabatt på en kategori hver måned. Denne måneden er det elektronikk. Men, det betinger at butikken man kjøper hos er registrert på en MCC som de har bestemt at skal inngå i denne kategorien. Kjedelig å svi av 30k med Ikano Visa om man tror man får 5% rabatt, men ender opp med 0%. Da ville man heller brukt et annet kort. Som regel er butikker registrert på fornuftige MCC, men ofte er det vanskelig å vite da butikker gjerne ikke kun opererer i en spesifikk kategori. Se forøvrig eksempel under angående hvordan det spesifiseres:

    ikano.PNG
     
    Last edited: 02. nov 2017
    Satyv and Petter B-C like this.
  5. Satyv

    Satyv Senior Medlem

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    1,273
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for svar. Det var oppklarende :)

    Jeg logget på netbanken nå, men jeg finner ikke dette nummeret noe sted! Jeg sjekket både transaskjonshistorikken og gamle fakturaer.
     
    Last edited: 02. nov 2017
  6. Naalaiveggen

    Naalaiveggen Medlem

    Innlegg:
    99
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    8
    Alldeles nydelig! Har dessverre ikke kortet, men håper så mange som mulig bidrar:

    For øvrig: Handler man i USA, eller nettbutikker lokalisert i USA, kan man finne mcc-koden til hvert enkelt brukersted med "Visa supplier locator". Kan som nytt medlem ikke poste link, men det er bare å google.....
     
  7. Pepeu

    Pepeu Aktivt Medlem

    Innlegg:
    444
    Likes mottatt:
    936
    Bonuspoeng:
    93
    Du må trykke deg inn på transaksjonen, og da får du opp tekstbeskrivelsen (f.eks. "RESTAURANTS"). Koden finner man ikke, men man kan linke koden til teksten ved å finne oversikter på nettet.

    Forøvrig oppdatert posten med flere bidrag (ser det er visse svakheter i regnearket på misc-kodene). Edit: Tror det skal være fikset nå.
     
    Last edited: 02. nov 2017
  8. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Hvilken kode Payr er satt opp med er veldig interessant =)
     
  9. Naalaiveggen

    Naalaiveggen Medlem

    Innlegg:
    99
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    8
    Hvilken kode er det?
     
  10. Naalaiveggen

    Naalaiveggen Medlem

    Innlegg:
    99
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    8
    Virker ikke helt konsekvent alltid: Burger King er "fast food restaurant", mens McDonalds er "restaurant". VipCredit har denne måneden 5% på "restaurant", men ikke "fast food restaurant". Så da må man velge McDonald framfor Burger King ;)
     
    mathiasfe liker dette
  11. Pepeu

    Pepeu Aktivt Medlem

    Innlegg:
    444
    Likes mottatt:
    936
    Bonuspoeng:
    93
    Kanskje, men det ser ut som om det varierer;) McDonalds er registrert med både restaurant og fastfood i listen her oppe, så det spørs hvilke tanker eierne hadde om seg selv da de startet opp:D
     
  12. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Det er det jeg også vil vite..
     
  13. Naalaiveggen

    Naalaiveggen Medlem

    Innlegg:
    99
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    8
    Misforsto formuleringen din.... Det finnes en tråd om Payr her på forumet og der blir det skrevet at Payr bruker 6012.
     
    indahla liker dette
  14. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
    American Express Corporate gjør tilsvarende (lister kategorier), så om noen har kontoutskrifter av det liggende vil det også hjelpe oversikten. :)

    Jeg skal få sendt over noen av mine senere! Godt initiativ!

    Edit: En av kafeene på Gardermoen teller forøvrig ihvertfall som "Nattklubb". Vitser med det litt for ofte når jeg sender inn reiseregninger...
     
  15. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
    Infoen hos Amex er på norsk (Flytoget er for eksempel "Intercity Tog", Subway blir "Gatekjøkken"), og det meste er for steder i utlandet uansett. Så si ifra om dette er praktisk/relevant for datagrunnlaget ditt, men en MCC til en Burgerresturant i Seattle er muligens ikke så relevant for de fleste, men si ifra hvis det er av interesse, så sender jeg gjerne over!
     
  16. Tinteguri

    Tinteguri Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Er ny på forumet og ser at det er mange ivrige bonusjegere her.:)
    Har noen her kunnskap om MCC-kode hos Teknikmagasinet sin nettbutikk?
     
  17. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,299
    Likes mottatt:
    1,469
    Bonuspoeng:
    113
    Elektroimportøren.no - ELECTRICAL PARTS/EQUIPMENT
    Carfix Åsane - AUTO SERVICE SHOPS/NON DEALER
    Costco Wholesale USA - WHOLESALE CLUBS

    Ser SAS og Norwegian har egne kategorier på nettbanken (Står som Norwegian Air Services og SAS - airlines eller lignende).
     
    Tinteguri liker dette
  18. Volt

    Volt Medlem

    Innlegg:
    185
    Likes mottatt:
    83
    Bonuspoeng:
    28
    Er det noen som sitter på MCC-koden til Power.no (kjøp i nettbutikken)? :)
     
  19. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    570
    Likes mottatt:
    1,795
    Bonuspoeng:
    93
    Har nylig sendt klage til elbil.no om at deres nye "Ladeklubben" registrerer transaksjonene med 5541/2 (= bensinstasjon) og ikke 5552 (= ladestasjon) som de burde. Har dermed fått bare 4 % i stedet for 16 % rabatt med DNB Saga MC.
     
    holmen liker dette
  20. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,362
    Likes mottatt:
    1,280
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg kjenner ikke den nøyaktige koden, men du får i hvertfall elektronikkrabatt med Santander Flexi.
     

Del denne siden