På tide å advare mot EuroBonus på sosiale medier?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Kaffen, 14. sept 2024 kl 02:48.

  1. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,393
    Likes mottatt:
    10,365
    Bonuspoeng:
    183
    Tenker det er på tide å slappe av litt jeg Laffen... :)
     
    Omaniac, Preference, vegardg and 5 others like this.
  2. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,265
    Likes mottatt:
    5,811
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, går bra det, litt spesielt å se at jeg har plassert grensa for overføring på trumfpoeng. Er i gang med restukturering av kortstokken nå, delvis ville jeg endret kortstokken uansett, men nå har SAS frist på seg til ca 10 Desember i forhold til om jeg gidder å ha amex Premium, eller om jeg dumper amex i bytte mot Revolut Ultra. Siden jeg får 90 dagers reiseforsikring med god dekning, "bortsett fra hvis jeg håndterer radioaktivt materiale" :confused:o_O:oops::rolleyes: + Gratis Nord VPN...Så åpner jeg en BA konto, slik at jeg kanaliserer poeng fra kortet mitt den veien der fremover i stedet for Eurobonus.

    Så poeng ender hos BA fremover, også får jeg se om jeg greier å få brukt de poengene jeg har på SAS, eller om jeg brenner inne med dem på grunn av forbedringen de ser ut til å ha gjort :oops: Men ja, slapper av jeg, ingen problem, SAS får ett problem hvis flere følger meg på dette, og at de samtidig ikke er i stand til å unngå en slik devaluering :rolleyes: Uansett dropper jeg SAS som en glovarm stein nå, og jeg blir ikke ovverrasket om flere følger meg på dette hvis SAS ikke fikser problemet med å få brukt poengene våres fremover.
     
    Last edited: 14. sept 2024 kl 18:39
  3. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,177
    Likes mottatt:
    36,711
    Bonuspoeng:
    293

    Da skar det seg for oss to @Kaffen


    Jeg håndterer jo isotoper på jobb og du finansierer India reisene med plutonium smugling. Jaja sånn kan det gå.
     
    jonss, eventyrer, Teknolai and 5 others like this.
  4. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,265
    Likes mottatt:
    5,811
    Bonuspoeng:
    183
    Hahaha :D
     
  5. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,279
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Cobolt 60 og Cesium 137, standard leveranse til gutta i det Afghanske fjellandskapet...

    Hele overgangen er en veldig rushed job, så tenker som flere andre her at vi må vente til støvet faller, før vi vet den nye normalen.

    Men en ting er sikkert: Skal ting bli bra, må det en konkurrent inn i bildet.
     
  6. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,265
    Likes mottatt:
    5,811
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg håper at Lufthansa kommer inn, kanskje de kjøper seg opp i Norwegian også? Men uansett jeg må sette igang med foreberedelen til Julefeiringen, synd at Revolut sin forsikring ikke dekker min forjuls tur da? :rolleyes:



    Men fra spøk til Revolver, vi bør være samstemte i det vi gjør, for det er viktig at vi får en viss prosent andel av Eurobonus Jegere til å fårstå alvoret i de endringene som har skjedd de fire sisste dagene, og aksjonere såpass kraftig at SAS blir tvunget til å snu, og da bør vi hause opp dette faktisk, og da begynne en tre punkt streik en god ide:

    1. Stopp all overføring av av trumfpoeng til eurobonus
    2. Bruk andre kredittkort enn dem som gir eurobonus poeng
    3. Fly med andre selskaper og en kan til nød legge inn eurobonus her, men det er bare for dem som virkelig trenger statusen sin.
    Så får vi krysse fingrene på at mange nok hopper på streiken til at SAS ser ett alvore i dette her, og at de ser at visse endringer ikke kan presses igjennom slik de kanskje prøver på nå!
     
    Last edited: 15. sept 2024 kl 13:45
  7. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,891
    Likes mottatt:
    5,746
    Bonuspoeng:
    183
    Foreslår ein demonstrasjon i Frøsundavik. Høygaflar og faklar sikrar garantert tilstrekkeleg mediamerksemd.

    DADEEDA9-258B-4442-934D-0BA051FB8E83.jpeg
     
  8. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    715
    Likes mottatt:
    2,141
    Bonuspoeng:
    93
  9. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,265
    Likes mottatt:
    5,811
    Bonuspoeng:
    183
    Tja, det virker som at SAS drøyer, så det virker som at SAS har ett forklaringsproblem her, så denne "forbedringen" ser mer og mer ut til å være en realitet, og at spinndoktorene på SAS jobber på full spreng med å koke opp noe nå.
     
    NoLimit and tmolvik like this.
  10. Omaniac

    Omaniac Aktivt Medlem

    Innlegg:
    359
    Likes mottatt:
    272
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg synes dere skal melde dere ut så fort som mulig, så blir det bedre for oss som er igjen.
    Dere romantiserer det systemet vi hadde før, men jeg har aldri hatt lett for å finne turer i Star.
    Mange av forverringene (økte priser for å booke, etc) har kommet fordi «noen» har booket mange turer, just in case, og avbooket de når det nærmet seg. Sånn ble tilgjengeligheten dårligere for alle andre.
     
    Ombo, Kaffen, Storbaba and 1 other person like this.
  11. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,326
    Likes mottatt:
    868
    Bonuspoeng:
    113
    Deg om det, jeg mener heller at du burde melde deg ut siden du aldri finner/fant noen bookbare reiser, så kan oss romantikere kose oss med det vi driver på med… ;)
     
    tobeornot999 and eventyrer like this.
  12. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,481
    Likes mottatt:
    3,921
    Bonuspoeng:
    113
    Det ligger en hel haug med tips på forumet til hvordan man kan unngå rare regler, når billetter slippes, hva som er lov og ikke, vellykkede bookinger osv. det er til og med en egen tråd hvor man kan få hjelp til å finne billetter. Hvorfor dette har fungert godt for veldig mange, men ikke deg vet jeg ikke.

    Grunnen til at dette har vært nødvendig er jo fordi SAS sitt søk ikke klarer å koble sammen rutene til ønsket destinasjon. Om man f.eks vil til SGN så finner ikke SAS noe hele veien til tross for at det er ledig OSL-LHR-BKK, og BKK-SGN i annet søk.

    Og om vi som vanligvis har funnet leg for leg nå skal inn å krangle om billettene med de som bare bruker søkefunksjonen til SAS så kan jeg ikke se for meg at det blir bedre for noen parter.
     
  13. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,639
    Likes mottatt:
    3,947
    Bonuspoeng:
    113
    Dette har ikke nødvendigvis vært negativt, men en del av dynamikken bak det å finne gode reiser. Jeg har sjelden (aldri) sittet klar med bookingfingeren nattestid 360 dager før. De billettene forsvinner som dugg for solen uansett, og jeg vet knapt hvor jeg vil reise et år i forveien. Men jeg visste at det kommer til å bli mange avbestillinger/ombookinger, så derfor la jeg på alerts for de dagene jeg ønsket å reise til de stedene som var aktuelle, og alle kombinasjoner som kunne ta meg dit. Fant kanskje en halvgod reise eller to bare for å ha "noe" - eller i det minste til en hub hvor det finnes mange gode connections videre. Deretter var det bare å forbedre fortløpende - leg for leg.

    Jo nærmere avreisetidspunkt, jo flere seter og legs blir avbooket og tilgjengelige. Ofte raste det inn med bedre alternativer tett opp mot avreise, og du endte opp med en superduper rute til slutt. De som har avbestilt har jo gjort det fordi de endret planer eller fant noe bedre. Vinn-vinn for alle parter. Men nå er mye av denne dynamikken ødelagt. Der du før kunne plukke akkurat det legget du manglet når noen avbestilte, si, fem legs, må du nå overta hele ruten til vedkommende. Litt satt på spissen.

    Derfor er det en del av oss her inne som er litt skeptiske. Kanskje til og med litt smågretne :confused:
     
    Last edited: 17. sept 2024 kl 16:34
  14. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,265
    Likes mottatt:
    5,811
    Bonuspoeng:
    183
    Så lenge SAS sin begrensning på Partner Awards er og at Asia i praksis er kuttet vekk fra rutenett verket så vil jeg fraråde folk å samle EuroBonus poeng ja, unngå EuroBonus som pesten!

    SAS må lempe på den detaljen med bookings leg for leg, hvis ikke er flere av oss ute av dansen!
     
    NoLimit liker dette
  15. Omaniac

    Omaniac Aktivt Medlem

    Innlegg:
    359
    Likes mottatt:
    272
    Bonuspoeng:
    63
    Asia kuttet? Air France og KLM. Vietnam Airlines via HAN eller SGN. Korean via ICN. Xiamen via XMN. China Airlines via TPE. Garuda via Jakarta. Saudia via JED.
    Tok meg 1 minutt å finne C klasse til KUL om ca et år. Det var nesten umulig med Star uten å sitte klar ved midnatt.
    Vi en noen uker inne i ST.

    Sutre på folkens.
     
    mathiasfe, Ombo, Preference and 2 others like this.
  16. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,639
    Likes mottatt:
    3,947
    Bonuspoeng:
    113
    Der er jeg veldig uenig med deg. Det er en alt for ekstrem holdning, og vi må gi dette tid. Enn så lenge blir det å reise innenriks, på "sydenturer" og noen langhelger i Europa om man ikke skulle slumpe til å få booket en finfin IC før noen andre tar den. Men motivasjonen til å jage bonuspoeng, nivåpoeng og å betale ekstra for revenuebilletter hos SAS fremfor andre selskaper har nok på kort sikt blitt redusert.
     
    Last edited: 17. sept 2024 kl 17:14
  17. Nurse82

    Nurse82 EBD, Hilton diamond

    Innlegg:
    513
    Likes mottatt:
    981
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har verken søkt noe særlig eller satt meg inn i nye regler for booking av bonusreiser etter 1. September. Men er det en ny regel som sier at man ikke kan sette sammen legs? Er dette noe som er kommunisert ut av SAS skriftlig? :)
     
    eventyrer liker dette
  18. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,609
    Likes mottatt:
    6,039
    Bonuspoeng:
    183
    Det er bare å la fakta tale for seg selv. Jeg har siden min først bonusreise i 2018 klart å fly innom alle kontinenter som *A kan ta meg til. Tar man bort 2020 og 2021, har jeg kun hatt fem år som bonusreisende. Jeg har reist i F med LH, NH, TG, OZ og SQ, C med NH, BR, OZ, TG, SQ, LH, LX, SN, LO, SK, UA, AV, AC og ET. Om teorien din stemmer, så burde jeg ikke ha fått booket så mange bonusreiser, men jeg klarte i alle fall å booke noen kulde bonusreiser. Da antar jeg jeg gjorde noe riktig.

    upload_2024-9-17_17-18-9.png
     
    jonss, eventyrer, Fly med oss and 4 others like this.
  19. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,609
    Likes mottatt:
    6,039
    Bonuspoeng:
    183
    Litt sent å informere, men BR hadde masse ledig bonusseter til KUL. Jeg hadde i alle fall ikke noe problem å finne noe til KUL.
     
    NoLimit liker dette
  20. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,639
    Likes mottatt:
    3,947
    Bonuspoeng:
    113
    Det har vel vært regelen i lang tid, men med unntak av noen ytterst få agenter har det ikke blitt håndhevet. Nå har det gått ut et memo til alle agenter som presiserer regelen. Det ligger en skjermdump av memoet i en av trådene om overgangen.
     
    Nurse82 liker dette

Del denne siden