Påsketur til Taiwan - Air China F + ymse (DY Y/SK PE/OZ C/BR C/LH F/LH C)

Tråd i 'Reisebrev' startet av Are, 13. okt 2018.

  1. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    For-forord.
    Innholdet i reisebrevet er ikke redigert siden det ble skrevet. Det ble skrevet i optimisme og reise-rus. Det er ennå ikke ferdigskrevet, men siden jeg blir mobbet av @Xflipper med at Air China First reisebrevet ikke kommer før Family Pooling hos SAS så må jeg ta grep å publisere halvferdig brev....


    Forord

    Om man skal følge tradisjonene så burde jeg vente et par år før jeg skriver dette reisebrevet, men tradisjoner er jo tross alt til for å brytes.. For denne gang skal jeg prøve å holde det løpende – nesten live - og således mer interessant.

    Har nå par timer på bussen som jeg skal forsøke å gjøre noe nyttig ut av. Solen har gått ned og det er lite veilys så man ser jo ingenting.. Bussyk blir man jo gjerne, men det får vi håpe ikke blir så ille siden det rister så brutalt på bussen her..

    For å gå tilbake til start ble det gitt 50% ok på en liten tur i påsken for meg og kona uten unger. Jeg er ikke vanskelig å be så planleggingen begynte for over halvt år siden. Ettersom vi begge driver med geocaching og samler på land tenkte jeg at grunnlaget for ruten burde være å få noen nye land på turen, i tillegg er det jo slik at Singapore Airlines hadde begynt å la oss vanlig dødelige få booke C på IST-SIN, dette måtte vi jo helt klart få med oss!

    Jeg søkte og søkte og kom til slutt opp med en rute som følger:

    OSL-BRU-ZRH-PEK-TPE//TPE-SIN-IST-FCO-OSL


    [​IMG]

    Dette ville gi oss muligheten til å dra inn opptil 13 land med par leiebiler og (mye) kreativitet. Reisetiden var dog noe drøy og ved kontroll mot barnevakt så viste det seg at dette ikke lot seg gjøre så her måtte jeg tilbake til tegnebordet og justere utreisen. Returen kunne vi i prinsippet beholde, med unntak av at ankomst tid i Oslo var 3 timer for seint så en ny retur fra Istanbul/Roma måtte fikses. Det var jo uansett ikke noe problem, jeg hadde jo det viktigste, SQ C. Og i tillegg EVA C i 777 med Royal Lauriel og bare fryd og velstand.

    Utreisen ble endret til OSL-ZRH-PEK-TPE med Air China i business, litt surt å bytte Swiss med Air China, men men.. Fant en fin tur med Lufthansa på FCO-OSL, men det var visst bare 1 ledig billett der, selv om både expertflyer og united.com viste to.. vel vel.. Finner du noe annet til meg da kanskje? Spurte jeg CT telefonen og vist.. De fant direktefly med Turkish IST-OSL. Den hadde jeg ikke funnet selv, så det var jo fint, selv om jeg tapte et segment og kom hjem en dag for tidlig. Da har jeg i alle fall noe å bygge videre på.

    Så skjer det store. Singapore slipper F for Eurobonus! Det er kritisk! Jeg hadde booket SQ C i den tro at jeg hadde fått det ypperste Singapore har sluppet til oss vanlige folk. Det hadde jeg da ikke lenger gjort, og som en 7åring mistet jeg besinnelsen over at andre kan få noe bedre enn det jeg selv har og bestemte meg for at jeg trenger også å få fly F.. Er jo et år siden sist.. huff og huff..

    Gode råd var dyre! Så da ble det søking og atter søking. På et tidspunkt kom jeg over Thai F og tenkte at dette kan funke på utreisen. SQ F var ikke mulig på mine datoer og det var ingen sjanse til å finne noe annet, ikke SIN-CPH,LHR-SIN,SIN-BKK,SIN-ICN,SIN-BOM og alt mulig annet ble sjekket i alle retninger. Jeg kom over Thai F, noe som ennå ikke er testet, så det var jo egentlig greit. Ringte neste morgen, men «Nei, det er bare et ledig sete» og f… da må man jo begynne på nytt igjen… Så gjør man vel det da..

    2 uker før slipper Lufthansa FRA-PEK og jeg hopper i taket, ringer inn til SAS support umiddelbart, selv om det var midt på natta og snakker med en agent som ikke helt vet hvordan han skal angripe situasjonen, men etter litt frem og tilbake finner han ut hva kan gjøre og han ser at det er tilgjengelighet på Lufthansa. Han påpeker dog at om han booker dette så kan Lufthansa uten videre slette bookingen ettersom han ikke kan billettere reisen. Det må Amex gjøre selv. Så etter å ha tenkt meg om, antakeligvis for mye, så sa jeg, «vel greit, takk for hjelpen jeg ringer i morgen tidlig.» Og det gjorde jeg. Så nær kl 09:00 jeg kunne.. Kl 8:30 var setene tilgjengelig i expertflyer. Kl 9.00 var de borte……….. Så da ble det ingen F der heller.. Kom dog over FRA-ICN, men det var egentlig en dag for seint, booket uansett disse da jeg nå var så sugen på å fly F at jeg kunne spy. Og dette var jo fint og flott, 5 timer i FCL og greier. Dagene går og jeg innser at det antakeligvis er en dårlig ide å bytte en feriedag med Lufthansa, selv om det hadde vært kult. Vi hadde da kun 3 dager og noen timer mellom ankomst og avreise, og da på forskjellige byer i Taiwan.

    Til slutt fant jeg ut at jeg måtte gjøre noe med det, men det skal avgjøres av de høyere makter utenfor vår kontroll (awardtilgjengeligheten altså). Jeg kom over Air China F fra Paris til Beijing. Har jo hørt mye elendig om Air China så må innrømme at det ikke fristet så veldig mye, samtidig så ser det jo ut som de har meget bra hard-produkt. F er jo tross alt F..?

    Men for å være sikker på å ikke blåse unødvendig poeng fant jeg ut at jeg skal vente til jeg kommer over en eller annen F på returen og så booke alt i ei smørje. Er Air China F utreise ledig når returen i F er ok, så skal det gå. Og 15 dager før tikker det inn varsel fra expertflyer. HND-MUC er ledig! Dette kom 16:55 og jeg kastet meg sporenstreks på telefonen til Tallinn. Vedkommende agent jeg snakket med var dog ingen enkel person å ha med å gjøre. Om jeg skal reise fra Taiwan kan jeg ikke fly til Tokyo, det måtte jeg jo forstå. Det var en helt urimelig omvei og det ville automatisk bli stoppet av systemet, ingenting å gjøre med det. Dette var nye regler gjeldende fra inneværende uke og tilfeldigvis var det ingen supervisors eller andre å snakke med. Ja men f… da tenkte jeg, og forsøkte å be om en open-jaw, men da tenkte vel den aktuelle agenten at dette gidder jeg ikke holde på med, så hun la på røret og vips, så var jeg uten F-billett. Og det var fredag kl 17:10 … Det kokte bra i hodet da kan man si..

    Jeg fulgte med nøye de neste par dager og av frykt for at flere billetter skal time ut ringte jeg først inn på søndag. Da hadde jeg planen klar, Air China ut og Lufthansa hjem. Alt i alt så det ut til å bli en bra tur. Avreise og retur til Oslo, det var ikke så lett å finne billetter til/fra Oslo, men Lufthansa sine married segments sørget for at dette gikk. Så søndag kveld var alt satt på hold. For å sikre meg min eksisterende reise laget jeg en helt ny.

    OSL-ZRH-CDG-PEK-ICN-KHH/KHH-TSN-ICN-FRA-OSL

    [​IMG]

    9 segment, men inneholder alt annet bra, 4 netter på destinasjonen og i tillegg 1 natt i Kina på veien hjem. Vedkommende på SAS telefonen forklarer at de ikke kan utstede billetten, men de kan sette den på hold og be Tallinn regne ut avgifter og så utstede billetten på mandag. For sikkerhetsskyld spør jeg hva billetten prises til, 280k poeng sier han, så da er jeg meget fornøyd. Denne routingen er innenfor systemets toleranse. Mandag ettermiddag får jeg en mail, «dine avgifter er beregnet, du må ta kontakt med oss for utstedelse av billett». Ringer til nummeret i mailen og prater litt med han som tar den, og plutselig finner han ut at det er en CT og må videresende meg. Lang tid i kø kommer så, meget lan tid.. Men kommer igjennom til slutt og alt er fint og flott, men agenten ser over og oppdager at det er 9 segment. «Det må jeg dobbeltsjekke» sier han, og jeg prøver på at avgiftene er allerede beregnet og prisen er riktig så det er vel helt ok å la den stå? Det var han ikke enig i, og etter å ha konferert med noen, eller bare holdt meg på hold i noen minutter, så kommer han tilbake og sier at dette må vi endre på. Maks er 8 uansett. Det er heller ingen mulighet for å få noen til å godkjenne unntak. (Dette har de gjort før, så det er nok stort fokus på å håndheve regler nå). Ingen mulighet finner han til å få dette til å funke. Til slutt må jeg dra mitt (lave) trumfkort (les, som trumf i kortspill, kortet som avslutter spillet, ikke trumfkort med trumfbonus..). Det går direkte ARN-CDG sier jeg.. Og joda, det finner han og ta bort Swiss C og legge inn SK PE istedenfor, og med feil flyplass. Da går alt i orden og endelig har jeg en billett som funker.

    Jeg hadde forutsett at dette var worst-case så jeg hadde allerede kjøpt OSL-ARN og ARN-OSL med DY flex for å sikre at jeg hadde billett før de to aktuelle avgangene ble fulle.

    Endelig reise så da slik ut:

    OSL-ARN/ARN-CDG-PEK-ICN-KHH/KHH-TSN-ICN-FRA-OSL

    [​IMG]
    (Legg gjerne merke til hvor elegant jeg har markert DY flight med blå.....)

    Kunne gjerne byttet om på Air China F og Lufthansa F, men det kom aldri billetter på LH på utreisedagen som passet, så da fikk vi ta det som det gikk.

    Etter denne usedvanlig lange introen med tendenser til for mye babling skal vi nå endelig gå over til det som forhåpentligvis kan være noe mer interessant, nemmelig selve turen!
     
    drsyk, poeng_poeng, kjeeli and 25 others like this.
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Utreisedag, OSL-ARN-CDG.

    Dagen begynner med å dra til Oslo Lufthavn. Ungene skulle ta fly alene til farmor og vi hadde for anledningen booket flexbillett med Norwegian da de nøyaktige datoer ikke var avklart god tid før og SAS sine billetter var skamdyre. De ble levert og alt var bare fryd og velstand. Etter gate closed holdt de på å styre med bagasjen og det gjorde de lenge.. Et eller annet var tydeligvis ikke helt som det skulle og plutselig dro de med seg flere kofferter vekk fra flyet og opp til gaten. Gateagenten gikk da ned til flyet og kjørte tilbake brua. Hva de holdt på med der vet jeg ikke, men min prinsipale bekymring var at noe var galt og at vi til slutt ikke fikk sendt de med flyet og følgelig ikke ville rekke vår connection til Stockholm. Det var tross alt eneste flighten som var aktuell..

    [​IMG]

    Det løste seg heldigvis til slutt og da pushback gikk var vi fornøyde og fikk mot vår gate.

    Her opplevde vi normal boarding med DY, noe som var meget uvant.. Alt for mange folk og masse håndbagasje..

    [​IMG]

    Turen med DY var det ikke mye å snakke om. Helt fult fly og alt for mye håndbagasje, et antall passasjerer måtte levere fra seg sine kofferter for å laste de i magen på flyet. Litt etter tiden kom vi nå til slutt oss av gårde her også.

    Ved ankomst hadde vi ikke sjekket inn ennå, ville gjerne gjøre det på stedet istedenfor på mobil for å få boardingpass til hele reisen og ikke bare første flight. Vi landet på en gate jeg aldri har vært på før, langt unna gate 1-10 som jeg er godt kjent med etterhvert, og etter å ha gått et stykke fant vi SAS desken. Her kan vi vel få sjekket inn? Joda, hun forsøkte iherdig, men det var ikke mulig. Vi kunne bare få billetten til CDG og så der måtte vi få resten. Jaja.. Loungen venter i alle fall

    Stockholm loungen er muligens ikke dokumentert så mye her inne, og det blir det ei heller denne gang.. Men litt øl og potetgull kan vaske vekk skrekken etter å ha måttet boarde i klynge og i tillegg ikke bli tiltalt med navn på turen over til det store utland.

    [​IMG]

    Endelig var vi på hjemmebane igjen. SAS Plus ARN-CDG hadde 2 rader i plus og alle fikk ledig midtsete. Den sagnomsuste kuben ble plassert på bordet og fikk selskap av en sørafrikansk vin. Kuben bestod av noe grønt samt en skosåle som etter pakningen nok skal simulere kalkun. Merk dog at det ble servert vin i glass og ikke plast.

    [​IMG]

    Etter måltidet ble det delt ut en liten eske med sjokolader. Disse smakte meget godt.

    [​IMG]

    Har hørt mange sier CDG er en drittflyplass, har vel aldri vært der selv tidligere så var ukjent med utsagnet, men fant ut at det lå mye sannhet i det. Vi fant aldri noen transferdesk og endte opp med å gå ut av sikker sone for å sjekke inn på normal måte. Tok ikke veldig lang tid før vi fant vårt innsjekksområde.

    [​IMG]

    Vi stilte oss i køen for First Class og så kaoset som bygget seg opp. Det kom en god del mennesker inn området og de holdt seg ikke bak streken men trålet bort til skrankene. Tilsynelatende var det relativt store grupper som reiste sammen og en eldre mann (høyst sannsynlig kinesisk, ikke ansatt på flyplassen) prøvde å flytte folk fra vanlig skranke over til First Class skranken mens vi stod der og ventet. Vet ikke helt hva han ønsket og oppnå med dette, men en av de ansatte i business skranken avviste noen kontant og lot oss gå først. Slik skal det faktisk være når man flyr First!

    Vi ble sjekket inn og fikk en fast-track voucher samt en gyllen billett med den deilige bokstaven på.

    [​IMG]

    Vi gikk tilbake mot gatene og siden vi ikke umiddelbart så noen lounge eller skilt så gikk vi mot gaten vår. Når vi nærmet oss kom vi til en sikkerhetskontroll og vi gikk rett igjennom denne uten kø med vår sexy voucher. Det viste seg å være en dårlig ide, da kom vi til et lite gate område hvor det ikke var mer enn en liten kiosk og taxfree, ingen lounge her.. Og ei heller var det noe fly som hadde ladet ennå, så det var jo en drøy ventetid.. Etter en rask samtale med noen i en infoskranke så ble vi orientert om vår brøler. Vi ble fortalt hvordan vi kunne gå ut igjen og gjorde så. Når vi kom tilbake så vi skiltene mot loungen, så da var jo alt greit.. Bare synd at det ikke stod på begge sider av skiltene i taket, hadde gitt oss mye mer tid enn vi fikk.. hrmf..

    Vel tilbake til start gikk vi mot venstre der vi gikk mot høyre sist og etter kort tid så vi heisen opp til loungene.

    [​IMG]
     
    drsyk, kjeeli, Kristian and 18 others like this.
  4. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Star Alliance Lounge CDG - F del

    Endelig – Første besøk i en ekte Star Alliance lounge!

    [​IMG]

    Og ser man det, umiddelbart etter skranken er det en egen dør til First Class! Ikke mer mingling med riffraffet i business og gullnisser i økonomi nå nei..

    [​IMG]

    Loungen var av en ok størrelse og hadde nøyaktig 0 besøkende og 0 ansatte på skift.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Badet var fint og vi hadde i prinsippet hvert vårt da vi var alene her.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Det var også en skrivepult til en person i gangen mellom sittearealet og toalettene.

    [​IMG]

    Mat og drikkevalget var noe begrenset, men hadde det mest nødvendige foruten en god cognac. En VS er rett og slett ikke bra nok i en F-lounge. Voss-vann hadde de på flaske, så det løftet litt..

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Utsikten var ikke mye å rope hurra for.. Til høyre er luftegården til businessdelen, men i dette begredelige været var det vel bare de mest i hugga niktotinentusiastene som var der ute..

    [​IMG]

    [​IMG]

    Loungen var alt i alt helt ok, ikke noe å komme nevneverdig tidlig på flyplassen for, men et greit sted å være en times tid. Eneste var at det var noen grasalt høye meldinger over anlegget på alt mulig rart, og attpåtil var lydkvaliteten irriterende dårlig..

    Vårt fly var 1 time forsinket ut fra PEK og det var følgelig 1 time forsinket inn til CDG. Etter hvert kom det opp på tavlen ny tid 20:50 og rundt 20:15 gikk vi til skranken i loungen og spurte om det var 20:50 som var boardingtid eller ny avgangstid. Gammel boarding var 19:50 så antok at det ville være 1 time påslag der. Han kunne raskt konstatere at vi hadde begynt å boarde så det var bare å komme seg av gårde med en gang. Vel fremme ved gaten kunne vi konstatere at den negative herr Are hadde fullstendig rett i sin klaging på at vedkommende agent bare pratet piss og ikke skjønte noe som helst. Boarding var jo ikke påbegynt.. Når vi kom var crew på vei inn til flyet, og erfaringsmessig lovet ikke det umiddelbar ombordstigning..

    En positiv ting med opplegget her er at de boarder riffraff-klasse i oppgitt gate og business og first på nabogate, for dette tilfellet nr 54. Ingen unødvendig forvirring i køen her altså.

    Når vi så hadde innfunnet oss med at vi igjen stod her og blomstret alt for tidlig måtte enten gå tilbake, snu i døra på loungen og så gå hit igjen eller bare sette oss ned ble det dessverre nedlagt veto mot det først alternativet. Følgelig ble vi sittende. En gjeng med kinesere satt rett ved C/F gaten, jeg kunne observere at de hadde billett med gyllen kant. Det var ikke bra og litt merkelig.. expertflyer sier jo at F6, og det er bare 8 seter.. Og jeg vet samtidig at businessbilletter ikke har gullkant.. Kun F..

    Boarding startet nøyaktig kl 20:50 som forutsett av den negative grinebiteren, dvs meg. Så fort skranken ble bemannet rykket en stor horde frem til gaten, inkludert gruppen med gullbilletter. Etter kort tid og med en fast hånd ble en rekke av disse bortvist, og mens gullbillettmafian gikk forbi oss på vei til riktig gate så vi at der det stod First Class på billettene var klusset over med penn. Hurra! Vi var altså alene..

    [​IMG]
     
    drsyk, poeng_poeng, kjeeli and 24 others like this.
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Air China F - 777 - CDG-PEK

    Air China kjører en konfigurasjon på 1+2+1 over 2 rader i F. Bakover i flyet har de flere seter til de som ikke har kjøpt nok bananer hos joker.

    Slik kan man sitte om man sitter på rad to. Vi satt på rad en og disse ble ikke avbildet, men så identiske ut.

    [​IMG]

    En litt uvanlig sak er at ved boarding måtte både business og first gå til høyre. Broa var koblet til helt foran på flyet, så alle i business måtte gå igjennom first kabinen, og se på oss. Dette var jo for så vidt greit. Hvorfor fly F om ingen vet det?

    Amenity kit lå klart i setet når vi kom. Utsikten er helt ok for en 9 timers flytur.

    [​IMG]

    Kort tid etter vi satt oss ned kom det varme kluter til oss. Et stort antall av henvendelsene fra crew kom fra min høyre side over kanten, inkludert disse klutene, predeparturedrikke varme nøtter – selvfølgelig servert i skål!

    [​IMG]

    Så fort varme kluter var levert ble det spurt om vi ønsket champis, og jeg er ikke vanskelig å be der…

    [​IMG]

    Mellom setene er det en skillevegg man kan dra opp om man skulle ønske å ha litt privatliv på turen, eksempelvis når det kommer fra siden, «Har du ikke fått nok å drikke nå?».

    [​IMG]

    Etter pushback kjørte de i gang sikkerhetsdemonstrasjonen og heldige som vi var – alene i hele kabinen – fikk vi hver vår flyvertinne til å vise oss nødutgangen.

    Maten ble servert på løpende bånd en times tid etter at vi satt kurs mot rullebanen. Som regel også meget presist slik at vi fikk retten servert på samme tid. Det var jo to crew som passet på oss i tillegg til cabin manageren som kom og hilste på oss før avreise.

    Vi startet med noen småretter – amuse-bouche for de som er fisefine.

    [​IMG]

    Videre gikk vi over til en foie gras – Noe jeg likte tidligere, men etter å ha lært hvordan det produseres har jeg fått litt avsmak på det.. Hadde sagt nei om det ikke ble servert med en gang.

    [​IMG]

    Så kom en strålende gresskarsuppe. Denne var rett og slett veldig bra.

    [​IMG]

    Deretter kunne vi sette gaffelen i en salat, helt ok, men ingenting spesielt.

    [​IMG]

    Så var det tid for hovedrett. Vi kunne velge mellom and, fisk eller en eller annen biff-sak med stekt tofu. Ettersom jeg har vært i Kina har stinky tofu satt sine arr i sjelen så jeg gikk for and, det var for så vidt ingen dårlig idé.

    [​IMG]

    Til slutt kom dessert bestående av et utvalg oster samt kjeks og litt frukt og bær.

    [​IMG]

    For å avslutte måltidet (les, fråtsingen) valte jeg frukt mens fruen valgte en sjokoladekake. Begge deler var nydelig etter hva jeg forstår.

    [​IMG]

    [​IMG]

    På denne tiden av en reise vil jeg normalt sett be om en cognac som topp-off på middagen. Her kunne de tilby en Camus GMC og det synes jeg er helt innafor i motsetning til VS i loungen, så tradisjonen tro ble det en cognac, mens jeg så ferdig filmen jeg hadde valgt.

    [​IMG]

    Ettersom dette var en kort flight på 9 timer var det ikke mulig å tømme F for cognac som jeg gjorde hos ANA.. Så da var det på tide å få et par timer på øyet og ikle seg den kinesiske pyjamas. Det artig er at den har krage som er typisk kinesisk, den står rett opp uten nedbrett. Dog ingen bilde av dette her. De som har bestilt skreddersydde klær før vet nok hva det er og for resten som er ekstremt interessert kan søke etter chinese collar.

    Badet hadde ok med plass til å skifte, det er en liten flapp man kan legge over toalettet for å få en sittebenk slik som flere andre selskap også har.

    [​IMG]

    Det var i tillegg diverse ansiktskremer og annet gugg som jeg forstår kvinnfolk liker å smøre i ansiktet. Slikt gugg finnes ofte i toalettmappene om bord på flyet, men for Air Chinas del er det ikke slikt gugg til alle. Her deler vi i god rød ånd!

    [​IMG]

    Vel ute fra det romslige toalettet etter å ha skiftet fant jeg sengen klar til bruk.

    [​IMG]

    Tidligere reviews jeg har lest påpeker at det ikke er noen madrass på Air China, men det har de i tilfelle gjort om på. Her ble det lagt ut en madrass. Sovnet relativt fort og sov greit her. Det var en god del turbulens på turen, men det var ikke nok til å vippe meg ut av sengen.

    Jeg tenker vel egentlig at amenity-kittet vi fikk utdelt bar preg av en business-standard og ikke first-standard. Omtale av dette kittet kommer senere.

    Headsettet var produsert av «233621» og var helt ok, men ikke bra nok til å utkonkurrere mine Sony WH-1000XM2 som jeg for anledningen hadde med. En litt artig detalj er at headsettet var tilkoblet allerede når vi kom til setet. Det har jeg ikke opplevd før og var et lite pluss på service siden.

    [​IMG]

    Ved landing hørte vi et lite flopp og vi så at redningsvestluken på et sete hadde løsnet. Godt å vite at den lar seg åpne kanskje?

    [​IMG]

    En annen spesiell detalj er at knappene for de forskjellige stol-innstillinger var rimelig slitte. Flyet er ennå ikke 4 år gammelt, så det var jo litt spesielt..

    [​IMG]

    Dette antyder til dels at det jeg har hørt om Kina tidligere kan være korrekt. De lager alt fint og flott, eksempelvis hotell, men det vedlikeholdes aldri så det blir ikke fint og flott over tid..

    (Pga for mange bilder kommer konklusjonen i neste post)
     
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Konklusjon Air China First Class.

    Jeg hadde ikke høye forventninger og det var heller ingenting å snakke om på bakkenivå. Men i luften var det virkelig service fra A til Å. Små detaljer som å pakke opp tøfler osv har flere selskap, men dette er første gang jeg har sett noen «puffe opp» de flatpakkede tøflene i tillegg så de er klare til bruk. På et tidspunkt hadde jeg kofferten nede og når jeg skulle lukke den kom en av flyvertinnene løpende for å hjelpe. Hun presset lokket ned for meg og tok over kontrollen på glidelåsen. Har aldri sett noe slikt før. Ikke at jeg ikke klarer å lukke min egen koffert – eller puffe mine tøfler – men nivået av service var rett og slett meget høyt. Faktisk, jeg tror ikke jeg har opplevd tilsvarende personlig service noen gang i F, men har heller aldri vært alene i en F-kabin før – uten at jeg tror det var det som gjorde forskjellen.

    Og med det var det over. Jeg ville ikke hatt store problemer med å velge Air China F igjen, og skulle gjerne ønsket at denne flighten var lenger..

    [​IMG]
     
  7. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Air China mat- og drikkemeny.

    Folk bryr seg visstnok også om menyer så tok bilder av disse i tilfelle noen vil se de.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Lnbre, Klokkesamler, drsyk and 18 others like this.
  8. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,181
    Likes mottatt:
    869,715
    Bonuspoeng:
    293
    ... Egotrip er sterkt undervurdert
     
    OyvindN, Earl, holmen and 7 others like this.
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,521
    Bonuspoeng:
    293
    Suverent @Are , jeg henger meg dessuten på kommentaren til @Eddie47 :rolleyes:
     
  10. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,353
    Likes mottatt:
    4,306
    Bonuspoeng:
    113
    Strålende lesning! Har ventet på denne
     
    Stuttfeiten and Are like this.
  11. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Må bare beklage at noen av bildene ikke er rotert..
    Trodde de var ferdige, men fikser det etterhvert.... :)
     
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,521
    Bonuspoeng:
    293
    Rotert???
     
  13. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Veldig kjekt at denne endelig er kommet! Da har vi vel to forholdsvis nye omtaler av Air China F her inne som peker i retning av at det faktisk ikke er så verst som en del vil ha det til? :)
     
    Are liker dette
  14. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Som andre har nevnt, dette har vi ventet på og veldig kjekk lesning @Are!! Jeg må si meg enig i at CDG er en av de kjipere flyplassene jeg har erfart.
    Ellers er det veldig kjekt å se at CA F leverer på et høyt nivå. Det betyr i praksis at F-mulighetene i *A har blitt betydelig større.
    Takk for at du tok en for laget her slik at vi andre her inne nå trygt kan benytte hardt opptjente poeng på CA uten å bekymre oss for laber kvalitet:):cool:
     
    Eddie47 and Are like this.
  15. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Dette var gøy. Ekstra gøy å være nevnt i dette reisebrevet :D
    Kommer nok ikke til og unngå air china F om muligheten byr seg.
     
    Are liker dette
  16. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Et par er opp ned.. De må roteres ... Eller justeres om du vil :)
     
    RoadKing liker dette
  17. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for et fint reisebrev! Nå fant jeg plutselig ledige seter på BKK-PEK-CDG..Kanskje jeg burde prøve meg på en runde med dragene i Tallinn..? Gud forby å måtte fly C hjem fra BKK..

    Må man forresten ha visum i kina med 8 timer layover..?
     
  18. magicbyte

    magicbyte Medlem

    Innlegg:
    204
    Likes mottatt:
    441
    Bonuspoeng:
    63
    Nei, opp til 24t timer visumfritt.
     
  19. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,901
    Likes mottatt:
    57,540
    Bonuspoeng:
    293
    Finfint reisebrev, @Are !
    Air China F kan absolutt vurderes ved neste korsvei.
     
    Stuttfeiten and Are like this.
  20. Wolfie

    Wolfie Medlem

    Innlegg:
    170
    Likes mottatt:
    827
    Bonuspoeng:
    93
    Endelig en test av dette selskapet som alle har bedt oss unngå.. - men dette hørtes jo slett ikke ille ut. Air China kan m.a.o settes på lista over mulige F-ruter heretter. Thx @Are :)
     
    Are liker dette

Del denne siden