Palace Hotel, Berlin

Tråd i 'Hoteller og bonusprogrammer' startet av Brunello, 26. febr 2015.

1. Brunello

Brunello A heart's a heavy burden

Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Dette forumet dreier seg jo stort sett om de store bonusprogrammene, og hvordan utnytte disse på best mulig vis. Det har mange hatt glede av. Men glemmer vi kanskje de frittstående hotellene? De som i kampen om gjestene kan tilby et produkt som går langt utenpå mye av det som de store kjedene har?

Et av mine favoritthoteller i Berlin – eller, rettere sagt, mitt favoritthotell, ettersom jeg nå bor der hver gang jeg reiser til denne mangfoldige og interessante byen bare halvannen time unna Oslo, heter Hotel Palace. Beliggende i småfine Charlottenburg bydel, bare fem minutters gange unna KaDeWe og mange andre godbiter for den som liker å shoppe. Sentralt – veldig sentralt – i forhold til offentlige kommunikasjonsmidler, også, slik at du når det meste av byens spennende severdigheter i løpet av maksimalt en halv time.

I juletiden er forresten ett av byens julemarkedet med glühwein og pølser rett på utsiden, og Ku’damm skinner som en prinsesse på speed, fylt opp av gigantiske nissemenn og B-E-R-L-I-N i åtte meter høye, lysende bokstaver midt i gata.

Og grunnen? Er ikke Berlin fylt opp med flotte fire –og femstjerners, som fallbyr sin krystall og sølvplett på grunn av overkapasitet – ikke minst i ukene rett før jul, da forretningsadelen ser ut til å holde seg unna? Jo, definitivt. Og derfor er det da også valgets kval for meg, hver eneste gang. Mye frister, men det blir Palace. Gang på gang. Årsaken er rett og slett produktet. Eller retter sagt value for money. Kanskje mister vi dette litt av syne i vår pussige jakt på bonuspoeng? For egen del har jeg i hvert fall til gode å få en tilsvarende hotellopplevelse noe annet sted, som den jeg får på mitt Berlin-hotell.

Jeg elsker luksus når jeg er på tur! Å, som jeg elsker luksus, gjerne den lille, uventede; et glitrende glass med bobler i, en lekker liten smårett eller den overraskende oppgraderingen på et hotell du egentlig bare har hatt råd til det rimeligste rommet på. Eller når du gruer deg til åtte timer med de lange bena dine kilt sideveis fast bak ryggen på en snorkende britisk fotballpøbel du ikke tar sjansen på å tilsnakke, på vei hjem fra Bangkok eller Delhi på en mangetimers-flight på turistklasse. Og du blir oppgradert til business, fordi du er snill gutt og englene elsker deg (eller hater hooligans, hva vet jeg)! Glemmer ikke det så lett.

På Hotell Palace, derimot, så er luksusfølelsen mer tilgjengelig, og det til nesten ingen penger i det hele tatt! For det første lar det seg som sagt booke til ofte svært så edruelige priser på hotels.com – og da ligger det jo i utgangspunktet en bonus der og venter, i form av ”Welcome rewards”. Vi snakker en tusenlapp for et dobbeltrom uten frokost. Kanskje ikke oppsiktsvekkende billig i Berlin, selv for et hotell i denne klassen, men det er verd prisen, selv om du ikke skulle få andre fordeler.

Men; hotellet har for vane å tilby oppgraderinger til redusert pris et par uker før oppholdet skal finne sted, inkludert tilgang til deres Lounge. Dette er inkludert i enkelte av de dyrere ”Club Lounge”- rommene, men kan altså kjøpes selv om du bebor et rom av enklere standard. Prisen er 30 euro, redusert fra 40. 270 kroner! Og jeg garanterer; med mindre du har brukt en tilsvarende sum på et vinnerlodd i Lotto, så har du neppe noen gang fått mer igjen for pengene. I den trivelige loungen, som har komfortable møbler og en behagelig atmosfære, kan du nemlig spise og drikke ”gratis” så mye du ønsker; det serveres en frokost som sikkert er enkel i forhold til den du ellers må betale ekstra for, i hotellets spisesal i 2. Etasje. Men den er mer enn tilstrekkelig, og du får gjerne spise i fredelige omgivelser med flott utsikt over Berlin Zoo fra 7. Etasje. Sist jeg hygget meg med frokost i denne, talte jeg syv forskjellige kjøttpålegg, fire typer ost, fire typer syltetøy, forskjellige rundstykker, brød og croissanter. Alt båret frem til bordet av en imøtekommende ung mann eller kvinne. Pluss kaffe, kornblanding til hestene, juice – og gjerne et glass sekt eller cava, for den som liker slikt. For ikke å glemme en utmerket eggerøre, bacon og nydelige, små tyske pølser. Topp kvalitet på alt sammen. Det er da også tilberedt i hotellets egen Michelin-restaurant.

Frokosten servert i loungen er rikelig
    IMG_2557-2.jpg

Lunsj serveres også, og en ”lett” middag. Begge deler med alt fra 4 til 8 små retter. Aftenens lille måltid besto for mitt vedkommende av en liten tomatsalat – bestående av to forskjellige typer tomatmousse, syltede tomater, litt grønt og noen oliven, lett parfymert med en velsmakende vinaigrette. Dernest en Boef Bourguignone med en delikat potetmos. Måltidet ble avsluttet med en liten dessert-trio bestående av sjokolademousse, jordbærmousse og fruktkompott. Dertil en øl for tørsten, en helt grei hvitvin fra Leitz, vann og kaffe. Og jammen lot ikke den hyggelige servitøren seg lure til å finne frem en Grappa XO til bestefar, også. Han var grei, gutten.

Ok, så heller de ikke Krug i glassene når du ber om bobler. Men det er utrolig hva de klarer å få til, bare du ber på en hyggelig måte. Jeg tolker det slik at de har ett eneste mål for øyet; at du skal trives. Det er ekte, og det merkes.

Kort oppsummert; ekstremt mye for pengene, i hvert fall for den som er på jobb og ikke gidder fly rundt på de forskjellige restaurantene i området. Er det jobb, så synes i alle fall jeg det er greit å ha et rom nær heisen slik at det er kort vei opp til syvende etasje om behovet for vått eller tørt skulle melde seg i løpet av økta.

Trivelig plass å slappe av i, mellom slagene
    IMG_2555-2.jpg

Det finnes en diger Spa, også. Dit kommer jeg nok aldri.

For stamgjesten finnes det et bonusprogram. Det er to kjente nivåer; ”Leaders Club” og ”Unlimited”. Opplegget tilhører LHW-konseptet som blant annet Continental i Oslo er medlem av. Leading Hotels of the World er en hotellkjede for uavhengige luksushoteller, og kjennetegnes ved at medlemskapet i utgangspunktet koster penger. Det skal vel litt til at det er regningssvarende, ettersom man får mer for pengene ved å benytte oppgraderingstilbudet og kjøpe seg tilgang til loungen, men kontinental frokost for to er i alle fall inkludert på begge nivå. En stamgjest kan, etter hva jeg har sett, med lett skjelvende underleppe og et bedende blikk få ”Leaders Club” gratis, selv om dette egentlig koster 150 USD i året. ”Unlimited” er en annen skål, det koster 1200 USD og gir blant annet transfer fra flyplass til hotell i en rekke storbyer, i tillegg til noe bedre betingelser enn på trinnet under. Sikkert greit for den travle forretningsreisende, men lite tilgjengelig for en fattig, underernært frilanser. Vi tar bussen og er glad for å slippe å gå.

Altruistene bak skranken på Palace Hotel i Berlin har imidlertid gjort sitt til trivselen ved å oppgradere meg fra vanlig business dobbeltrom til minisuite opptil flere ganger. Det må ha vært SAS Amex Platinum som gjorde susen – det kortet har dessuten gitt meg gratis innenriksreiser i årevis, med sin stadige strøm av Eurobonuspoeng inn på kontoen fra reisevirksomhet og netthandel. Eller kanskje lounge-oppgraderingen. Ikke vet jeg, men deilig var det, i hvert fall. Og vel verd pengene.

KainBenwi, Shanker, Bizflyer and 2 others like this.
  2. Bizflyer

Bizflyer Veteran

Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for en god hotellbeskrivelse.
    Mulig det er litt sent og jeg er trøtt, men det var vel oppgraderingen som kostet 30 euro og ikke selv rommet går jeg ut fra?
    Hva koster en natt i billigste rom der vanligvis da?

Har selv gått forbi hotellet som ligger i Budapester Strasse, som en del av Europa-Center bygningen. Det er jo veldig sentralt og midt i byen med kort vei til offentlig kommunikasjon. Du skriver at det er i bydelen Charlottenburg. Men den ligger nok en del lenger ute. Den delen av byen er vel mer Tiergarten tenker jeg.

Har vært mye i Berlin selv, men synes nattelivet er bedre når man kommer ut i det berlinerne kaller for Kietz, dvs små bydeler. Der finner du de hyggelige små brune kneipene, lokalrestaurantene og ellers et yrende liv. Området rundt S-bahnhof Charlottenburg har tatt seg veldig opp i det siste. I tillegg er det kort vei til gågaten Wilmersdorfer strasse med masser av shoppingmuligheter. Mellom der og Zoo finner du Savignyplatz som også er en liten oase av mat og drikke.

Og så finnes det sikkert massevis av andre plasser som også er kjempehyggelig. Berlin går jeg rett og slett aldri lei av.

3. Brunello

Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, tilgangen til loungen. Selve rommet betalte jeg vel 900,- for, rimeligste alternativet på hotels.no. Som du er inne på, så blir det vel neppe mer sentralt enn dette, med KaDeWe mindre enn fem minutter unna. Min egen favorittplass er litt lenger ned Ku'damm, nemlig Fasanenstrasse. Med galleriene, auksjonshusene, litteraturhuset, Kate Kollwits-museet.... Som du sier; umulig å bli lei Berlin, jeg har enå til gode å reise hjem derfra uten følelsen av å ha mye ugjort. Også de økologiske Curry-wurstene, da!

4. hifiman

hifiman Veteran

Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    Flott anmeldelse , Berlin er en av mine favorittbyer og mitt favoritt hotell til nå?? er
    Intercontinental Berlin med super service , god lokasjon og god mat

5. Brunello

Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for det, Hifiman. Det er mange hotell som skulle vært testet ut i Berlin, men jeg havner gjerne på Palace. Men etter MegaDo6 så blir det vel å prøve seg på det akvarie-hotellet og se hva som skjer i forhold til nyerhvervet Club Carlson-kort.

Del denne siden