Pappaperm til CUN

Tråd i 'Reisebrev' startet av Kalsnes, 13. juni 2022.

  1. Kalsnes

    Kalsnes Medlem

    Innlegg:
    203
    Likes mottatt:
    667
    Bonuspoeng:
    93
    Endelig er det min tur til å bidra med et reisebrev til dette forumet. Fruen, junior og jeg dro rett etter påsken til Cancun via Lisboa og samme vei tilbake i C. Tenkte jeg skulle gi noen betraktinger samt noen bilder på hvordan det var/er å reise med infant for de de som lurer på det.

    Vi tok ikke noen spesielle hensyn, annet enn at vi alle fikk Covid (heldigvis) en måned før vi dro. Vi bodde en uke utenfor Cancun og en uke på Cozumel, første hotellet var all inclusive. Av utstyr så tok vi med ca 120 bleier (og noen badebleier), en sammenleggbar vogn (Babyzen Yoyo) samt oppvaskmiddel for å vaske flasker osv. Vi tok også med noen matbokser så junior hele tiden hadde tilgang til fersk frukt og brød når han ikke fikk grøt eller flaske. Vi hadde også forhåndsbestilt bassinet siden dette er tilgjengelig på de fleste flights med TAP.
     
    Kristian, Liza, jgroneng and 23 others like this.
  2. Kalsnes

    Kalsnes Medlem

    Innlegg:
    203
    Likes mottatt:
    667
    Bonuspoeng:
    93
    Første leg, OSL-LIS

    Vi beveget oss til OSL loungen, siden jeg stort sett vanligvis holder til i gullstua. Syntes denne loungen er litt mer sliten og har dårligere utvalg, men langt færre folk trekker opp. Babystoler finner man enkelt, hvis man ikke har med vogn. Vi helgarderte med begge deler.
    [​IMG]



    Vi kom inn til en tom Business cabin, som ble sånn resten av flighten. Det er en god start på ferien. TAP intra-europa business er et helt greit produkt, er vel omtrent som Lufthansa. God mat og grei plass, men litt fraværende service.

    [​IMG]

    [​IMG]
    4 timer fløy forbi og junior sov overaskende godt i bassineten. Nedturen var stor når vi landet og det var bussgate. En gjenganger skulle det vise seg i LIS.
    Vi hadde layover i Lisboa, og siden jeg fortsatt ikke hadde fått prøvd ut gullstatusen min hos Radisson ble Radisson Lisboa valgt som testkanin.
    Hadde bare booket standard dobbeltrom siden vi skulle rett inn og ut, men resepsjonisten smilte bredt når jeg spurte om vi hadde blitt oppgradert.
    Vi gikk bortover mot rommet hvor det plutselig stod "Suite" på det rommet som matchet romnøkkelen. Vi åpner opp til et stort, dog noe slitent rom. men en suite til 1000 kr natta må sies å være greit.

    [​IMG]



    Deler av stuen, glemte å ta bilder av resten.
     

    Attached Files:

    Kristian, kjeeli, Liza and 23 others like this.
  3. Kalsnes

    Kalsnes Medlem

    Innlegg:
    203
    Likes mottatt:
    667
    Bonuspoeng:
    93
    LIS-CUN

    Vi hadde ikke frokost på hotellet, men en gratis shuttlebuss tok oss til flyplassen. Dobbeltsjekket at bagasjen hadde blitt sendt hele veien til CUN dagen i forveien, noe den hadde. Så bar det til TAP sin lounge i Lisboa. Det var dårlige greier. Og her skulle vi tilbringe 6 timer på hjemturen. Grøss og gru. Men disse to timene gikk hvertfall greit. Så var det ny bussgate før vi gikk på flyet. Vanligvis ville jeg klagd litt på denne bussgaten også. Men en høflig herremann spurte om plassen ved siden av meg på bussen var ledig og på baggen hadde han både SAS Diamant kort og jaggu var det ikke en Insideflyer tag der også. Det viste seg at det var @veeegard som skulle på samme flight. Mitt første møte med en over gjennomsnittlig interessert bonusjeger. Da gikk skravla fort og alt med bussgate var glemt. Vi gledet oss begge til å se hvordan TAP sin longhaul var og etter flyturen var vi enige om at det hadde vært en helt grei leveranse. MEGET trege med servingen av bobler og det trekker ned! her kommer litt bilder:

    [​IMG]

    Junior blir godt vant, dette blir dyrt for far i lengden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]
     
    Kristian, mathiasfe, indahla and 33 others like this.
  4. Kalsnes

    Kalsnes Medlem

    Innlegg:
    203
    Likes mottatt:
    667
    Bonuspoeng:
    93
    Hotell i Cancun: Fiesta Americana Condesa Cancun All Inclusive

    Det er både fordeler og ulemper med All Inclusive. I Mexico så opplever jeg at All Inclusive stort sett har a la carte restauranter og ikke buffet. Bortsett fra til frokost. På denne resorten var det 11 restauranter å velge blant, alt fra asiatisk til ceviche. Alt var inkludert. Sistnevnte spiste jeg på hver dag, til jeg selvfølgelig ble matforgiftet, Akkurat som på bryllupsreisen til Mexico for 3 år siden. Lærer aldri....

    Selve resorten var VELDIG amerikanisert, med country musikk og tipskulturen overveldende. Gir man ikke tips går servicen ned. Så greit å ha med en neve dollars på stranden. Men nok klaging, vi kom jo for solen og været og det fikk vi masse av :) Kiddo sovnet kl 19 hver dag, og ble vant til sol og varme ganske fort. Rommet var stort og fint, med gratis påfyll av øl og vann hver dag i minibaren.

    Vi dro ikke inn til Cancun, siden vi hadde hørt at det var en smule utrygt for tiden. Brukte første uken på å akklimatisere og bli vant til ny tidssone.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Kristian, mathiasfe, kjeeli and 23 others like this.
  5. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,078
    Likes mottatt:
    68,751
    Bonuspoeng:
    293
    Noen resorter i Cancun her en form for "No tip policy"!
    Begrunnet i "vi betaler våre ansatte godt for å være her for deg!" Det er derfor viktig å spørre ved innsjekk om hvilken tip-policy de har.
    Jeg hadde ikke med en neve dollars, men fikk ypperlig service likevel, og vår resort var også veldig amerikansk og hår i alle farger, mest grått.
     
    Liza, Flymunda, Kalsnes and 3 others like this.
  6. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,207
    Likes mottatt:
    5,040
    Bonuspoeng:
    183
    Så gøy med reisebrev! Og særlig et som er vinklet litt mot reise med infant. Har et par-tre turer booket og er spent på hvordan det blir å reise med en liten en på slep. Hvor gammel er han?
     
    Kalsnes liker dette
  7. Kalsnes

    Kalsnes Medlem

    Innlegg:
    203
    Likes mottatt:
    667
    Bonuspoeng:
    93
    Hotell på Cozumel: Melia Cozumel All Inclusive, byttet til The Westin Cozumel etter 2 dager.

    Vi hadde bestilt transfer til Cozumel med Canadatransfers, etter det jeg tror var tips fra @RoadKing og @Eddie47. Det gikk helt fint, de hentet oss presist og kjørte oss til fergeterminalen. Fergene til Cozumel går hver time, men det er to selskap som kjører annenhver time.

    Når vi sjekket inn på det første hotellet vårt så var det ikke mulig å bade i sjøen, det var tang OVERALT. Vannet var brunt og ingen badet i sjøen i de to dagene vi var der. Så da var det bare å ringe Expedia for å booke om. I mellomtiden hadde jeg gått bort til et hotell som lå 10 min unna og latt som jeg var gjest der. Bare gikk rundt og sjekket fasilitetene, og bestemte meg for å sjekke inn der isteden. Etter en del lange samtaler, og en telefonregning på nærmere 1000 nok fikk jeg avbestilt og ferien på Cozumel ble reddet.. Selv om det ikke var hotellets feil så var det en vesentlig mangel å ikke kunne bade. Det nye hotellet hadde rooftop bar med solnedgang og ikke minst en strand man kunne bade fra.

    Av utflukter på Cozumel så leide vi bil en dag og kjørte rundt øya, vi leide båt en annen dag og snorklet på sørsiden som var helt fantastisk. Vi dro også på tequila smaking, som er noe helt annet enn Sierra med rød hatt vi får hjemme i Norge. Jeg kjørte så måtte desverre spytte ut igjen, til tross for at jeg fikk beskjed om at det var lov å drikke og kjøre i Mexico...ehmm..

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Last edited: 14. juni 2022
  8. Kalsnes

    Kalsnes Medlem

    Innlegg:
    203
    Likes mottatt:
    667
    Bonuspoeng:
    93
    I utgangspunktet var det ikke påbudt med tips. Men når mine medgjester fra USA tipset bare noen sa hei til dem, ble vi etterhvert nedprioritert. Jeg har ikke noe behov for å drikke meg dritings når jeg er på ferie med barn, men litt oppmerksomhet er alltid hyggelig :)

    Edit: Jeg fikk på ingen måte noe dårlig service noe sted, ble bare ikke priotert av de som gikk forbi og tok ordre. Men med så mange kalorier innabords så hadde jeg bare godt av å flytte på meg ;)
     
    Last edited: 14. juni 2022
  9. Kalsnes

    Kalsnes Medlem

    Innlegg:
    203
    Likes mottatt:
    667
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for det :) Alle barn er forskjellige, men vi hadde en veldig fin tur med vår gutt. Han var på det tidspunktet 11 måneder i passet, men siden han ble født 3 måneder for tidlig så er korrigert alder 8 måneder. Men han er like fin selv om han tjuvstartet litt på livet ;)
     
  10. Kalsnes

    Kalsnes Medlem

    Innlegg:
    203
    Likes mottatt:
    667
    Bonuspoeng:
    93
    Noen betraktinger og hjemreise.

    Først og fremst, helt fantastisk å kunne reise igjen!! Vi koste oss masse på tur med småen, og meksikanere er virkelig en fin gjeng som elsker barn!
    På hjemturen fikk vi et veldig hyggelig crew som overøste junior med oppmerksomhet, barnemat og leker som de fant frem. Takk TAP! Dessverre ville han ikke sove i bassinetten denne gangen, så da måtte mor og far bytte på å spise, samt at han lå i samme sete som oss store deler av turen. Maten og drikken var helt lik som turen ned, så her må jeg skuffe med lite bilder. Flighten hjem hadde blitt flyttet, så det ventet 6 timer i loungen i Lisboa. Heldigvis hadde vi med vognen, så den slo vi opp så junior kunne sove noen timer der. Jetlaggen er jo mye verre andre veien, så han var ikke tilbake til normalen før en uke etterpå.

    Så må beklage lite bilder fra hjemturen, men her er et bilde av meg som spiser sjokoladepudding mens mor og barn sover i loungen. Takk for meg :)

    [​IMG]
     
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for reisebrev :)
     
    Kalsnes liker dette
  12. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,225
    Bonuspoeng:
    293
    Tusen takk for at du deler med oss :)
    Mulig det er jeg som er paranoid, men dere hadde ikke noen bekymringer angående sikkerheten der borte? Man leser og hører jo så mye forskjellig om Mexico med skyting på hoteller etc.
     
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Myndighetene er veldig på i Cancun området. Mye politi, fordi turismen der er en stor inntektskilde for Mexico. Skulle noe skje ville det være fatalt for økonomien i regionen. Jeg tenker også at kartellene er såpass «smarte» at de velger andre slagmarker fordi de forstår at hvis det skjer noe med (mange) turister så blir det full mobilisering.
     
    Maggie liker dette
  14. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,225
    Bonuspoeng:
    293
    Hm ja, og likevel er det bare ett halvt år siden to kanadiske turister ble drept på ett "upscale and all-inclusive resort costing several hundred dollars a night" i Playa del Carmen. Og ett par måneder før det var det vel en annen skyteepisode utenfor Azul Beach Resort og Hyatt Ziva Riviera Cancun.
    Men ja, det er vel heldigvis unntaket og ikke regelen.
     
    RoadKing liker dette
  15. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,375
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg skjønner godt at du tenker som du gjør. Jeg har opplevd sikkerheten i både områdene rundt Mexico City og Cancun som gode. Og opplever ikke at lokalbefolkningen er redde osv.

    Mexico har forunderlig mange drap per innbygger, men hvis jeg har skjønt det riktig så er veldig mye knyttet til gjenger og kriminalitet. Men, gjenbosser er jo også på hotell, og det er mye våpen i omløp. Så ja, da skjer det som skjer, at det blir skyting på stranda. Samtidig er det tydelig at mye av kriminaliteten rundt drap skjer i områdene mot grensen mot nord. Det er tross at amerikanske konsumere som skal ha tak i varene til narkokartellene.

    Samtidig har et land som USA en markant høyre drapsrate en vi er vant til fra Europa. Og hvis jeg skjønner det riktig er denne volden mer spredd utover sammen med enormt mye våpen som er i bevegelse rundt i det sivile samfunnet. Og det er få av oss som bekymrer oss for en ferie til USA.

    Mulig dette bare er skriblerier fra en som skal forklare egen risikotaking på reise for selv selv. Samtidig, det var i Spania at mobilen forsvant. Ikke i Mexico ;)
     
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
  17. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,078
    Likes mottatt:
    68,751
    Bonuspoeng:
    293
    Det er i Cancun jeg har opplevd væpnet politi patruljerer stranden med ATV med ujevne mellomrom i løpet av dagen, samtidig som politihelikopter sveipet i lav høyde over hotellsonen hele dagen.

    Om dette er et godt tegn kan jo diskuteres, men jeg følte meg aldri utrygg i Cancun.
     
    MadsVaHa liker dette
  18. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,381
    Likes mottatt:
    20,999
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for reisebrevet!
     
  19. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,225
    Bonuspoeng:
    293
    Gode reflekterte poeng. Og gode argumenter for å selge inn en tur til Mexico til madamen (og resten av familien) ;) Takk.
     

Del denne siden