Passasjeravgiften - i praksis‏

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av KatManDu, 08. juni 2016.

  1. KatManDu

    KatManDu Senior Medlem

    Innlegg:
    574
    Likes mottatt:
    746
    Bonuspoeng:
    93
    I juli skal jeg (og 15-20 til) i et bryllup sør for Berlin.
    Vi reiser med samme Norwegian-fly til/fra OSL fra ulike steder i Norge. Noen reiser til/fra OSL med Norwegian, andre med SAS, og noen andre igjen med både Widerøe og SAS før/etter Norwegian.

    Blir det ikke da litt for enkelt som Norwegian skriver i en noreply-mail til meg/oss i dag at...

    ...For å gjøre dette enklest mulig for alle parter ser vi oss nødt til å belaste samme betalingsmidlet du brukte for å betale din Norwegian-reise. Transaksjonen vil bli gjennomført i løpet av kort tid...

    De må vel ta hensyn til unntakene i rundskriv fra skatteetaten mht transitt- og transferpassasjerer?

    Edit:
    Muligens litt uklart formulert, jeg er på jobb-pc...
     
  2. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,813
    Likes mottatt:
    3,013
    Bonuspoeng:
    113
    Nå er det vel slik å forstå at alle blir belastet med ett gebyr per vei om du flyr 1 legg eller flere. Så jeg vil vel anta at DY belaster alle de reisende med ett gebyr uansett hvor mange legs de må ha for å komme seg til Berlin fra Norge.

    Dette fordrer nok at man er på gjennomgående billett. Om du har en SAS billett til Oslo og en DY billett videre, blir det nok 2 gebyrer. Er den kjøpt hos ett flyselskap mens du flyr legs også med andre selskaper på samme billett er det den som utsteder billetten som skal svare for avgiften.

    Eller hur?
     
    KatManDu liker dette
  3. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Er det at de legger avgiften for alle på en person uten nærmere avtale du reagerer på?
     
    KatManDu liker dette
  4. KatManDu

    KatManDu Senior Medlem

    Innlegg:
    574
    Likes mottatt:
    746
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg trodde at avgiften skulle legges på første flygning i Norge. I mitt tilfelle blir det fra KRS-OSL Den neste flygningen er OSL-TXL i transitt og dermed fritatt (?)
    Min bror reiser HFT-TOS-OSL på Widerøebillett (1 avgift) og Norwegian OSL-TXL t/r (avgift?). Hvis han får 2-4 avgifter blir jeg sur.
    Men det er mulig jeg har misforstått unntakene i det som ligger i rundskrivet.
    (jeg skal heldigvis ikke betale avgiftene for alle, vi har bestilt hver for oss, men hotellet går på mitt kort for å få poeng ;) )
     
  5. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Dette kan ikke jeg nok om, men trodde vitterlig bare man skulle ha en avgift, såfremt man reiste på sammenhengende billett. Håper det løser seg! :)
     
  6. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Det finnes ingen mekanisme for å gi 'unntak' når man har separate billetter selv om man iflg forskriften er fritatt. Så har man dette, er det ingen bønn. Men du kan jo prøve å søke Finansdepartementet om refusjon i etterkant ,,, ;)
     
    Petter B-C and KatManDu like this.
  7. KatManDu

    KatManDu Senior Medlem

    Innlegg:
    574
    Likes mottatt:
    746
    Bonuspoeng:
    93
    Vi får se hva som skjer. Jeg er tydeligvis ikke den eneste som er en smule forvirret for tiden :)
     
  8. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
  9. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som vet hvordan dette løses (eller ikke løses) i UK?
     
  10. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Avgift på avganger fra UK. Kommer du fra utlandet og skal videre til utlandet i transit (dvs. < 24:00 timer) så slipper du avgift.

    Kilde: Wikipedia
     
    KristianSk liker dette
  11. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
  12. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg blir "rammet" av dette grunnet en flytur jeg betalte for noen andre. Nå var det riktignok interkontinentalt, så de 88 kronene på toppen av 3000 eller hva det nå var for noe blakker meg ikke helt.

    Derimot anser jeg dette som passiv aggressiv sutring fra Norwegian sin side: et spark mot kundene som jeg antar de håper skal bli sinte på regjeringen på vegne av Norwegian. Jeg kommer på trass til å dispute denne avgiften så mye det lar seg gjøre. Bestilte denne reisen med et MasterCard fra DNB (før jeg fikk AmExen min *sukk*), så om jeg ser noe trekk kommer jeg til å kontakte DNB, uansett hva forbrukerombudet sier. Hadde vært interessant å se om forskjellige kortselskaper håndterte dette på forskjellige måter.

    Forøvrig, i tilfelle noen som ikke fikk mailen vil lese den i sin helhet (for å få med seg tonen jeg oppfattet som passiv aggressiv) har jeg lagt den her.
     
    Petter B-C and KatManDu like this.
  13. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    Det lukter CC dispute lang vei, og et regress krav fra DY som ikke kommer noen vei.
     
    Petter B-C liker dette
  14. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Kan det hende at det er alltid ydmyke og diplomatiske Lasse Sandaker-Nielsen som har komponert den eposten du linker til?
     
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Syns det er drøyt at myndighetene gir det tilbakevirkende kraft. Modus operandi forøvrig er at lover og vedtekter ikke har tilbakevirkende kraft.

    Det er etter mitt skjønn Løvebakken som tråkker over streken her, ikke Norwegian (forutsatt at det de sier stemmer). Finner det ikke urimelig at de ikke vil betale den avgiften for allerede solgte billetter.
     
  16. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    De har nok gardert seg ved at avgiften slår inn på reisetidspunktet, ikke ved kjøpstidspunktet. Samme som eks ved kjøp av bil der avgiften beregnes ved import/registrering, ikke når du faktisk har inngått kontrakt og betalt forhandler.
     
  17. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Synes det er drøyt at det er tilbakevirkende kraft for bestilte billetter, hvor reisetidspunkt er etter 1/6. Dette er i mine øyne BS og jeg kommer via kredittkortselskapet bestride ALLE reisene hvor jeg har kjøpt billetter før 1/6. MAKAN til grådighet !!! :mad::mad::mad::mad::mad:
     
    Petter B-C liker dette
  18. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
    Da mener jeg på fullt alvor at Norwegian burde ha begynt å kreve inn denne avgiften ved innsjekk eller boarding etter 1. juni. Det hadde vært langt både ryddigere og redeligere, og det hadde jeg forstått.

    Problemet mitt her er at Norwegian, 6 dager etter at en reise har vært gjennomført, og transaksjonen min med dem helt avsluttet, sender en epost som sier "Forresten, bunnlinjen vår kommer til å bli litt mindre fet neste år om vi ikke gjør et stunt ut av å ta penger fra folk som trodde de allerede hadde betalt billetten sin."

    Over de neste 4 månedene har jeg 8 billetter ut fra OSL med Lufthansa, SAS, Swiss, og BA, og merkelig nok har ingen av de sett seg nødt til å kreve inn denne avgiften som går "rett i den norske statskassen". Dette er en utgift som Norwegian, som alle andre selskap, enten hadde kunnet bite tennene sammen og betale selv (som jeg antar de andre gjør), eller opptjene i ettertid ved å legge på to kroner ekstra på alle billetter de selger de neste par månedene.

    Noe sympati med Norwegian har jeg aldri hatt, men jeg har hatt en respekt for dem som er i ferd med å forsvinne, både som følge av dette, men også som følge av ulogiske, populistiske, misvisende stikk til andre selskap de har kommet med i media i det siste (ref klimadebatt på Dagsnytt 18 for omtrent en uke siden.)

    Tilgi meg om jeg uten å vite det sammenligner epler og poteter her, men når et selskap klarer å overleve en langvarig streik med kun en ripe i lakken, og attpåtil bombastisk uttaler seg om hvor bra de har det økonomisk, og hvordan de skal kunne leve med en streik inntil kyrene ikke bare har kommet hjem, men har stoppet opp på fem andre beter og spist de blanke, og hvordan de er store og sterke nok til at de streikende kjemper en praktisk talt håpløs kamp... Da skal de søren meg ikke sende meg en epost som sier "Stakkars oss, dette blir for mye for oss, vi skal stjele litt penger fra deg så vi holder oss flytende... men det er litt som Robin Hood altså, vi gjør det for en god sak."

    Så kan man si hva man vil om avgiften, hvordan den ble innført, og hvor uryddig alt det var, men det blir en annen tråd. Dette er etter min mening helt håpløst av Norwegian, og jeg håper jeg blir nødt til å sloss litt for å beholde de 88 kronene mine, for dette en en fight jeg gjerne vil ta. Så får jeg kanskje til og med råd til en baguette neste gang jeg ikke flyr *A. Men det blir nok ikke med Norwegian.

    Ok, det var morgenens rant. Tilbake til jobb.
     
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Det er da også påstander i media i dag, at pressetalsmannen til Norwegian vitterlig sa for noen måneder siden at de hadde innkalkulert denne avgiften, da settes unektelig denne tilleggsinnkrevingen dem i et særdeles dårlig lys.

    Enig, å sende ut noe slik for en gjennomført reise er iallefall bare tull.

    Jeg tror ikke de får gjennom dette. Det de eventuelt må gjøre er å sende beskjed om at man kansellerer billetten og du får pengene tilbake, eventuelt må du betale 88,- (x flyplasser) ekstra for å beholde billetten. Slik jeg tolker juristuttalelser, så har de ikke sjangs med en automatisk trekk.

    Noen sa en gang ifb med Ryanair at all reklame er god reklame. Jeg må si at dette tilfellet ikke lover godt for Norwegian.
     
  20. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    494
    Bonuspoeng:
    63
    Det er jo ikke tilbakevirkende, det er bare en del folk som har forhåndsbetalt for en tjeneste de ikke har benyttet seg av enda.

    SAS kommer eksempelvis ikke til å kreve inn disse pengene og scorer litt goodwill foe en del millioner.
     
    milehigh and RoadKing like this.

Del denne siden