Politistaten kryper nærmere

Tråd i 'Reisemål' startet av RoadKing, 25. april 2016.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,526
    Bonuspoeng:
    293
  2. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    1984, here we come!
     
  3. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    tja... dette kan sikkert diskuteres på forskjellige grunnlag.
    Men en utvikling som tvinger seg frem.
    Så kan man jo spørre hvorfor det har blitt slik?
     
  4. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Selv om verden teknisk sett er mer fredelig, så er det jo teknologien. Det er forholdsvis enkelt sånn teknisk sett, og da råder frykten samt en "bedre føre var" holdning.

    Tror ikke alle disse tiltakene har særlig effekt. Og hvor skal det stoppe? Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner, er det noe som heter. Og ingen tvil om at dette kan lett misbrukes. Kanskje ikke nå, men vet aldri hvem som kan få makt.
     
    Adrian E and mhsalv like this.
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    For å etterforske terror og annen alvorlig kriminalitet.
    Definisjonen er noe diffus her.. Spørsmålet er hvor den nedre grensen går.
    Samtidig kan jeg se fornuften på noen nivå, en flykaprer/terrorist har kjøpt en flybillett, hsr noen benyttet samme kredittkort på en annen billett?
    Spørsmålet så, er dette opplysninger som bør kunne finnes via andre kanaler?

    Jeg tror dette blir litt kjekt å ha tankegang som neppe er heldig, og kan gjøre langt mer skade enn godt om opplysningene havner i feil hender.
     
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,526
    Bonuspoeng:
    293
    Ja mon det, om man er semi tur operatør, så vil jo det samme skje, og det er faktisk ikke så uvanlig at en kjøper for flere. Jeg har selv stått for bestilling av billetter for venner og familie i det ganske land (bonusjeger må vite). Skal jeg i gapestokken nå da?

    Det tenker jeg at det gjør. Jeg kan ikke se hva ekstra informasjon man her drar inn, og nytten av det.

    Nettopp, onkel Sam har plukket dette i mange år, han har sikkert en grunn til det, så la oss gjøre det vi og (dette er ment å være ironisk :)).
     
    Last edited: 25. april 2016
  7. braathens safe

    braathens safe NN

    Innlegg:
    486
    Likes mottatt:
    530
    Bonuspoeng:
    93
    Er det ingen som tenker på å registrere alle busspassasjerer?
     
    Petter B-C and RoadKing like this.
  8. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Thon presenterer de beste motargumentene i linken.

    For mange av oss her er det imidlertid mer relevant, da mye av reisemønsteret vi ser her er "unormalt". Jeg ble grillet i FRA på boarding til USA engang, og en annen gang var det secondary i USA. Ikke alltid like lett å forklare MR.
     
    jayeff and Bjoern In America like this.
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,526
    Bonuspoeng:
    293
    Jøss... Jeg har hatt et par encounters i USA, men aldri blitt forhørt på utreise fra europa. Den var ny.
     
  10. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Det var heldigvis eneste gang på noen dusin innreiser der. Mannen i luka stiller gjerne noen kontrollspørsmål av ren rutine, og er han ikke helt fornøyd med svarene er secondary neste. Et par timer venting, og en koselig 5 minutters prat om MRs så rakk jeg akkurat connection. Var som en holding cell, ganske varmt og fullt av dic mørkhudete immigranter/reisende.
    OSL-US-JP-BKK t/r et par ganger, booket på kort varsel, med korte stopp så vel ikke helt vanlig ut. Kanskje man ikke alltid svarer helt optimalt når man ramler ut av et fly jetlagged heller.
     
    agrims and RoadKing like this.
  11. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Secondary er ingen romantisk opplevelse, hverken i statene eller i mer korrupte land.

    Her er noen tips fra våre gode venner i CIA på hvordan holde lav profil:

    https://wikileaks.org/cia-travel/se...sessment_on_Surviving_Secondary_Screening.pdf

    Basic stuff, men allikevel interessant lesing
     
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,526
    Bonuspoeng:
    293
    Næ, syns du det? De gangene jeg har vært stoppet har vært helt greie de. Ikke spesielt lang ventetid og ikke noen ubehagelige spørsmål. Men, jeg har bodd i USA og snakker språket flytende, kan hende hjelper det.

    Tror ikke noen er "ekkel" bare fordi det er et bevisst valg, det er nok heller det at kultur og språk kan skape misforståelser og barrierer.
     
  13. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Tror du er ganske "spot on" på den. Misforståelser skaper usikkerhet, og usikkerhet vekker normalt mistanke hos folk som jobber med risikovurdering. Men har en rent mel i posen, så ordner det aller meste seg, uansett. Har riktignok aldri opplevd noe slikt selv.
     
    RoadKing liker dette
  14. Duuder

    Duuder Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Er dette så galt da?
     
  15. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    All data som lagres kan brukes og misbrukes.
    Spørsmålet er hva dette i praksis vil kunne gi av info av verdi.
    Et annet spørsmål er hvorvidt du kan stole 100% på at din stat og de andre stater som er tilknyttet systemet har gode intensjoner.

    Se hva som skjer i Tyrkia, alle akademikere sliter nå, 50000 akademikere var ikke med på kuppet eller er farlige for staten, men de blir uansett straffet. Med et slikt register kan en stat med negative hensikter fint finne en unnskyldning. "Du reiser for ofte til Tyskland, din spion". Ja, et eksempel satt på spissen, men å avdekke mulige terrorister ved å se på flyinfo gir neppe noen praktisk effekt.
     

Del denne siden