Kanskje det blir dreamliner... https://www.bt.no/nyheter/okonomi/i/jdQl8q/Dreamliner-blir-Norwegians-krise-fly-i-Europa
Imponerende ord fra både Canada og EASA: – Vi skal se svært, svært nøye på endringene som Boeing og FAA legger fram for å rydde opp. Jeg kan garantere at vi fra vår side ikke vil tillate flytypen å være på vingene hvis vi ikke får tilfredsstillende svar på alle våre spørsmål, uansett hva FAA foretar seg, sier den europeiske luftfartsmyndigheten EASAs leder Patrick Ky. Canadas samferdselsminister Marc Garneau har samme budskap: – Når programvareendringen er klar innen noen uker, skal vi i Canada, selv om den blir sertifisert av FAA, foreta vår egen sertifisering, sier han. Dermed bryter Canada og Europa med praksisen om at man godtar sertifisering foretatt i landet der flyene produseres. https://www.bt.no/nyheter/utenriks/...betalt-for-utstyr-som-kunne-hindret-styrt?r=3
Hmmm denne testen virket ikke helt nøytral... Hvorfor skal de selv testkjøre i etterpå klokskap? Idag er de viten om ulike faktorer og klar over sviktene komponenter og angivelige feil i systemet, antar pilotene som har testet ikke er ny klonede skapninger eller fått sin hukommelse "slettet" ifra da første fly gikk ned til dagens dato? Det er jo fabrikkert sånn at Boeing sin eget testpanel illustrere at når vi klarer dette, er det ikke vår feil at andre piloter ikke klarer å gjøre det samme...
Vesentlig bedre tid enn om noe skulle skje under takeoff for eksempel. Er det noe piloter er trent til er det å reagere fort. Ved avbrutt avgang (eller landing) har du ikke 40 sekunder å tenke deg om iallfall. For ordens skyld: kommenterer kun selve tidsbruken. Klart at man ikke har tid til å lete i manualen på 40 sekunder, men 40 sekunder er mer enn nok tid for noen som er trent skikkelig.
Southwest har bestemt seg for langtidslagre sine Maxer i Victorsville og på vei dit måtte et av dem jammen nødlande i dag.. Kan selvsagt være helt urelatert, men likevel, det er ikke bra for Boeing dette.. Edit: Dette var motorproblemer.
Dette var på grunn av motortrøbbel, ikke relatert til ulykken og kunne skjedd hvem som helst. Media er tåpelige i denne saken, synes jeg. Og det kommer fra en som sannsynligvis aldri setter sine ben i en MAX.
Da har den første rapporten kommet, og den frikjenner pilotene og flyselskapet på alle punkter. https://aksjelive.e24.no/article/xPrE0p
Verdt å merke seg at kilder sier at rapporten sier ingenting om MCAS-systemet. https://direkte.vg.no/studio/nyhetsdoegnet#!verbatimId=5ca5b92c5152f70d74a7e354
Nå er jeg jo generelt skeptisk til alt, men synes det var lovlig tidlig å konkludere med at pilotene ikke har gjort noe feil. Ingenting av hendelsesforløpet er så langt 100% belyst.
MAX kan visst være på vingene igjen i juni: https://e24.no/naeringsliv/boeing/boeings-737-max-kan-snart-vaere-paa-vingene-igjen/24610722
Selv om flyene skulle komme i lufta, vil passasjerene være bevisste og nekte å fly med de? Jeg vet ikke selv hva jeg vil føle hvis jeg skulle se at jeg skal fly med en 737-max. Jeg vil i utgangspunktet foretrekke å vente til noen andre har testet den. Og så langt jeg har planlagt er det ingen fly med flyselskap som bruker 737-max så jeg trenger ikke å tenke så mye på det. Samtidig så ser det ut til å dukke opp ganske mye grums nå for Boeing, med skrot og rot gjenglemt i flykroppen (deriblandt skarpe metallskjær i nærheten av ledningsnettet) så min generelle tillit til Boeing er kraftig svekket.
Omtrent alle andre fly du til vanlig benytter, har opplevd ulykker. 747? Jupp. A380? Jupp. 737? Jupp. etc etc. Nei, passasjerene vil ikke nekte å fly med de. Men dette vil absolutt ta tid.
Du har helt rett i det, men i dette tilfellet ser det ut som om det er en leverandørfeil som til de grader overstyrer pilotene. I tillegg har det vært noen produktgodkjennelser som muligens er blitt forsert av økonomiske årsaker. Jeg er sikkert ikke representativ for «passasjerene», men jeg kommer ikke til å bestille reiser hvor det inngår en flygning med MAX8 ... Leter for tiden etter en tur med Air Canada i august/september og de flygningene som kommer opp med MAX8 hopper jeg over.
Helt enig alle dine punkter, og inkluderer samtlige nye fly som ikke blir eksternt godkjent av et nøytralt upartiskt kontroll organ, ifra Boeing fremover... Tilliten deres er ikke akkurat blitt løftet i skrivende stund... Men jeg håper virkelig de tar seg sammen, de har vært i Gamet såpass lenge, samt klart å koke sammen et par fantastiske fly, luftens baron 747 i sin tid(forsatt i luften den dag i dag) Dreamliner 787 osv...