Om det dukker plutselig opp flere "skandaler" vet jeg ikke helt hvordan børsen reagerer...Tesla shorterne kan begynne å spekulere i å shorte Boeing fremover. Aksjonærene vil da få hastverket med å revurdere aksje postene sin...Samtlige begynner å selge--> Chapter 11 rett rundt hjørnet...Dyster tanke, så dette skjer ikke enkelt og greit, men kulturen innad i selskapet bør strammet opp betydelig. Liker Boeing og Airbus, sunt med konkurranse. Hadde heller ikke likt at kun Airbus dominerte markedet, behovet for å videre utvikle seg hadde blitt satt på "hva er vitsen, vi eier jo hele market, bare å lage og selge det vi allerede har"...
Og i tilfelle konkursbeskyttelse så blir det null penger på Norwegian? Da tenker jeg det blir tøft å være aksjonær i Norwegian.
"Boeing bekreftet rykter - hentet seg inn Etter at Boeing-aksjen falt raskt på en CNBC-melding om kildeopplysninger om at klarsignal om 737 Max-flyene ville utsettes, ble handelen i aksjen stoppet. Nå har Boeing selv bekreftet nyheten om at amerikanske myndigheter trolig ikke vil konkludere før i midten av 2020 i sin vurdering av om 737-flyene skal få komme tilbake på vingene etter de to alvorlige flyulykkene i 2018 og 2019 i Indonesia og Etiopia. Det er flere måneder senere enn Boeing tidligere hadde meldt. Etter at aksjen først falt over 6 prosent, er den nå tilbake på 312 dollar stykket - et fall på 3,8 prosent siden åpningen tirsdag. " (Rød utheving av undertegnede). Kommer de noengang i luften??
De kommer, enten må de bestikke seg igjennom(svært lite sannsynlig nå, som tidligere, grunnet alle følger med på dem) antar sent 2020 er mer realistisk å forvente, de må grundig til verks, både internt med Boeing kulturen og selve Max`n... Tilliten i markedet er vel nådd bunnen, samtlige flyselskaper som operer med Max`n må se etter andre alternativer for sommer rushet og dette skaper mer trøbbel for Boeing, noe vi antar de er klare over. Spørsmålet er hva de sliter med nå, som de ikke åpenbart ikke forteller til media. Vrake hele MCAS?
Problemet med å vrake MCAS er at da må flyet sertifiseres på nytt, siden det da ikke har tilsvarende egenskaper som forgjengeren. Det tar tid. Lang tid. I tillegg fører det med seg at tusenvis av piloter må ha ekstratrening i simulator for å bli godkjent på «ny» flytype. Dèt er et problem fordi at man da tar piloter som til daglig flyr og produserer flytimer, og setter de bort i flere dager i en simulator. Disse tapte arbeidstimene må dekkes opp på et vis, og det er det de færreste flyselskapene som har bemanning til.
Og resultatet var en ikke fungerende MCAS med manglende, riktig opptrening og 2 fly gikk i bakken. Mao. er det egentlig en "ny" fly type, som Boeing tok en spansk en på, der FAA glemte å gjøre jobben sin.
Det har vært et par artikler om 737 NG også, men dette er ikke bra.. https://www.hangar.no/hevder-turkis...2009-skyldes-store-likheter-med-max-ulykkene/
Kynikeren i meg begynner å lure på om dette er spill for galleriet for å vinne tillit. "Se så flink vi er til å finne feil! Nå har vi skjerpet oss!" https://www.bloomberg.com/news/arti...-new-software-problem-on-grounded-737-max-jet
WSJ: Skrot og verktøy i halvparten av undersøkte Boeing 737 MAX-fly https://www.dn.no/marked/boeing/max...n-av-undersokte-boeing-737-max-fly/2-1-799562
"Boeing har startet testflygingene med 737 Max." – E24.no link Testmaskinen var oppe i lufta over Washington i dag. https://www.flightradar24.com/blog/track-the-boeing-737-max-certification-flights/
Dersom dette flyet settes i drift igjen vil jeg ikke reise med det, uansett hvor mye det understrekes at det er trygt!
Jeg ville fint flydd med 737 MAX i morgen. Null problem eller worries. https://en.wikipedia.org/wiki/List_...incidents_resulting_in_at_least_50_fatalities
Me too. Ingen issues med å fly MAX når den kommer tilbake, uansett hva den blir å hete. Det er en skandale det slurvet som Boeing har representert i denne saken, men når flytypen nå slippes igjen, vil jeg, basert på det som har kommet fram av ukultur i selskapet faktisk ha mer tillit til dette flyet enn andre av nyere årgang fra samme selskap. Vi vet jo ikke hvilke snarveier selskapet har tatt der, som ikke er avdekket...
Tedtflyvningene ferdig, men det tar nok litt tid før de er i trafikk igjen. Gjette på 4. kvartal? https://e24.no/boers-og-finans/i/K3...tte-maa-skje-foer-ulykkesflyet-kommer-i-lufta
Jeg komme også til å holde meg unna 737 MAX. Krysser fingrene for at det er lenge til de får fly i Europa. Har null tiltro til Boeing eller FAA etter denne saken, og håper EASA vil gjøre en bedre jobb med å kreve full resertifisering. 737 MAX er et godt eksempel på et gammelt design som er pushet alt for langt. Boeing burde forkastet hele typen, som aldri burde blitt designet i utgangspunktet. De burde heller fortsatt arbeidet med et "clean sheet design".
Pauseunderholdning, siden jeg sitter litt for mye ved laptopen i dag. SAS Boeing 737 MAX. Inspirert av tråden SAS Maximimizing
Airlines may learn to Love the Boeing 737 Max again The first half of the year was not kind to the 737 Max. Boeing froze production of its beleaguered plane from January through much of May as customers canceled hundreds of orders, and deals for hundreds more were put at risk by delays in the plane’s return to the skies and the coronavirus pandemic. But Boeing is back to work on the Max, and if it passes regulatory scrutiny, the plane could fly again as soon as the end of the year. https://www.nytimes.com/2020/07/15/business/boeing-737-max-return