A wide-ranging list of changes to Boeing’s ill-fated 737 Max planes has been put forward by US regulators. The Federal Aviation Administration (FAA) document details actions it wants to be made before the planes can fly again commercially. The 737 Max has been grounded since March 2019 following two fatal crashes which killed 346 people. Boeing hopes to get the 737 Max back in the air early next year after the changes are made. https://www.bbc.com/news/business-53646442 Jeg ser ikke for meg at jeg vil sette foten min ombord i en 737 Max neste år. Selv med Koronakrisen så er ikke Boeing-fadesen så lett glemt!
Kommer nok ikke til å fly Max om jeg har mulighet til å unngå det, ihvertfall et år eller to etter frislippet, så man ser hva som evt. skjer. Eksperimentene får andre ta seg av om de ønsker det.
Men hva med en B737-8 eller B737-10 eller noe annet Boeing kan rebrande flyet til? Det er nok ikke så mange som vil kjenne igjen motorene til Max om de boarder "en Boeing 737".
I den grad jeg vet/tror at det er en Boeing 737 MAX vil jeg ikke fly med det ...i verste fall om Boeing begynner å blande kortene, vil jeg la vær å fly med Boeing i den størrelsen ...
De kan jo gjøre som Apple og kalle det Boeing 737 Pro, eller 737-8S, eller 737-X. Dog er vel normalt sett «X» i flyindustrien en midlertig betegnelse inntil man har et offisielt navn
Se for eksempel denne pressemeldingen fra Boeing. Her refereres det til B737 MAX som B737-8. Syntes det virker som om Boeing forsøker å rebrande MAX-flyene til å "bare bli en B737". For folk flest er det lett å tenke at det er en -800 det er snakk om når man leser B737-8, og ikke en MAX.
Selv om du har booket en flight som er satt opp med en annen flytype kan dette endres på kort varsel. Eneste mulighet å "unngå" MAX er å fly med selskap som ikke har den flytypen.
Boeing 737 ME (Millennium Edition) snakker vi ikke høyt om! Boeing 737 XP derimot, den kan jeg vurdere å fly med. Windows XP var dønn stabilt her i huset og ble brukt langt utover end of life
En liten påminnelse at Boeing er et stort selskap, med mange flinke folk og innovasjon som drar verden fremover (og noen fine bilder av B787). https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_Commercial_Airplanes
Begynner å nærme seg: https://e24.no/naeringsliv/i/pALvM1/europeisk-luftfartsmyndighet-mener-737-max-flyene-er-trygge
Muligens det er en funksjon som sammenligner data fra begge AoA-sensorene, istedet for å kun basere seg på en eneste av dem?
American reopens 737 MAX 8 bookings from late-Dec 2020. https://onemileatatime.com/american-737-max-flights/
Etter 20 måneder på bakken er det like før godkjenning i USA. https://www.reuters.com/article/us-boeing-737max/u-s-to-approve-737-max-return https://www.faa.gov/news/updates/?newsId=93206 Europa har egne myndigheter for å klarere flyet. link
Europeiske EASA tror på ungrounding av flytypen fra januar 2021. https://www.easa.europa.eu/newsroom...proposed-conditions-return-service-boeing-737 https://onemileatatime.com/boeing-737-max-cleared-by-european-regulators/
Ryanair (FR) legger inn ordre på 75 MAX maskiner, i tillegg til 135 de har i bestilling. https://www.bbc.com/news/business-55177846 Ryanair - never an airline to waste a crisis - says when delivered, the 737 MAX will be the most audited and most regulated in aviation history For as long as the #COVID19 pandemic depresses air travel, we will use these new aircraft to replace some of our older Boeing jets. – twitter.com/AlexInAir https://www.boeing.com/commercial/737max/ https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Boeing_737_MAX_orders_and_deliveries