https://www.reuters.com/article/us-...7-max-testing-u-s-senate-report-idUSKBN28S314 Dette var da altså relatert til den opprinnelige sertifiseringen, som først nå har begynt å komme til overflaten som følge av etterforskningen. Gitt at dette sannsynligvis er et problem med kulturen oppover i kjeden, kan vi ha tiltro til at Boeing har forandret seg? Jeg har jobbet for et selskap med hva jeg kaller råtten ledelse som ikke lyttet til fagfolk lenger ned i verdikjeden, men kjørte på med sine regneark. Flere år med gode ord og en og annen omrokkering senere, så har det ikke blitt noe forandring. Uansett, greit å vite hvis man skal fly borte i amerika, selv om det ikke ser ut til å skje med det første på grunn av covid-19:
Rapporten etter senatets gransking av Boeing og FAA er nå også omtalt i NRK: https://www.nrk.no/urix/varsler_-bo...e-arsaken-til-ulykkene-med-737-max-1.15297020 Det viser dessverre bare at Boeing ikke har lært noe som helst av denne prosessen. Og de som påstår at "maskinen er de sikreste noensinne" kan ta seg en bolle! Her er det penger og profitt som er førsteprioritet, ikke sikkerhet. Kommer selv til å unngå 737 MAX i overskuelig fremtid! Vil også oppfordre all familie og venner det samme.
Jeg gjentar det gjerne til kjedsommelighet: Jeg kommer ikke til å reise med 737 MAX fly dersom jeg kan bestemme .....
AA har satt igang igjen maskinen i produksjon. Første landing: https://twitter.com/FlyingHighRyan/status/1343985634940235783
Boeing betaler erstatning til de etterlatte https://e24.no/naeringsliv/i/6zov4e/boeing-betaler-25-mrd-dollar-etter-737-max-ulykkene
Merker meg at det er snakk om ~3 mill pr hode. Hadde dette skjedd i USA hadde det nok vært minst det tidobbelte.
Jeg har bare lest den ene artikkelen, så jeg aner ikke hva som er riktig. Lurte bare på om du hadde brukt tallene fra den artikkelen til å komme frem til tallet. Men det er ikke så nøye, altså. Men, fake news er det sikkert.
Problemet er jo at flybytter skjer forholdsvis ofte, så selv om man booker en avgang som ikke flys med 737max er man jo ikke garantert at den aktuelle flyvningen skjer med flytypen man booket.
Dersom man passer på å booke med selskap som ikke har MAX i flåten, er man rimelig trygg selv ved "equipment change". Så for min del vil det framover bli en faktor, men først må man jo komme i gang med reising igjen...