Vi (som ikke ønsker å fly med 737 Max) får holde øynene åpne og se hvilke flyselskap det gjelder, og være obs på nytt navn. 737-8 var det ikke? Vanligvis er jeg ikke så opptatt av nøyaktig flytype, men etter covid-pausen så kommer jeg til å følge nøye med. Og hvis jeg er i ferd med å boarde en 737-8 så blir det ikke fly på oss den dagen, selv om jeg må dekke det selv. Så lite tiltro har jeg til den flytypen nå.
Var vel snakk om at Ryanair skulle kalle det 737-8200? De har jo kjøpt high-density versjonen av MAX8 med 200 seter. Edit: Norwegian virker det vel fremdeles som har planer om å dumpe hele maskinen som del av restruktureringen...
Kanskje du har rett, men: – Vi står midt i en rekonstruksjonsprosess og har mellom syv og ni i fly i luften, det er 737-800-fly. Vi skal opp til 50 fly til sommeren, men det er for tidlig for oss å si noe om 737 Max nå, sier pressesjef Tonje Næss i Norwegian til NRK. Så trolig vi får vite ca før påske.
Jeg for min del er blitt litt skeptisk til Boeing som sådan. Var jo en del krøll med Dreamlinerene også. Og ble det ikke funnet gjenglemt verktøy og diverse fra monteringen?
Jo, det var spesielt i KC46, som er tankflyversjonen av B767 det ble funnet mye skrot og gjenglemte greier etter levering.
https://www.reddit.com/r/aircrashinvestigation/comments/lwqwwc/s21_episodes/ Ny sesong av Flyhavarikommisjonen kommer neste måned. Ser frem til Max-episoden
Nuvel, det er vel kun et «proposal» for et «airworthiness Directive», så alle operatørene har fram til 21.mai til å kommentere endringen, før den senere blir en obligatorisk fix https://simpleflying.com/faa-max-ad-fuel/
Her har vi én av SilkAir sine 13 Boeing 737 MAX 8 oppgradert til SQ livery. Pluss ny kabin med Vantage flat-bed Business Class og Internet. Denne flyr jeg gjerne ved første anledning. Kilde
Ser ut som proposjonene av 737 MAX sine elektriske problemer øker... FAA krever nå bedre dokumentasjon fra Boeing på at problemene er løst. Ganske amatørmessig at de har disse problemene etter at flyet har vært grounded så lenge. https://www.reuters.com/business/ae...lectrical-grounding-issue-sources-2021-05-05/
Da ser det ut som de har løst sine elektriske problemer allerede og håper å få flyene i luften ganske snart, før sommeren i hvertfall. https://www.cnbc.com/2021/05/13/boe...max-electrical-fix-and-notifies-airlines.html
https://www.marketwatch.com/story/f...-charges-in-737-max-investigation-11631848433 Federal prosecutors plan to criminally charge a former Boeing Co. pilot they suspect of misleading aviation regulators about safety issues blamed for two fatal crashes of the 737 Max, according to people familiar with the matter. Mark Forkner, who was Boeing’s 737 Max chief technical pilot during the aircraft’s development, is likely to face prosecution in the coming weeks, these people said. In his former role, Forkner served as the plane maker’s lead contact with the Federal Aviation Administration for how airline pilots should be trained to fly the new jet.