PBS og Frontline har kommet ut med en dokumentar som er på YouTube nå, lagd i samarbeid med New York Times:
Var ute og fløy TK 737 MAX for noen uker siden. Det gikk helt fint. Samme seter i Business som A321neo. Dårlig trykk på aircon, elendig seat pitch i Economy og okay WiFi. Ellers vet jeg ikke om jeg kan merke forskjell fra en 737-800 NG.
Norwegian skal lease 737 MAX 8. Da skal ihvertfall jeg passe på å ikke fly akkurat de flyene. Jeg stoler fortsatt ikke på de, og har ingen planer om å glemme den blemmen.
737MAX som den er i dag, er antagelig det best testede og dokumenterte flyet som er. Boeing og Amerikanske myndigheter har ikke råd til annet.
Ville ikke vært bekymret for sikkerheten på en MAX - som Roadking sier så er det så gjennomtestet som det kan bli. Unngår det likevel så langt det går, av prinsipp. Ikke det at det utgjør noen som helst forskjell for hverken Boeing eller flyselskapene som har valgt å gå til innkjøp av driten.
Det er helt sikkert rett, men jeg forbeholder meg retten til å IKKE reise med dem. Derfor tenker jeg å la vær å kjøpe billetter hos Norwegian. Jeg har også 14 cashpoints til salgs ..
Flyr har allerede fått 1 MAX og har 5 til på vei. Siden jeg kun har en flyvning med SK mellom nå og juli så synes jeg tydeligvis at det er helt greit om en MAX dukker opp hos Flyr eller DY (eller til og med Ryanair), men hver sin smak/preferanser.
Problemet med 737 Max er at selv om de har tatt ganske mange "strafferunder" så vet jeg ikke om det er nok for å kompansere for alle snarveier som ble tatt tidligere. https://www.bbc.com/news/business-59420570 Folk står såklart fritt til å fly med 737 Max. Jeg velger å avstå inntil videre. Har noen sett Boeing-dokumentaren på Netflix forresten? Har ikke sett den enda, men skal ta en titt senere https://www.netflix.com/no/title/81272421
Jeg er ikke spesielt redd for å fly 737MAX, men kommer allikevel til å prøve å unngå selskaper som flyr maskinene hvis det lar seg gjøre. Det har vel så mye å gjøre med at selskapene velger å gjøre business med Boeing. Jeg har sett dokumentaren som @HaraldOslo linker til, og det Boeing har gjort er helt forkastelig. Det er dessverre heller ingenting som tyder på at de har lært av dette heller... Heldigvis er det mye som tyder på at FAA har lært og det er ikke uten grunn at Boeing ikke fått lov til å levere 787-maskiner siden begynnelsen av 2021, og når de etterhvert skal begynne å levere maskinene krever FAA å selv kunne inspisere hver enkelt maskin før de leveres. For ikke så snakke om 777-9, hvor det nå kreves mye grundigere sertifiseringer enn hva Boeing hadde regnet med.
Bra dokumentar, viser hvor gale det kan gå når bunnlinje kommer i første rekke og sikkerhet i bakre rekke. Satt egentlig mest igjen med en sterkere irritasjon over FAA enn Boeing. Anbefales alle flyinteresserte.
Med alle problemene som er oppdaget også på 787 og 777X har jeg blitt ekstremt skeptisk til Boeing av nyere dato.
Jeg sier ikke at alt er topp hos Boeing. Men ekstrem skepsis til Boeing fly har jeg ikke. Feks: B787 hadde en god del ikke-sikkerhetskritiske problemer, men det er jo ikke uvanlig for helt nye flytyper. Nå har den fløyet for mange selskaper, globalt, i forskjellig klima, osv, i mange år - og aldri hatt en eneste fatal situasjon meg bekjent.
Det er alltid problemer med utvikling av nye fly. Airbus hadde en haug med problemer under utviklingen av a350. Min største beef er de som skal holde disse i ørene slik at man ikke går på akkord med sikkerheten. Der har FAA failet miserabelt med MAX, som netflix-dokumentaren viser.
Jeg er ikke så opptatt av problemene i utviklingen, og vet at alle nye fly har problemer. Det som gjør at jeg er skeptisk til Boeing er de stadige oppdagelsene av hvor ille det står til i selskapet i dag, spesielt rundt fabrikken i South Carolina. Sammen med det HaraldOslo linker over her, er det rett og slett en hel rekke av ulike tilfeller av sikkerhetsproblematikk rundt flyene. Og da primært problemer med produksjonslinjene, ikke med utviklingen (selv om den også har vært problematisk, spesielt på softwarefronten). https://www.nytimes.com/2019/04/20/business/boeing-dreamliner-production-problems.html https://www.insurancejournal.com/news/national/2020/09/08/581735.htm https://www.wired.com/story/boeing-787-code-leak-security-flaws/ Misforstå meg rett. Jeg er gammel Boeing-fanboy, og ønsker selskapet alt godt. Men for meg er sikkerhet viktigst av alt i lufta, og Boeings eierskap og ledelse har tatt så mange snarveier i det siste at det skal mye til for å få på plass tilliten igjen.
Misforstår deg rett, men jeg er så kynisk at ingenting overrasker meg i hvordan selskaper går frem for å tjene mest mulig penger. Det som har overrasket meg er hvordan de klarte å få FAA med på leken, men får jo stole på at FAA har lært. Boeing fikk vel en bot tilsvarende rundt 5-6% av omsetningen i ett år, så de har helt sikkert ikke lært...
https://e24.no/naeringsliv/i/KzJMMG/norwegian-vil-kjoepe-50-nye-fly https://simpleflying.com/boeing-737-max-airlines/ Jeg har noen bonusfly med Turkish neste år, men ifølge sas så er ingen av de med 737 max 8, heldigvis. Jeg kommer til å prøve å unngå 737 Max så langt det lar seg gjøre, hva med dere? Fortsatt skeptisk til flyet eller har det mildnet litt?