Uavhengig av hva andre mener om dette flyet vil jeg unngå å fly med Max fly. Heldigvis er det mitt privilegium å velge hvis jeg kan. Ja jeg vet at MAX8 kanskje er verdens mest gjennomprøvde fly. Tror det blir med mine 14 Cashpoints! Vil noen kjøpe dem?
Jeg humret litt av en av kommentarene om 737 max 8: Setting safety records, and not the good kind of records. Jeg flydde faktisk Norwegian i mai, de har 737-800 også i flåten. Kommer nok til å fly de også i fremtiden, men være obs på hvilken flytype som jeg er satt opp med. Hvis det blir et flybytte i siste liten så må jeg revurdere hvor mye det haster med akkurat det flyet. I verste fall får man ikke med seg flybytte før man boarder, eller i det hele tatt.
Først og fremst er det nok den mest gjennomtestede flymaskinen siden jomfruturen til romfergen. Jeg resonnerer også med at når piloten og mannskap forøvrig tør fly flyet, så kan det umulig være mer farlig enn andre fly.
Hehe, jeg var nylig i et 50 års lag med en person som jobber som tekstforfatter og han fortalte at i en jobb med å finne et slagord for Norwegian hadde noen kommet opp med ideen "Det eneste som er sikkert hos oss er prisen". Mange hadde syntes det var en veldig god ide, helt til det gikk opp for dem at formuleringen kanskje ikke var helt heldig når det gjelder et flyselskap
Møtte denne i lommen på flysetet foran på vei fra Istanbul til Køben forrige uke! lever ennå! Til glede for noen og forargelse for andre.
Kjenner vi Boeing rett så så er den garantert testet så lite som mulig for å få den godkjent... Litt morsomt at du sammenligner med romfergen, siden den faktisk var den første og siste amerikanske rom-systemet som ikke hadde en full ubemannet tesflyvning før de sendte den opp med et crew. Som jeg har sagt tidligere så er forhåpentligvis MAX et trygt fly nå (selv om Boeing fremdeles sliter med å sertifisere MAX7 og MAX10)... https://airwaysmag.com/737-7-certification-work/ https://www.bloomberg.com/news/arti...regulatory-delays-threaten-16-billion-bonanza
Samtidig er vel MAX8 et av de få flyene som har styrtet på grunn av feil med flyet og flygere som gjorde alt de kunne for å unngå styrt. Mens de fleste andre flyulykker skjer pga menneskelig svikt eller menneskelig vilje ..
Mener du virkelig det? Med den negative pr'n som har vært og hva dette har kostet dem kan jeg ikke forstå annet enn at de heller vil teste dobbelt enn å risikere å ryke en gang til. For ikke å snakke om godkjenningsmyndighetene der borte, det skulle tatt seg ut om de hadde driti på draget på nytt.. Du verden, tatt i betraktning pris og prestisje trodde jeg den var testet i hue og rævva (pardon my French) før de sendte den opp.
Turkish har Max i sin flåte, jeg har billett mellom OSL - IST med 737-800 i neste år også. Etter min erfaring blir det sikkert byttet om til større flytype som a321 eller a321neo eller a330. Jeg var veldig skeptisk å fly med Max, MEN nå er det mange av dem på Flightradar24. Jeg kommer til å gjøre som japanesere, rekordsakte mildne syn mot Max som de med turisme og covid . Jeg kan fly med dem fra og med januar 2023, dersom det skjer ikke et eneste ulykke med Max. Per idag skjer det mer ulykke med 737-800 enn Max siden FAA og EASA ga grønt lys til Max.
Ja. Det er bare å se litt på problemene Boeing fremdeles har. Resten av MAX-flyene burde vært sertifisert for lengst, men her krangles det med FAA. Det er ikke levert en eneste 787 på over ett år på grunn av kvalitetsproblemer. 777X-programmet er kraftig forsinket også på grunn av sertifiseringsproblemer. Det positive er at det ser ut som FAA har lært, og EASA har også lært at de ikke bare kan ta det som kommer fra USA som godt arbeid. Derfor tror jeg MAX er trygg, på grunn av FAA/EASA, ikke på grunn av Boeing. Det hadde de faktisk ikke, og det var faktisk flere "nestenulykker" som fort kunne ført til LOV/LOC (Loss of crew / loss of veichle) mange av de første oppdragene. I løpet av romfergenes tid var det jo også to ulykker hvor mannskapet omkom (Challenger og Columbia). Før begge disse ulykkene kom det i likhet med hos Boeing klare advarsler fra ansatte/ingeniører som ledelsen valgte å ignorere.
Les «Into the Black» av Rowland White, så får man hele historien til den første flighten, som forøvrig var en hårsbredd fra å ende i tragedie, da noe så banalt som lydtrykket fra rakettmotorene ødela body-flapen bakerst på ferja. Ingen kunne forklare hvorfor den fremdeles kunne fungere når de landa…
DC-10 hadde vel enda flere problemer, den ble ganske populær likevel Og tidligere versjoner av 737 (-200?) hadde jo store problemer med roret en stund.
Jeg fløy aldri med DC-10, men en gang med MD-11 (KLM) og da var jo problemet med lasteluken løst. Med MAX8 har vi jo fått ulykkene «direkte» på Internett og TV, noe vi ikke fikk tidligere. Dessuten kjente jeg hun norske jenten som var med Ethiopian ned og var i minnegudstjenesten hennes. Det er nok med på å prege min aversjon mot MAX8.
Jeg skulle fra Toronto til Vancouver og når det ble satt opp MAX8 valgte jeg å sitte i loungen og vente på en B777-200.
Hvis vi ser vekk i fra følelsene enkelte forbrukere (som jeg forstår) har mot MAX så har nok Norwegian gjort et godt valg gitt dagens marked. Har flydd MAX med både Flyr og Ryanair, og gjør det gledelig med Norwegian... selv om jeg foretrekker sas sine nye a320