Jeg tenker Boeing har et generelt problem med kvalitetskontroll. 787-maskinene som kom ut av fabrikken i Sør-Carolina var på et tidspunkt så dårlige at en rekke flyselskaper nektet å overta flyene.
Boeing var en gang i tiden en ingeniørsentrert bedrift hvor man hadde fokus på å bygge de beste flyene. Så kom McDonnell Douglas inn i bildet og Excel-rytterne fikk ta over. Ingenting galt med oss økonomer, men vi har en tendens til å prioritere tallene..
Fra jeg var liten snørrvalp på 80-tallet da vi fløy Braathens BGO-EVE med 737-200 flere ganger i året, og senere 737-300/500, har jeg foretrukket Boeing fremfor alle andre produsenter. Etter alt styret med 787 i begynnelsen og så de fatale ulykkene med 737-Max har det endret seg drastisk og jeg føler meg nå vesentlig tryggere i en A320 NEO enn jeg ville gjort i en 737-Max.
Det sagt, jeg tenker at 737-Max er et sikkert fly ut fra et Ingeniør perspektiv, det er i alle fall gjennomgått til gangs og som en pilot i SAS fortalte meg her for en stund siden så hadde ulykkene med 737-MAX mest sannsynlig aldri skjedd hadde de blitt fløyet av piloter i for eks. Norwegian, United etc. Og det gir jo mening all den tid det var flere tilsvarende episoder, med for eks. United, men hvor pilotene raskt fikk kontroll på situasjonen. Kvalitetskontrollen er imidlertid noe helt annet, her tror jeg Boeing har en jobb å gjøre.
Last edited: 06. jan 2024