Takk. Overraskende lite skader på rammeverk og fester. Bare å sette inn en ny dør-plugg så er flyet godt som nytt Det skal bli interessant å se hva undersøkelsene viser.
Det skal bli veldig interessant å se hva undersøkelsene viser ja, som @trygveat viser til tidligere i tråden så er ikke konfigurasjonen spesifikk for Max, så enten er dette veldig lite heldig da det skjer med akkurat Max, eller så er det enda en problemstilling med Max.
Hvis vi skal spekulere litt så tviler jeg på at dette ikke har med det tekniske designet som brukes på MAX, det har nok kun med Boeing som har skrudd maskinene sammen... Føyer seg inn sammen med de problemene MAX hadde på tampen av 2023. Dårlig kvalitetskontroll hos Boeing, det var funnet en bolt med manglende mutter i kontroll-mekanismen til roret på en 737 MAX. [1] https://www.faa.gov/newsroom/faa-closely-monitoring-inspections-boeing-737-max-airplanes [2] https://www.bbc.com/news/business-67838424 Ser jo til stadighet det samme på 787-linjen også, at de "midlertidig" ikke får lov til å levere fly grunnet problemer (her er et par utvalgte saker fra 2023 [3] [4]). Boeing har rett og slett en pil råtten bedriftskultur, hvor profitt settes foran alt. I og med at sånne ting skjer fremdeles, selv etter MCAS-fiaskoen så så er det all grunn til å tro at de ikke har lært eller klart å ta tak i det enda.
Tid for å spekulere litt en sen lørdagskveld, etter et lite glass. Eller kanskje et par-tre. Alle flydører inklusive nødutgangene er koniske plugger som blir klemt inn mot dørkarmen av det høye trykket i kabinen mot det lave trykket på 30 000 fot. Og vi snakker om beydelige krefter. Sånn rått etter hukommelsen er det rundt ett tonn lufttrykk per kvadratmeter ved havnivå, og under en tredjedel ved flight level. Det vil si at en normal flydør holdes på plass med mange hundre kilo. Altså er nødutgang ikke noe man klarer å åpne i lufta uansett hvor lysten man er på en tur ut. {spekulasjon} Så over til bildetolking. Det ser ut som man ser rett på spantene i flyskroget, med en rekke kraftige øyer som er trukket noe inn i skroget. Det tyder på at den seksjonen som er borte har vært skrudd fast til disse øyene utenfra, dvs at disse boltene holder hele kabintrykket. Det er ikke noe problem så lenge ting er riktig dimensjonert, at boltene er av riktig type, og at boltene faktisk er der, og at de er trukket til med riktig moment, osv, osv. Det som slo meg med bildene er at alle de synlige øyene ser helt uskadet ut. Det ville neppe skjedd med en eksplosiv dekompresjon hvis alle boltene ble røsket ut med mange hundre kilos (egentlig kN) kraft. Ingen rester av veggseksjonen hang igjen i boltene. Eller synlige rester av boltene for den del. Her er det noen stygge burugler i mosten. {\spekulasjon}
Jeg pleier stort sett alltid å ha på meg setebeltet, og kommer til å fortsette med dette også i fremtiden. For holy fuck, det må være en jævlig måte å dø på. Sugd ut i en høyde uten særlig oksygen. Da håper man nesten at man bare døser bort i rusen til man treffer bakken et minutt senere. Setebeltet er forøvrig på, ikke fordi jeg frykter å bli sugd ut av et vindu, men fordi jeg har sett video av fly som plutselig faller i en "luftlomme" og hvilken effekt det har på løse gjenstander eller personer ombord Boeing er, lik det eller ei, bare en dødsulykke unna å gå til grunne. De kan ikke risikere noe nå. Hadde en person omkommet hadde det nok vært spikeren i kista for Boeing. Passasjerer ville forhåpentligvis aldri satt sin fot i et boeing-fly igjen. Selv om det ikke er 737max
Dette flyet var bare 10 uker gammelt! 121 flyvninger på 10 uker.. Kan vel bare være flaks at det har gått bra i så mange uker.
Det er korrekt at du ikkje klarer og åpne nødutgang i lufta trykket er altfor stort. Men det at du blir «sugd» ut er feil, vel med praktisk erfaring fra over 200fallskjerm hopp opp til 16-17000fot men normalt ikkje så høgt riktignok. Men vertfall så kan du sitte i døra på eit fly og lufta bare går forbi utanfor. Sjølvsagt i dette tilfellet så er marsjfarten til flyet vesentlig høgare og det kan skje ting i det vrakdelene går. Men at du blir sugd ut er feil. Lite oksygen og kaldt ved 5000meter definitivt, og belte på når ein flyr har ein jo og vertfall no framover. Spent på kva dei finn ut her, men tippar på menneskeleg feil ved montering.
Du må huske at grunnen til at du ikke blir sugd ut i dette tilfellet er fordi trykket i kabinen på fallskjermhopperflyet og utenfor er det samme. Når 2 m2 vegg røskes bort på ei maskin hvor det er trykkforskjell så blir det nok en annen erfaring.
Det kan nok være mer korrekt å si at man blir blåst ut dersom en del som dette plutselig faller av. Kabintrykket er vesentlig høyere enn lufttrykket ut, og denne luften skal ut for å utligne trykket. Så, noen ytterst få sekunder vil det blåse som fy ut av flyet, deretter er det bare litt vindsus og turbulens. Som @snus_mumrikken sier, er det ikke noe i veien for å sitte i et fly med åpen dør, jeg har gjort det noen tusen ganger før jeg klatrer ut...
Det er utjevning av trykket som gjør at man blir blåst/sugd ut. Hvis man ser på bildet så har setet ved vinduet mistet trekk og polstring. Det var rapporter om folk mistet telefoner og en mann mistet en skjorte? Det er enorme krefter i noen få sekunder. Sitter du ved siden av pluggen uten belte så er du borte sekundet etter det forsvinner. Det er eksempel på at en person har blitt blåst delvis ut av vinduet
Inntil videre skal jeg spise MAX-optimist-hatten min, men håper på vegne av Boeing - og hele den delen av bransjen - at dette ikke skyldes dem. Jeg er Airbus fanboy, men de må jo ha reell konkurranse.
Øy, ikke være ufin mot den absolutt viktigste (og som regel eneste...) kilden til informasjon for den kommende generasjon..
Vel kan, aksepterer det som god fisk, om skribenten/artikkel forfatter og/eller kilde henv. er inntakte. Eller at de er verifisert av sælveste professor @Are