Problemer hos Boeing (737 MAX, 787)

Tråd i 'Nyheter' startet av furlong, 10. mars 2019.

Tags:
  1. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,258
    Likes mottatt:
    4,488
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, noe sånt. Hvis det går hull på en utposning på hovedpulsåren er det en meget kjapp måte å forlate denne jammerdalen på. Det kan være forårsaket av en brå trykkendring, kanskje til og med en latter, men tror ikke det er spesielt vanlig. Heller noe slikt som brukes i plottet til legeserier type Gray’s anatomy, Good doctor, akutten og Dr House. Uansett veldig mange år siden jeg leste medisin. Jeg hoppet til til andre fagfelt i tide, til beste for både meg selv og eventuelle pasienter :p
     
    Skarven and Finnks like this.
  2. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,894
    Likes mottatt:
    2,143
    Bonuspoeng:
    113
    Flyrlavt, Spielhaug and magnusant like this.
  3. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,400
    Likes mottatt:
    4,233
    Bonuspoeng:
    113
    Skarven liker dette
  4. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,351
    Likes mottatt:
    12,441
    Bonuspoeng:
    183
  5. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,158
    Likes mottatt:
    1,895
    Bonuspoeng:
    113
  6. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,411
    Bonuspoeng:
    293
    Da dør du hvert fall med et smil, og helst med et glass sprudlende :D
     
    Skarven and kiev like this.
  7. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,411
    Bonuspoeng:
    293
    Da anbefales det å booke en LH F fra FRA, en tur i FCT, så i luften og rett før landing kan du la englene ta med 1x pax. til himmelriket. Får bare håpe å du allmektige har noen sprudlende i Valhalla. :cool:
     
    kiev liker dette
  8. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,076
    Likes mottatt:
    5,449
    Bonuspoeng:
    183
    Når flyene til Boeing begynner å falle i fra hverandre så tror jeg heller at jeg flyr Airbus fremover nå for tiden :oops::rolleyes:
     
    kiev liker dette
  9. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,258
    Likes mottatt:
    4,488
    Bonuspoeng:
    113
    Er vel ikke så mye at de begynner å falle fra hverandre, som at man ikke har giddet(?) å skru de skikkelig sammen. Men resultatet er akkurat det samme, og konklusjonen er også lik.
     
    drsyk and Lillegutt like this.
  10. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,411
    Bonuspoeng:
    293
    Det er meg meget forundret at dronningen 747 fortsatt flyr i luften, et fantastisk fly, men at det ikke faller fra hverandre, antyder at de virkelig kunne skru i gamle dager, kontra idag.(med forbehold om de 747`ne, som er fremdeles i drift og ikke de som samler støv på flykirkegårdene rundt om i verden)
     
    kiev and OttoL like this.
  11. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,400
    Likes mottatt:
    4,233
    Bonuspoeng:
    113
    Antar at kvaliteten på arbeidet var bedre før, så de kom i en god tilstand ut fra fabrikken, og alt vedlikehold har blitt utført av andre enn Boeing i ettertid.

    Jeg har ikke noe problem med å fly andre Boeing-fly. Jeg vil bare ikke fly MAX. :)

    Mistenker at aksjekursen, som allerede tok et fall på 8-10% etter hendelsen, vil falle enda mer i dag ettersom de har funnet ikke-så-godt-festet-som-de-skulle-ha-vært-deler. Vil være forsiktig med å kalle det løse skruer, i den grad flyselskapene beskrev det som "bolts that needed additional tightening". Det kan bare være at de ikke er strammet til med nok moment. For menigmann er en "løs skrue" at man nærmest kan skru den ut med håndkraft uten problem. Det vet jeg ikke om er tilfelle her.

    Jeg skal forøvrig ut å fly turkish om en måned, som foreløpig har puttet sine max9 på bakken:
    https://www.flightglobal.com/safety...ion-following-alaska-door-loss/156399.article

    Nå vet jeg ikke hvilke strekninger de pleier å operere på, men det kan jo fort bli litt utfordringer med kanselleringer (flyr frankfurt-instanbul-dubai)
     
    drsyk liker dette
  12. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    653
    Likes mottatt:
    597
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde ikke forventet at mitt fors
    Spennende, jeg har en kone som også leste for noen år siden, eneste jeg husker er at jeg sa at jeg ville klype henne i "gluteus maximus" :)

    Ellers så er jeg nerd av natur og tror overgangen fra skrudd aluminium til en hybridløsning med aluminium, lim og kompositt er bra om prosedyrer følges 100%. Om det ikke gjøres kan det bli katastrofalt. Min påstand er at det er vanskeligere å oppdage slurv med kompositt en aluminium. Ufattelig om mitt skudd i løse lufta om at det ikke var skrudd til kan være årsaken!
     
    drsyk, Are and kiev like this.
  13. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,258
    Likes mottatt:
    4,488
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det er klart vanskeligere å sjekke korrekt blandingsforhold og herding i en limfuge, enn å sjekke korrekt moment på en bolt. Men begge baserer seg på regler og prosedyrer som skal følges, og oppfølging av disse prosedyrene. Hvis hierarkiet fra toppen av systemet bare prioriterer økonomitallene, så rakner sikkerhetskulturen ganske raskt.
    Det er spesielt uheldig hvis selskapet er så stort at det overkjører myndighetsrollen, og blårussen får i oppgave å sjekke seg selv. Da er det lett å prioritere kvartalsrapporten foran dyre kvalitetskontroller på limfuger og skrumoment.
    Man skal være forsiktig med å være for bastant, men flere hendelser tyder på at det er akkurat dette som har skjedd, og som fortsatt skjer.
     
    Last edited: 09. jan 2024
    EndreD, drsyk, Are and 3 others like this.
  14. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    965
    Likes mottatt:
    746
    Bonuspoeng:
    93
    FB_IMG_1704818512913.jpg
     
    EndreD, kiev, Are and 2 others like this.
  15. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,411
    Bonuspoeng:
    293
    Siste ord i saken, USA=lobby virksomhet. Den med størst lommebok og sponsing kommer lengst. Bare se på godkjennings prosessen rundt 737 Max flyet og skandalen der…
     
    sutenai, Skarven and Storbaba like this.
  16. Points4Fun

    Points4Fun Senior Medlem

    Innlegg:
    554
    Likes mottatt:
    3,901
    Bonuspoeng:
    93
    Tror ikke du løper noen stor risiko ved å være bastant. Ref Netflix dokumentaren om Boeing (Downfall - The case against Boeing) så er det godt dokumentert at kvalitets- og sikkerhetskulturen forsvant ut døren når fokuset på inntjening økte. Om ikke jeg husker feil så gikk CEO fra Boeing til romfartsindustrien og fortsatte karrieren der. Glad jeg ikke er astronaut eller driver med den slags bonusprogrammer:D
     
    jgroneng, Skarven and kiev like this.
  17. livinspeed

    livinspeed Aktivt Medlem

    Innlegg:
    380
    Likes mottatt:
    805
    Bonuspoeng:
    93
    Kan se ut som at i alle fall én av de tre (!!!!!) løse i dette bildet fra en UA-maskin kan strammes delvis med hendene...o_O
    [​IMG]
     
    Skarven liker dette
  18. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    653
    Likes mottatt:
    597
    Bonuspoeng:
    93
    Et bilde sier mer en 1000 ord. Her må vi bare takke høyere makter for at ulykken ikke tok noen liv.
     
  19. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    408
    Likes mottatt:
    493
    Bonuspoeng:
    63
    Nuvel, om denne hendelsen skyldes slurv i utførelsen og kvalitetskontrollen hos Boeing, hjelper det kanskje ikke så mye om flyet heter MAX eller ei.
    Man vet heller ikke når kvalitetsproblemene startet, og det kan være mer eller mindre tilfeldig at hendelsen var med en MAX av akkurat denne spesifikke typen.

    Skremmende, spør du meg, og jeg blir ikke veldig betrygget av at Norwegian "ikke har akkurat denne typen"...
     
    Flyrlavt liker dette
  20. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,400
    Likes mottatt:
    4,233
    Bonuspoeng:
    113
    Det startet en gang etter 1997 er alt vi vet
    https://qz.com/1776080/how-the-mcdonnell-douglas-boeing-merger-led-to-the-737-max-crisis

    Jeg har dessverre opplevd dette selv, at når man lytter mer til blårussen enn fagfolk, så går det fort nedover.
     

Del denne siden