For de som er ekstra nysgjerrige, her er litt mer info om hvordan dørpluggen er bygget opp. Det ble først sagt at den er puttet inn fra innsiden slik at den ikke skal kunne falle ut, men det ser ut til å være feil. Den blir satt på fra utsiden, og så blir den holdt på plass av noen plugger, men man er avhengig av at den holdes vertikalt på et bestemt sted med bolter slik at den ikke kan skli ut og falle ut: https://www.reuters.com/business/ae...w-off-plane-made-how-did-it-break-2024-01-09/ Hvis stop fittings ikke treffer stop pads, så faller pluggen ut.
Jeg vet ikke om denne har blitt linket før, men her snakker tidligere manager i Boeing, Ed Pierson, om problemene både rundt selskapet generelt og 737 MAX spesielt.
Når tidligere ansatte i Boeing snur i gaten når de ser en Max så sier vel det sitt. Og som Pierson er inne på, hvor langt skal dette gå før flyselskapene setter ned foten og nekter å bruke flyene? De har også et ansvar her. Kommer nok aldri til å sette en fot i en Max, og jeg skal gi 777X noen år før jeg kanskje vurderer å sette meg i en.
Synes det er rart media i Norge ikke skriver mer om dette. Synes faktisk det her er litt skummelt. Virker jo som Boeing har en voldsom ukultur i selskapet, og de lærer jo åpenbart heller ikke av tidligere tragiske feil.
Folk flest har ikke peiling på hvilket fly de flyr med, og derfor bryr heller ikke flyselskapene seg om det. Derfor blir det heller ikke skrevet om.
Artikkel i Finansavisen i dag, men med fokus på Boeing.. https://www.finansavisen.no/reise-o...es-etter-skandalen-kan-vaere-den-siste-drapen
Enig i at folk flest ikke vet hvilket fly de flyr med, men hvis en flyprodusent gjentatte ganger og over tid har problemer med flyene sine, mener jeg det har allmenn interesse. Ved å bli opplyst om at Boeing har problemer, vil trolig flere bli bevisste hva slags fly de velger å transportere seg med. For å sette det på spissen - folk flest er ikke så veldig opptatt av om de velger Tine eller Q-meieriene, men om produktene til den ene produsenten hadde betydelig høyere skadepotensial enn den andre, vil jeg tro de fleste ville valgt de tryggere produktene om de visste om faren.
Flere enn bare akkurat den modellen, ser det ut til: https://e24.no/naeringsliv/i/kE7KrA/faa-anbefaler-sjekk-av-flere-737-fly
Jeg tenker at dette også kan være en del av å forstå tidspunktet på når kvaliteten begynte å flykte. De fleste av disse maskinene har vært i lufta i mange år uten noen problemer med dørpluggene.
NBC intervjuet Alaska Airlines sin CEO: https://www.nbcnews.com/business/bu...se-bolts-boeing-737-max-9-ceo-says-rcna135316 Det mest interessante synes jeg var dette: Går flyselskapene nå over til å se på driftssikkerhet ved å ha to forskjellige leverandører, i forhold til å spare penger på å samle alle eggene i én kurv?
Det er forsåvidt ikke noe nytt. SAS m flere har hatt det på kortdistanse i mange år. LH, BA med flere har operert både Boeing og Airbus på langdistanse også.
Boeing prøvde i utgangspunktet å legge skylden på Spirit Aerosystems som er en underleverandør, men viser seg kanskje nå at det var Boeing selv som slurvet og ikke festet dør-pluggen til flyet... https://www.seattletimes.com/busine...stalled-piece-that-blew-off-alaska-max-9-jet/
United setter flyene tilbake i drift. Bare å bestille billetter https://e24.no/boers-og-finans/i/VPmAAd/united-airlines-gjenopptar-flyvningene-med-737-max-9
Mer Max-trøbbel, heldigvis oppdaget og varslet før disse kom på vingene https://e24.no/boers-og-finans/i/y6...med-feilborede-hull?referer=https://www.vg.no
FAA sin audit avdekker mange feil hos både Boeing og Spirit AeroSystems. https://www.reuters.com/business/ae...n-found-dozens-issues-nyt-reports-2024-03-12/