I tillegg er det også verdt å få med seg John Oliver sin "take" på Boeing på forrige ukes Last Week Tonight.
Jeg får bare gjenta det jeg har sagt mange ganger før: jeg vil gjøre alt jeg kan for å unngå å måtte reise med et MAX fly …
Ikke MAX-relatert, men en varsler i forbindelse med kvalitetsproblemer på Boeing sin Dreamliner-linje i Charleston er nå funnet død... https://www.bbc.com/news/business-68534703
Endelig blir endringer i toppledelsen i Boeing! Det er på overtid etter min mening. https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/vevqLj/wall-street-aapner-ned
Boeing prioriterte fart fremfor kvalitet .. https://www.nytimes.com/2024/03/28/business/boeing-quality-problems-speed.html
Dette høres heller ikke bra ut... https://www.vg.no/nyheter/utenriks/...er-advarer-om-flytypene-777-og-787-dreamliner
Kanskje det hadde vært lurt å se denne videoen om hvilke problemer Boeing faktisk har om dagen. 777X og 787 skal også visst ha like mange problemer som 737Max etter denne høringen i DC.
Det er ikke ofte jeg følger en hel høring, men denne var virkelig verdt det. Takk til @SVG_flyer for å legge den ut. Det er helt utrolig det som kommer frem. Spesielt det å tvinge sammen kompositt-delene på 787 gir meg frysninger. Hvis dette har vært praksis siden starten, så kan vi snart forvente å se 787 hvor snuten eller halen faller (delvis?) av. Som ingeniør forstår jeg mekanismene bak utmattingsbrudd og vil derfor prøve å unngå gamle 777 og 787 for meg og mine. Dog ikke like overrasket over kynismen rundt pengefokus og neddyssing av alt som kan «skade» neste kvartalsrapport. Dette passer dessverre helt med min erfaring hvor blåruss med Gordon Gekko-mentalitet stiger til toppen og setter agendaen i løpet av kort tid.
Skal sies at foregående CEO i Boeing er ingeniør og ikke blåruss, så hjelper ikke så mye hva slags utdanning folk har i dette tilfellet.
Joda, har hatt CEO fra Gløshaugen som egentlig forstod teknologi, men i det øyeblikket Gordon-Gekko-basillen setter seg fast i hjernebarken er det en tapt sak. Han brukte å holde meg unna enkelte kunder så jeg ikke skulle ødelegge salgsargumentene med for mye teknobabbel
Det fortsetter å hagle deler fra Boeing mens de tar av. For noen timer siden ramlet nødsklien på styrbord side av på en Delta 767 fra 1990. Det er ikke første gangen dette skjer, siden United mistet en sklie på samme måte for mindre enn et år siden, og en sklie fra Delta ble funnet i en hage i 2019. Er de blitt helt surrete der borte på andre siden av dammen
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/vi-er-i-panikkmodus/81488172 Klokken tikker nå. Håper virkelig det ikke går utover noen passasjer igjen i nærmeste framtid.
Boeing erkjenner skyld ift Max-ulykkene: https://e24.no/naeringsliv/i/VzP32l...kan-faa-milliardbot?referer=https://www.vg.no
Ganske dårlig oversatt artikkel, fra selve rettsdokumentet må de netto betale en ny "criminal fine" på $243.6m, identisk med den de fikk i 2021 (ser ut som VG har lagt disse sammen). Bøter til DOJ går tilsynelatende enten inn i en generell "crime victim fund" eller til US Treasury. De nye $455m de må bruke på å forbedre sikkerhet og kvalitetskontroll skal bli monitorert av en ekstern part som skal avgi offentlige rapporter. Også må sjefene i Boeing møte pårørende.