Men det var virkelig på tide at det skjedde før eventuelt flere uskyldige liv går/gikk tapt(folk har ikke den kunnskap enkelte her på forumet sitter med(inkludert meg), og svært takknemlig for de som varsler her @Jan Fredrik. Det er jo fint at ingeniørene hos Boeing tar seg svært god tid samt havari kommisjonen(en svært avgjørende rapport for skjebnen til MAX og Boeing, samt må være basert på fakta og ikke synsing), uten å si at det er anbefalt å holde flyene på jorda til dette er undersøkt videre, for å unngå panikk? Holde aksjonærene fornøyde? Hva med sikkerheten? Nå som endelig EASA reagerer samt Norge stenger luftrommet siterer @Logiflyer og takk og lov for dette, så slipper å få et MAX fly i hue mens spiser middag et eller annet sted rutelangs til NAS... Alt peker i en retning, drevet av panikk? Nei, men med en mistanke om alvorlig teknisk feil med flyet, og det er noe logikk i videoen til @SVG_flyer sitt innlegg.
Må bare smile i skjegget over norske media: "Norge stenger luftrommet for ulykkesfly". Det korrekte er jo at Norge "rævedilter" etter Europa (EASA). Som vanlig er det godt for norske byråkrater å vise til at EU/Europa har besluttet eller anbefalt noe som vi som som gode EØS-borgere bør følge. Når det er sagt vil jeg gjerne understreke at jeg er enig i beslutningen. Føre var prinsippet er greit å følge i dette tilfellet. Hva gjelder Donald og hans holdninger til ny teknologi, tenker jeg at han - som vanlig - bør holde tankene sine for seg selv...
https://e24.no/boers-og-finans/norwegian-air-shuttle/norwegian-setter-max-flyene-paa-bakken/24579953 Men det kunne dere i går???? Det er jo ikke de som har grounded flyene selv engang, nå som de ikke har noe annet valg så later de som om de gjør dette med passasjerenes sikkerhet i tanke.
Djupe diskusjoner om at alt var bedre før og pushing av 40. Statistikk jug ikkje, berre dei som tolker den. Det har aldri vore tryggere å fly, og mykje av grunnen er automatisering. Kva godt har det nokon gong komme ut av kommentaren, om at det var bedre før? Edit: Eg er då over 40
Alt for enig med Bjarne. Til og med yngre mennesker har begynt å tro på at "alt var bedre før". Er selvfølgelig bare tull
Da har også Fiji Aiways og Sunwings (Canada) satt flyene på bakken. Og New Zealand, Vietnam og India innført flyforbud. Nå er det vel kun USA, Thailand, Panama og 2/3 canadiske som flyr MAX-fly...
Det var rett og slett morsomt å se Trumpeten klage om teknologi på et plattform som er skapet ved bruk av moderne teknologien Jeg tror ikke problemet med hver enkel av disse ulykkene er veldig forskjellig fra det som skjedde med DC10. Nå så har vi ikke alle fakta på bordet ennå, men for min del sjokkerer meg mest det som Boeing har gjort (eller ikke har gjort) etter den første ulykken. Det lukter av "cutting the corners", les "cost cutting". Sånt sett har det lite å si om kontrollsystemet hadde en bug feature. Hadde det vært en mekanisk feil så hadde resultatet vært det samme, mener jeg. Ja, teknologien er mye mer kompleks enn før, men vi har også bedre forståelse og verktøy enn de som vi hadde før av.
Interessant å se at mange piloter har rapportert om problemer med autopiloten til 737 Max 8 tidligere: https://www.nytimes.com/2019/03/13/world/africa/boeing-ethiopian-airlines-plane-crash.html
https://www.washingtonpost.com/poli...43c6b8-44dc-11e9-8aab-95b8d80a1e4f_story.html Og der skriver også WaPo om det "Trump’s claims about airplanes becoming unsafe because of complexity are at odds with facts showing that air travel has grown consistently safer over the past several decades, as planes have become more advanced. While Sunday’s crash came just five months after a similar Boeing jet crashed off the coast of Indonesia, fewer than 1 out of every 2 million flights involves a fatal accident, according to the Aviation Safety Network. The rate has fallen by more than 80 percent since 1977."
https://www.politico.com/amp/story/2019/03/12/boeing-congress-1264079 " Sens. Elizabeth Warren (D-Mass.), Mitt Romney (R-Utah), Richard Blumenthal (D-Conn.) and Dianne Feinstein (D-Calif.) have all called to take the plane out of service immediately until the public’s safety can be ensured. Feinstein said she was puzzled that the agency [Les FAA] hadn’t yet taken any action amid questions about Sunday’s crash in Ethiopia and the October disaster in Indonesia. “I don’t understand,” she said. “They’ve always been quite wonderful, and when you have two similar accidents, with 300 people, it seems to me that you want to err on the cautious side with a temporary grounding.” " Og senere i artikklen: " And Rep. Peter DeFazio (D-Ore.), chairman of the House Transportation Committee, said he has asked the FAA for a briefing. He suggested that regulators will still need to take corrective actions, even if it’s determined that the Ethiopia crash was due to pilot error. “They are not there to protect a manufacturer or an airline,” DeFazio said. “They are there to protect the flying public.” " Sant!
Eg er usikker på korleis gangen i dette er, men eg reknar med at alle forsto eller burde forstå, at det ikkje handler at flyet var teknisk trygt å fly. Når det føles utrygt, så vil det slå attende. Uten å gå inn på konspirasjonsteorier, så vil ein vel stille betre økonomisk når ein blir nekta å bruke flyet, både i krav mot Boeing og mot forsikringsselskap slik det blei no. Når Boeing seier at flyet er trygt, så må ein forhalde seg til dette, og eg kan forstå Norwegian på ein måte, sjølv om det er litt vanskeleg. Uansett, så er nok dette beste løysing for alle, sett bort frå Boeing, som må slite litt om dagen
https://e24.no/boers-og-finans/norw...ene-vil-vaere-tilbake-i-luften-snart/24580697 Kjos beklager. 00:15 "Our customers are of course our main priority now". Lar meg ekstrapolere litt [They were of course not our main priority earlier, but the European authorities decided to ground the Maxs, so we were left with no choice]. Beklager på forhånd til Norwegian fans No hard feelings!
https://min.e24.no/a/ng3BRx ET på banen, og mener alle fly må settes på bakken. Klart stikk til Boeing og FAA. Han er vell kanskje den som kjenner best til alle detaljene p.t. C
Det går så bra, han skal jo sende regningen til Boeing. https://e24.no/boers-og-finans/norw...l-aa-sende-hele-regningen-til-boeing/24580519 Han har jo "stål kontroll" og mener nok at MAX`n er helt trygg så lenge kronene renner inn...
Boeing uttalte denne uken at de over de neste ukene vil rulle ut en programvareoppdatering til 737 Max, samt og oppdatere manualer og retningslinjer for opplæring Kan noen forklare meg hvorfor Boeing utfører det nevnt over, hvis de TVILHOLDER på at noe IKKE er galt med flyet? Noen som vet hvor lang tid det tar å lese av data fra de svarte boksene?
Da er MAX også grounded i Canada. Er vel kun USA og FAA igjen nå... https://aksjelive.e24.no/article/VRKoB6