Problemer hos Boeing (737 MAX, 787)

Tråd i 'Nyheter' startet av furlong, 10. mars 2019.

Tags:
  1. TOS_EBG

    TOS_EBG Lost in Space (and currently EBD)

    Innlegg:
    456
    Likes mottatt:
    494
    Bonuspoeng:
    63
    Tog du han ikkje? ;)
     
    chipcampden, furlong, Tore and 5 others like this.
  2. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Men det var virkelig på tide at det skjedde før eventuelt flere uskyldige liv går/gikk tapt(folk har ikke den kunnskap enkelte her på forumet sitter med(inkludert meg), og svært takknemlig for de som varsler her:) @Jan Fredrik.

    Det er jo fint at ingeniørene hos Boeing tar seg svært god tid samt havari kommisjonen(en svært avgjørende rapport for skjebnen til MAX og Boeing, samt må være basert på fakta og ikke synsing), uten å si at det er anbefalt å holde flyene på jorda til dette er undersøkt videre, for å unngå panikk?
    Holde aksjonærene fornøyde?
    Hva med sikkerheten?
    Nå som endelig EASA reagerer samt Norge stenger luftrommet siterer @Logiflyer og takk og lov for dette, så slipper å få et MAX fly i hue mens spiser middag et eller annet sted rutelangs til NAS...

    Alt peker i en retning, drevet av panikk? Nei, men med en mistanke om alvorlig teknisk feil med flyet, og det er noe logikk i videoen til @SVG_flyer sitt innlegg.
     
    Avixlo and ElinPelin like this.
  3. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Må bare smile i skjegget over norske media: "Norge stenger luftrommet for ulykkesfly". Det korrekte er jo at Norge "rævedilter" etter Europa (EASA). Som vanlig er det godt for norske byråkrater å vise til at EU/Europa har besluttet eller anbefalt noe som vi som som gode EØS-borgere bør følge.
    Når det er sagt vil jeg gjerne understreke at jeg er enig i beslutningen. Føre var prinsippet er greit å følge i dette tilfellet.
    Hva gjelder Donald og hans holdninger til ny teknologi, tenker jeg at han - som vanlig - bør holde tankene sine for seg selv... :D
     
    ElinPelin, Logiflyer, Avixlo and 3 others like this.
  4. FastLane

    FastLane Medlem

    Innlegg:
    141
    Likes mottatt:
    169
    Bonuspoeng:
    43
  5. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    1,723
    Bonuspoeng:
    113
  6. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,250
    Likes mottatt:
    9,366
    Bonuspoeng:
    183
    Djupe diskusjoner om at alt var bedre før og pushing av 40.

    Statistikk jug ikkje, berre dei som tolker den. Det har aldri vore tryggere å fly, og mykje av grunnen er automatisering.

    Kva godt har det nokon gong komme ut av kommentaren, om at det var bedre før?

    Edit: Eg er då over 40
     
    Last edited: 13. mars 2019
    drsyk, democomputer, mofser8 and 7 others like this.
  7. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    521
    Likes mottatt:
    634
    Bonuspoeng:
    93
    Alt for enig med Bjarne. Til og med yngre mennesker har begynt å tro på at "alt var bedre før". Er selvfølgelig bare tull :)
     
    whaat liker dette
  8. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    1,723
    Bonuspoeng:
    113
    Da har også Fiji Aiways og Sunwings (Canada) satt flyene på bakken.

    Og New Zealand, Vietnam og India innført flyforbud.

    Nå er det vel kun USA, Thailand, Panama og 2/3 canadiske som flyr MAX-fly...
     
    drsyk liker dette
  9. whaat

    whaat Trust me I'm a doctor, sort of

    Innlegg:
    111
    Likes mottatt:
    147
    Bonuspoeng:
    43
    Det var rett og slett morsomt å se Trumpeten klage om teknologi på et plattform som er skapet ved bruk av moderne teknologien ;)

    Jeg tror ikke problemet med hver enkel av disse ulykkene er veldig forskjellig fra det som skjedde med DC10. Nå så har vi ikke alle fakta på bordet ennå, men for min del sjokkerer meg mest det som Boeing har gjort (eller ikke har gjort) etter den første ulykken. Det lukter av "cutting the corners", les "cost cutting". Sånt sett har det lite å si om kontrollsystemet hadde en bug feature. Hadde det vært en mekanisk feil så hadde resultatet vært det samme, mener jeg.

    Ja, teknologien er mye mer kompleks enn før, men vi har også bedre forståelse og verktøy enn de som vi hadde før av.
     
    ElinPelin and drsyk like this.
  10. mofser8

    mofser8 Medlem

    Innlegg:
    54
    Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    18
    drsyk liker dette
  11. whaat

    whaat Trust me I'm a doctor, sort of

    Innlegg:
    111
    Likes mottatt:
    147
    Bonuspoeng:
    43
    https://www.washingtonpost.com/poli...43c6b8-44dc-11e9-8aab-95b8d80a1e4f_story.html

    Og der skriver også WaPo om det

    "Trump’s claims about airplanes becoming unsafe because of complexity are at odds with facts showing that air travel has grown consistently safer over the past several decades, as planes have become more advanced. While Sunday’s crash came just five months after a similar Boeing jet crashed off the coast of Indonesia, fewer than 1 out of every 2 million flights involves a fatal accident, according to the Aviation Safety Network. The rate has fallen by more than 80 percent since 1977."
     
    Last edited: 13. mars 2019
    drsyk, Gullars and sutenai like this.
  12. whaat

    whaat Trust me I'm a doctor, sort of

    Innlegg:
    111
    Likes mottatt:
    147
    Bonuspoeng:
    43
    https://www.politico.com/amp/story/2019/03/12/boeing-congress-1264079

    "
    Sens. Elizabeth Warren (D-Mass.), Mitt Romney (R-Utah), Richard Blumenthal (D-Conn.) and Dianne Feinstein (D-Calif.) have all called to take the plane out of service immediately until the public’s safety can be ensured.

    Feinstein said she was puzzled that the agency [Les FAA] hadn’t yet taken any action amid questions about Sunday’s crash in Ethiopia and the October disaster in Indonesia.

    “I don’t understand,” she said. “They’ve always been quite wonderful, and when you have two similar accidents, with 300 people, it seems to me that you want to err on the cautious side with a temporary grounding.”
    "

    Og senere i artikklen:

    "
    And Rep. Peter DeFazio (D-Ore.), chairman of the House Transportation Committee, said he has asked the FAA for a briefing. He suggested that regulators will still need to take corrective actions, even if it’s determined that the Ethiopia crash was due to pilot error.

    “They are not there to protect a manufacturer or an airline,” DeFazio said. “They are there to protect the flying public.”
    "

    Sant!
     
    drsyk and Eddie47 like this.
  13. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,250
    Likes mottatt:
    9,366
    Bonuspoeng:
    183
    Eg er usikker på korleis gangen i dette er, men eg reknar med at alle forsto eller burde forstå, at det ikkje handler at flyet var teknisk trygt å fly. Når det føles utrygt, så vil det slå attende. Uten å gå inn på konspirasjonsteorier, så vil ein vel stille betre økonomisk når ein blir nekta å bruke flyet, både i krav mot Boeing og mot forsikringsselskap slik det blei no.
    Når Boeing seier at flyet er trygt, så må ein forhalde seg til dette, og eg kan forstå Norwegian på ein måte, sjølv om det er litt vanskeleg.
    Uansett, så er nok dette beste løysing for alle, sett bort frå Boeing, som må slite litt om dagen
     
  14. morradi

    morradi Senior Medlem

    Innlegg:
    519
    Likes mottatt:
    675
    Bonuspoeng:
    93
    NY times har en svært tydelig grafikk:
    [​IMG]
     
    furlong, Kalsnes, joskje and 8 others like this.
  15. whaat

    whaat Trust me I'm a doctor, sort of

    Innlegg:
    111
    Likes mottatt:
    147
    Bonuspoeng:
    43
    ElinPelin, Jan Fredrik, drsyk and 2 others like this.
  16. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,613
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    https://min.e24.no/a/ng3BRx

    ET på banen, og mener alle fly må settes på bakken. Klart stikk til Boeing og FAA.

    Han er vell kanskje den som kjenner best til alle detaljene p.t.

    C
     
    drsyk liker dette
  17. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Det går så bra, han skal jo sende regningen til Boeing.

    https://e24.no/boers-og-finans/norw...l-aa-sende-hele-regningen-til-boeing/24580519

    Han har jo "stål kontroll" og mener nok at MAX`n er helt trygg så lenge kronene renner inn...
     
  18. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,797
    Likes mottatt:
    8,670
    Bonuspoeng:
    183
  19. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Boeing uttalte denne uken at de over de neste ukene vil rulle ut en programvareoppdatering til 737 Max, samt og oppdatere manualer og retningslinjer for opplæring

    Kan noen forklare meg hvorfor Boeing utfører det nevnt over, hvis de TVILHOLDER på at noe IKKE er galt med flyet?

    Noen som vet hvor lang tid det tar å lese av data fra de svarte boksene?
     
  20. haakonks

    haakonks Veteran Moderator

    Innlegg:
    2,428
    Likes mottatt:
    10,470
    Bonuspoeng:
    183
    Logiflyer liker dette

Del denne siden