Program i OW for sporadisk langdistanse

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Henrik, 31. aug 2015.

  1. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,115
    Likes mottatt:
    7,631
    Bonuspoeng:
    183
    Hei folkens!

    Må lufte litt tanker her og se om det er noe jeg har oversett eller har helt glemt bort.
    Sitter allerede med Star Alliance Gold gjennom Aegean, og det er førsteprioritet å rekvalifisere på denne, noe som ikke akkurat kan sies å være vanskelig. Liker meg godt hos *A, både østover og vestover, men ser at de ofte priser seg betraktelig høyere på en del USA-flyvninger -- og med det som sannsynligvis blir mer og mer flyvninger til USA og mid-west har oneworld ofte gode tider og priser.

    Så det ser ut som det blir mer og mer flyvninger med oneworld på meg fremover, og er litt i villfarelse på hvor jeg bør gå etter status.

    Jeg er i hovedsak opptatt av status og loungetilgang. Muligheter for oppgraderinger - enten ved å kunne velge economy plus ved innsjekk/tidligere, eller tilsvarende AA/US sin løsning med domestic oppgradering, hadde også vært veldig kjekt. Ellers en grei bonus å kunne velge sete på forhånd uten å betale, men dette er ikke kritisk.

    Oppsamling av poeng: Jeg tar gjerne med meg poengene, men med lav opptjening og ikke altfor mange reiser tar dette nokså lang tid -- så mulighetene til bonusuttak kommer sekundært. Med så begrenset opptjening er ikke dette det viktigste, og all den tid det ikke er noen OW-baserte kredittkort i Norge med drøye bonuser tar det meg nok lang tid før jeg vil få nok poeng til å ta ut til noe nyttig.

    Ingen store preferanser på selskap enda, jeg har flydd veldig lite oneworld hittil. Ellers er det verdt å nevne at flyvningene mine p.t. er i billigste økonomi, så det er ofte 25% eller 50% opptjening, så surt som det er.

    Nåværende program
    Har allerede AirBerlin topbonus Gold gjennom statusmatch. Ikke kreditert noen miles der enda.
    Ikke medlem hos BAEC eller AA enda, så kvalifiseringsperiode med BA kan maksimeres.

    Kommende flyvninger
    Finnair, bookingklasse W
    SIN-HEL-OSL
    OSL-HEL-SIN

    BA, bookingklasse O (pluss to legs med US Airways)
    OSL-LHR-PHL-CVG
    CVG-JFK-LHR-OSL

    Det blir iflg. GCMap omtrentlig 22.000 miles og veksel. Disse er spikret og allerede booket (eller bookes ila. dagen).

    Reisemønster
    De siste månedene har det vært mye rundt om i Asia med LCC, men også et par langdistanse med Star Alliance. Ikke noe oneworld hittil. Reiser ikke nevneverdig mye på intra-europeisk, og prioriterer p.t. USA over Europa, men utelukker ikke at det kan dukke opp en veldig sporadisk tur her og der. Det med andre ord i hovedsak på langdistanse at oneworld er aktuelt.

    Mine tanker
    Siden det jeg kommer til å fly svært sjeldent vil gi 100% uttelling, er AA og BA kanskje de mest interessante programmene. Hos AA kan man kvalifisere på miles (100% alltid) eller points (varierende), og med BA er det jo TP som gjelder. Hos AirBerlin ser jeg ikke for meg at jeg klarer å kreditere 50.000 miles, spesielt ikke med så laber opptjening. Så har egentlig utelukket AB, men kommer til å bruke kortet for loungetilgang uten å kreditere miles dit.

    Så det står egentlig mellom AA og BA. BA kan virke som et naturlig valg siden de har gode connections ut fra Norge. Samtidig er det nok Bronze som er det oppnåelige for meg hos BA, og det er en stor fordel at medlemsåret starter når jeg registrerer meg. Får 160 TP på flyvningene mine hittil, og 4 av de er med BA. Halvveis til Bronze, med andre ord.
    Hos AA klarer jeg enda lettere å kvalifisere til Gold, som er tilsvarende oneworld-status som BA Bronze. Det krever 25.000 miles, og der er jeg nesten allerede. Samtidig går medlemsåret fra januar-desember, og har ingenting annet planlagt før på nyåret -- så må eventuelt snike inn 3.000 miles til et sted.

    Hittil er det en klar fordel til BA.

    Det som gjør meg litt i tvil her er at AA tilbyr status challenge [FT]. For $240 kan jeg nå, gitt at de spiller ball, samle inn 10.000 points (noe jeg vil klare med nåværende bookinger), og da får AA Plat. resten av 2015, hele 2016 og de to første månedene av 2017. Blir ferdig med flyvningene i oktober, så da blir det 17 rolige måneder med status. Såvidt jeg har skjønt er det ingen status mens du holder på med challenge, men har AB i mellomtiden. Status er da oneworld Sapphire, så det fikser lounge. Samtidig koster det meg nesten 2.000 kroner, og det er jo faktisk bittelitt penger -- f.eks. en halv flybillett fra Oslo til Cincinnati. På den andre siden kommer den vel godt med fremover også, spesielt med 100% mileage bonus, da klarer jeg kanskje å få til en award. Soft landing har dessverre blitt avviklet.

    Halvveis konklusjon?
    Verken AA og BA gir meg status fra begynnelsen, men finnes rapporter fra folk som sier at AA kan gi Gold mens challenge pågår -- som kaaaaaanskje kan sikre meg en liten oppgradering på innenriksleg med US Airways. Samtidig er ikke dette make-or-break i det hele tatt.

    Ingen av de gir meg lounge hvis jeg blir på hhv. Gold og Bronze hos AA og BA.

    Så da står jeg her med to alternativer:
    1) Gå for BA, og holde meg på Bronze der med de fordeler det gir.
    2) Kaste penger på AA og nyte Platinum (pengene svir akkurat nok), men så falle ned igjen til (sannsynligvis) Gold.
    3) Ikke bruke penger på status challenge, og booke noe kort nok (evt. MR) for å få AA Gold.

    Noen tanker fra kloke hoder der ute?
     
    Last edited: 31. aug 2015
  2. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Du sier at du er mest opptatt av status og perks derav. Men basert på reisemønsteret ditt så virker det som det i hovedsak vil være Bronze hos BA, eller Gold hos AA som er realistisk.

    Med tanke på at BA har kuttet opptjening kraftig på billigere billetter, så hadde jeg gått for AA. Det er lite fordeler med Bronze slik jeg ser det. Kunne jeg valgt fritt, så hadde jeg foretrukket Gold hos AA i stedet. Så er det jo også lettere å samle opp poeng der (så lenge det varer). Og det er heller ikke lett å tjene tier points hos BA med billigbilletter.

    Selv har jeg to kommende bookinger med BA som blir kreditert til BAEC. Den ene er økonomi, men booket før fristen så det er full opptjening. Den andre er biz og gir også veldig fin opptjening (Bronze på 1 reise). Men forutsatt at det ikke blir noen store kutt hos AA, så ser jeg for meg at jeg går over til de etterpå.
     
    Henrik liker dette
  3. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,115
    Likes mottatt:
    7,631
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg heller mot samme. AA Gold er jo ikke kjempespennende, men realistisk flytter jeg nok ikke over såpass mye at jeg klarer å beholde Platinum der. Ser ikke sånn ut med det første ihvertfall.

    Så spørsmålet mitt blir bør vel heller omformuleres litt. Er det verdt å bruke 2000 kr på AA Platinum gjennom challenge, eller karre seg til Gold i år med nød og neppe?

    Platinum-bonuser får jeg ikke nytte av før mine nåværende bookinger er gjennomført, så går jo glipp av noen poeng der. Samtidig får jeg da loungetilgang og OW Sapphire ut februar 2017, og AB-kortet mitt utløper i april 2016. Sånn sett får jeg da nesten et år ekstra med loungetilgang for 2000 kr, og på alle nye bookinger får jeg mileage bonus. Samtidig kan jeg ikke helt tallfeste hvor mange bookinger som kommer til å gå til AA og OW, og da blir regnestykket litt vanskeligere. Blir nok noen, men vet ikke om det er en langdistanse eller fem til neste år.
     
  4. Islending

    Islending Senior Medlem

    Innlegg:
    564
    Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    I mine ører høres AA ut som det beste valget! @Bjørn Helge har sikkert noen tips å komme med?
     
  5. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    AA Platinum er verdt de ekstra 2K synes jeg.
     
  6. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,115
    Likes mottatt:
    7,631
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg heller mot det selv! Sendte avgårde en forespørsel til AA forleden, så hvis de er villige til å gi meg Gold i mellomtiden tjener jeg opp 8 500-mile certificates, og det er jo en liten ekstra perk. Da kan det plutselig bli aktuelt å fly via JFK til SFO og oppgraderte det strekket, da jeg må tilbake til SFO i løpet av nærmeste fremtid.
     

Del denne siden