Hei folkens! Vi er i Japan, og turen ble betalt cash for business flex billetter. Vi fikk varsling at det var ledige bonusreise for return flight samme dag, så kastet jeg meg på denne og bestilte med det samme. Vi reiser tilbake om noen uker.. Spørsmålet mitt: kan vi kansellere returflight og få pengene tilbake? Hvor mye kan vi forvente å få? På forhånd takk!
Du har brukt utreisen på en flex t/r billett? Og skal droppe hjemreisen på billetten? På flex får du i prinsippet igjen alt om du avbestiller, men SAS spesifiserer dette til å beregnes som resten av prisen etter du har betalt for det en-veis utreise flight koster: Refunderbar. For delvis brukte Flex-billetter vil beløpet som refunderes avhenge av prisen for en enveisbillett for flyvningen du reiste på. Mer info, og hentet fra: https://www.sas.no/reiseinfo/billettyper/ordinaere
Hei og takk for svar! Ja i utgangspunktet ønsker vi å bruke CT men det dukket opp aldri noe bonusreise så da betalte vi cash (ca 98000kr). Plutselig i dag ble det frigjort flere seter som bonusreise i business så måtte bare slå til ( 1100 kr for 2 stk). Men jeg forstår ikke helt, hvor mye kan vi forvente å få tilbake i såfall? Antar mer enn 30k?
SAS selger kun enveisreiser på long haul i de aller dyreste bookingklassene, så om du betalte 98k NOK t/r (for to personer?) ville jeg ikke forventet å få noe tilbake ved avbestlling av retur. Eksempelsøk:
Dersom en rimelig tur/retur prises om til en enveisbillett vil du i prinsippet kunne ende opp med å skylde SAS penger. Kun SAS har fasiten på hvordan billetten rekalkuleres, men ville ikke blitt overrasket om du kun får tilbake flyplassavgifter (tilsvarende det du betalte for bonusbilletten) for den ubrukte delen.
Du er helt sikkert rett der, men jeg har akkurat som OP problemer med å henge med her. Hvis SAS kun selger/priser enveis for alle billetter i C på long haul, så må vel det bety at OP betalte 49k kr pr retning? Når prisen t/r var 98k ...og får tilbake 49k kr for avbestilt retur? Rundt regnet, med litt variasjoner for avgifter osv.
Jeg skal prøve å ringe fra Japan og høre med dem, og håper å få et estimat på telefon. Dersom vi får ikke noe eller lite (typ 1000 kr) så må vi avbestille bonusreisen.