Refusjon av bonuspoeng etter kansellering

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Haavard_S, 25. mars 2020.

1. Haavard_S

Haavard_S Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei, jeg har en booking der tur er bestilt med bonuspoeng og retur er bestilt med bonuspoeng for penger. Reisen skulle gått fra førstkommende søndag til onsdag. Nå har SAS kansellert returreisen og flyttet retur til et døgn senere. Jeg ønsker egentlig å kansellere hele turen nå i disse koronatider. Vil jeg da ha rett til å få refundert poengene for returen også, nå som returen ble flyttet med 24 timer? Den delen av reisen som er bestilt med bonuspoeng får jeg vel uansett, men litt mer usikker når det gjelder returen. Reisen gjelder for 4 personer.

2. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,570
    Bonuspoeng:
    293
    Det er vel ikke noe problem? Det er jo returen som er kansellert, noe som automatisk gir rett på full refusjon. Siden tur er på bonuspoeng vil du som du sier få igjen poengene for denne, men hvis de er på samme billett ville det uansett ikke vært noe problem.

Haavard_S liker dette
  3. Haavard_S

Haavard_S Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Tusen takk for det! Fikk avbestilt denne nå i dag. Da får man heller satse på ny tur senere når dette endelig går over.

4. Blaa

Blaa Veteran

Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke bonuspoengrelatert, men kanselleringsrelstert.

Er det ikke litt rart at SAS har brukt snart to uker på å lage en kreditnota på skatter og avgifter på en avbestilt reise?

Jeg trenger denne til saken min mot reiseforsikringen. Heldigvis har ikke Gjensidige heller åpnet saken min på like lenge.

5. Haavard_S

Haavard_S Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    SAS har nok hatt veldig mye å tenke på nå i det siste. Det står advarsel på hjemmesida nå at slike refunderinger kan ta opptil 30 dager. Det kommer nok etter hvert. De blir behandlet i rekkefølge.

6. RescueMe

RescueMe Kortreist bonusjeger

Likes mottatt:
    1,439
    Bonuspoeng:
    93
    Er nok litt kaos hos SAS for tiden ja... venter fortsatt på skatter og avgifter for en bonusbillett som ble avbestilt for over to uker siden, og på en jeg avbestilte denne uken har jeg hverken fått poeng eller e-post med bekreftelse (bruker å komme ganske kjapt).

7. arbabdar

arbabdar Nytt Medlem

Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    Har bestilt billetter til Malaga fra 22-29 Juli. Utreise er bonusbilletter, men på returen var det ikke bonusbilletter tilgjengelig. Betalte derfor «blodpris» med poeng. Gitt situasjonen nå og reiserådet fra myndighetene + situasjonen i Spania, er det noen som vet om man får refundert poengene for returen ved en kansellering? Alternativt, i hvilke tilfeller får jeg poengene refundert?

8. kristtorp

kristtorp Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    196
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg kansellerte en tur som skulle være i august, bestilt med poeng. Poengene kom tilbake med engang, men venter på skatter og avgifter.

9. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,506
    Bonuspoeng:
    183

Antar billettene du kjøpe for "blodpris" er ikke refunderbare i utgangspunktet.

Du får tilbake poengene om SAS kansellerer, hvis ikke SAS kansellerer har du problemer med å få de tilbake, så sant du ikke har en forsikring utenom det vanlige som også dekker "tapte poeng", noe de fleste ikke gjør.

Det er viktig og være obs på at du som regel stiller dårligere når du kjøper "ikke refunderbare" billetter med poeng enn med penger. Da det er lettere å få igjen penger enn poeng på forsikring.

Last edited: 08. mai 2020
  10. Misterix

Misterix Veteran

Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    If my flight is not canceled but I don´t want to travel. Do I get a refund of my points?

Yes. According to the terms for rebooking of SAS Bonus tickets, valid EuroBonus points will be automatically refunded to your EuroBonus account. Expired points will not be refunded.

Ref: https://www.sas.no/traffic-information/faq-corona-eurobonus/

11. NorFlight

NorFlight Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,519
    Bonuspoeng:
    113
    Her er det viktig å huske på at det er 2 ulike typer billetter det er snakk om på reisen til @arbabdar .

Utreise er ren SAS Bonus, her vill alle poeng og avgifter bli refundert. Dog med en saftig venteliste på å få avgiftene tilbakebetalt...

Mens retur er vanlig billett, betalt med poeng, og da er det avbestillingsreglene til den billetten som avgjør om poengene blir refundert eller ikke. Litt som SAS Plus Smart vs SAS Plus Pro, hvor den ene koster å få refundert mens den andre er fullt ut refunderbar...

Så for å kunne svare på spørsmålet må man vite hvilken billettype returen er.

Dersom du venter til SAS kansellerer flighten, som vil være litt gambling, men ganske sikkert, skal man ha krav på å få refundert alt.

12. zeala

zeala zee

Likes mottatt:
    164
    Bonuspoeng:
    43
    Finnes det noen forsikring som dekker tapte poeng? Evt hvilke?

13. bighc

bighc Bonusjeger

Likes mottatt:
    4,325
    Bonuspoeng:
    113
    De er nok tapt. Et forsikringsselskap dekker ikke dette.

14. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,570
    Bonuspoeng:
    293
    Det eneste jeg kommer på er at DNB SAS Amex Platinum-forsikringen dekket det, men det hjelper jo ikke nå. Jeg mener det var en forsikring til som gjør det, men jeg klarer ikke huske hvilken det var.

15. Nurse82

Nurse82 EBD, Hilton diamond

Likes mottatt:
    981
    Bonuspoeng:
    93
    Hei! Jeg har noen bonusbilletter innenriks i USA som jeg vurderer å avbestillle. Jeg fikk nettopp mail om at flyet var kansellert og at vi var flyttet til et fly tidligere på dagen. Jeg vurderer da å benytte anledningen å kansellere innen 10 dager etter at de har gitt beskjed om endringen. Da pleier vi jo å få tilbake alt som er betalt. Men er det noen som vet om man får tilbake de 450,- per billett i Star Alliance avgifter også?

16. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    25,921
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har ulike bonus bookinger til både Star Allianse og rene Sas bookinger både inn og utland denne sommeren som ikke blir noe av.
    Om jeg selv kansellerer disse i forhold til om reisene blir kansellert av selskapene?
    Har det noe å si med tanke på tilbakebetaling av skatter og avgifter?

17. Nurse82

Likes mottatt:
    981
    Bonuspoeng:
    93
    Oppdatering: Jeg ringte inn og SAS kundeservice lovet at jeg skulle få tilbake alt, også de 450,- :) Det var fordi en av flygningene var kansellert.

18. Nurse82

Likes mottatt:
    981
    Bonuspoeng:
    93
    Når det gjelder de rene SAS bookingene har dette ingenting å si så vidt jeg vet. Du får vel tilbake alt uansett (utenom telefongebyr om du har betalt det, og evt. ombookingsbegyr). Når det gjelder Star alliance bookinger taper du avgiften på 450,- per person dersom du bare avbestiller på egent initiativ. Dersom du avbestiller like etter at du har fått info om en kansellert avgang, så skal du i følge SAS få alle avgifter refundert, også de 450,-. Se min post over her :)

trygveat and Maggie like this.
  19. Jensemann

Jensemann Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,244
    Bonuspoeng:
    93
    Sitter med billetter til Miami i høstferien for 6 personer hvor planen var å dra på cruise. Disse er bestillt i SAS Plus Smart med Poeng + Cash. Vi ønsker nå å endre disse til vinterferien men SAS er jo ikke like fleksible på ombooking som andre flyselskaper og har ikke åpnet for gratis ombooking så langt frem i tid. Cruiset kan jeg booke om kostnadsfritt

Går jeg inn på bookingen min og prøver å endre så får jeg opp en pris på rundt 40.000 for å booke om (hvorav 16.000 er rebooking fee). Noen som har positive erfaringer fra SAS kundeservice, kan det være at de er litt mere fleksible hvis jeg ringer inn?

20. arbabdar

arbabdar Nytt Medlem

Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3

Ref dette innlegget. Er det noen som kjenner til hvordan refusjon fungerer ved sykdom (anbefaling fra lege om ikke å reise)? Vanlig eurobonus billetter for tur får jeg refundert ved normal kansellering, men hvordan er det med de «vanlige» retur økonomi billettene som er betalt med poeng istedenfor penger?

Del denne siden