Refusjon etter streiken

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av TRD_Lars, 31. mai 2019.

  1. TRD_Lars

    TRD_Lars Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    28
    Under streiken i april/mai ble utreisen min kansellert og jeg endte opp med å måtte bestille en ny utreise med SAS/Norwegian for å nå et arrangement jeg skulle på. Jeg var i kontakt med SAS sin kundeservice flere ganger underveis:

    - 3-4 dager før avreise. Jeg så allerede på dette tidspunktet at det ikke kom til å bli noen løsning i tide. Jeg kunne på det tidspunktet få en alternativ rute for ca. 1700. Jeg ringe inn med en konkret alternativ rute med SK, men fikk beskjed om at jeg ikke kunne bookes om til denne før flyene eventuelt var kansellert. Jeg fikk også beskjed om at jeg ikke måtte kjøpe alternativ rute før flyene ble kansellert, men at jeg måtte vente. Hvis jeg ventet skulle de enten klare å skaffe meg alternativ rute eller dekke ny rute i tilsvarende bookingklasse dersom de ikke kunne det.

    - ~30 timer før planlagt avgang. Jeg hadde da fått SMS om at flyet mitt var kansellert. På dette tidspunktet koster alternativ rute 4000 kroner. Jeg snakket nesten en time med fyren på telefon, forsøkte igjen å få dem til å booke meg om på en helt konkret SK rute jeg hadde funnet som var operert av underleverandører. Denne kunne de ikke gi meg fordi den bare var ledig i pluss, jeg hadde booket i go. Etter mye om og men viste det seg at han ikke kunne ordne noe fungerende for meg og beskjeden jeg fikk var å bestille noe med samme bookingklasse som jeg hadde, pengene skulle bli refundert. Fair enough.

    - Etter at jeg kom hjem, fikk enda en gang bekreftet at de skulle dekke merkostnaden min. Fikk info om hvor jeg skulle sende inn bilag osv.

    Etter dette har det gått ca. 4 uker uten at jeg har hørt noen ting. I dag fikk jeg omsider svar. De refunderer kun den opprinnelige utreisen min, denne kostet meg kanskje 1000 kroner i sin tid. De sier jeg ikke har gitt SAS tilstrekkelig tid til å finne en alternativ rute for meg, derfor må jeg ta det på min egen kappe. Så jeg har handlet i tråd med beskjedene jeg fikk fra 3 ulike mennesker fra kundeservice hos SAS. Og nå skal de plutselig gå tilbake på løftene de har gitt? Hva slags sirkus er dette?

    Har noen andre fått refundert alternative billetter de har booket selv? Det var jo "allment kjent" mens dette sto på at de skulle dekke dette, det ble kommunisert flere steder fra SAS.
     
  2. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har fått refundert penger etter reise( bonusreise ) men ikke poengene reisen betalt med. De ble kansellert på streikens første dag, og jeg vet at poengene ikke hadde gått ut på dato.
    Hvor kan man evt. henvende seg for mest mulig effektivitet ( har dessverre ikke annet enn sølvstatus lengre....)
     
  3. TRD_Lars

    TRD_Lars Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    28
    Eneste plassen man kan henvende seg var tydeligvis ved å svare på mailen jeg ventet 4 uker på å få første gang Hun på kundeservice kunne ikke gjøre noe med dette, og det var tilsynelatende ingen telefon eller noe som helst man kunne nå dem på.

    Men du fikk altså tilbake det ekstra du måtte betale for alternativ reise, men ikke det du opprinnelig betalte for turen? Så stikk motsatt av meg med andre ord. Veldig tilfeldig praksis.
     
  4. Jonorge

    Jonorge Nytt Medlem

    Innlegg:
    15
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg fikk til og med refundert avbestillingsgebyret for en ikke benyttet togbillett med Vy, som jeg bare hadde booket i tilfelle SAS ikke klarte å finne en alternativ rute (noe de til slutt gjorde). Så dette virker å være bingo.
     
  5. TRD_Lars

    TRD_Lars Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    28
    Ok, så du booket før det ble kansellert, trengte ikke å benytte deg av det fordi det opprinnelioge flyet like vel gikk, og like vel fikk du det refundert? Praksisen her er jo så sprikogså ende som det går an å bli.

    Jeg ser også nå at nettsiden med "rettigheter ved kansellering" har blitt kraftig endret i innhold siden den gang kanselleringen inntraff, dessverre har jeg ikke tatt noen kopi av reglene der og da. Typisk SAS å justere på dette after the fact.
     
  6. Jonorge

    Jonorge Nytt Medlem

    Innlegg:
    15
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Korrekt.

    Fredag den 26. april booket jeg togbillett til nattoget Oslo - Bergen søndag den 28. april i frykt for at jeg enten ikke rakk 11:50-flyet søndag formiddag på grunn av en streikeombooking på annet SAS-referansenummer fra EWR, eller fordi avgangen ble kansellert. På dette tidspunktet var flyet ikke kansellert enda, men jeg hadde med ombookingen EWR-OSL uansett ikke rukket avgangen til Bergen. Det var imidlertid ikke noe problem siden Bergensflyet selvfølgelig ble kansellert i løpet av lørdagen.

    SAS sin SMS mente først at jeg ikke kom til å få noe fly OSL-BGO før noen dager senere, men etter en kjapp telefon ble jeg ombooket via Florø samme dag med ankomst BGO søndag kveld.

    Dermed kunne jeg også kansellere togbilletten på nattoget Oslo - Bergen. Fikk refundert alt unntatt et gebyr på 100 kroner til Vy. Dette gebyret dekket imidlertid SAS.

    SAS dekket altså kostnader i forbindelse med booking av en reserveløsning som likevel ikke ble brukt.
     
  7. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg fikk tilbake skatter og avgifter på reisen men ikke poengene jeg brukte. Tok ikke noe alternativ reise, bare gadd ikke stresse med det.
    Kontaktet SAS på chaten her om dagen, så tok det 13 sekunder, så var poengene også på plass. God service og kudos til SAS for å ordne opp raskt etter henvendelse :)
     
  8. sopranoss2

    sopranoss2 Medlem

    Innlegg:
    150
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    18
    Mistet flyet fra Tromsø til Oslo p.g.a streik, måtte kjøpe billett hos Norwegian til 2999. Kansellerte selv billetten min hos SAS ti timer før avgang da jeg ikke hadde hørt noe, og fikk eurobonuspoengene jeg hadde betalt med tilbake.

    Fikk beskjed i går om at 2000 kr er overført til min konto.
     
  9. TRD_Lars

    TRD_Lars Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    28
    Merkelig, jeg og fikk vesentlig mindre enn det jeg ble lovet.

    Jeg kranglet litt med dem da jeg fikk avslag først, og fikk medhold i at de skulle dekke merutgiftene med alternativ rute like vel. Dette kostet meg 4100. Fikk tilbake 2400. Ingen forklaring på beløpene. Merkelig.
     
  10. Mr.FastTrack

    Mr.FastTrack Medlem

    Innlegg:
    172
    Likes mottatt:
    79
    Bonuspoeng:
    28
    Er det slik at etter SAS streiken i våres kan man ha muligheter for å få dekket direkte kostnader ved at man kom forsinket hjem?

    Kom 2 dager for sent hjem fra London. Kan jeg da forsøke å få dekket ekstra hotellkostnader og mat osv. av moderat karakter ?
     
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Fruen med venner fikk dekket hotell, måltider og flyplass transport ifb med forsinket retur fra AMS.
     
    Spielhaug and Mr.FastTrack like this.
  12. Mr.FastTrack

    Mr.FastTrack Medlem

    Innlegg:
    172
    Likes mottatt:
    79
    Bonuspoeng:
    28
    Takk for svar. Da fyrer jeg avgårde en e-post til SAS, så ser vi hva som skjer:confused:
     
    RoadKing liker dette
  13. Mr.FastTrack

    Mr.FastTrack Medlem

    Innlegg:
    172
    Likes mottatt:
    79
    Bonuspoeng:
    28
    Update: får dekket en del direkte kostnader, men manglet kvittering på en del mat/restaurant besøk og hadde kun kopi av bankutskrift og det var visst ikke godt nok. Men får leve med det da.
     
    RoadKing liker dette
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Leit å høre, men kvitteringer er et must.
     
  15. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Har disse refusjonene lagt et press på SAS' refund-avdeling som forsinker regulære refusjoner? Hadde en t/r Plus-reise 13/6 som jeg kansellerte pr. telefon samme dag, men som jeg ennå ikke har fått refundert (eller for den saks skyld bekreftet kansellert). Normalt tar ikke dette så lang tid, så det er et eller annet som skurrer.
     
  16. Mr.FastTrack

    Mr.FastTrack Medlem

    Innlegg:
    172
    Likes mottatt:
    79
    Bonuspoeng:
    28
    Ja skjønner at det må være sånn. Var bare ikke klar over at SAS dekket den type kostnader, men fikk dekket litt. Så fornøyd jeg:)
     
  17. cothom

    cothom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    362
    Likes mottatt:
    519
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, tidligere denne uken fikk jeg beskjed om at det var en ganske stor backlog når jeg etterlyste en refusjon fra midten av juni...
     
  18. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,154
    Likes mottatt:
    7,907
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde opprinnelig SVG-CPH-EWR-CPH-SVG i SK plus. Da flyet ble kansellert, fikk jeg ombooking med BA via OSL-LHR-BOS-EWR i Eco. Fikk refundert masse poeng både for leiebil SVG-OSL og nedgradering fra plus til Eco. Opplevde de som greie, men alt av kvitteringer og boardingkort måtte legges inn. Tok omtrent 7 ukers saksbehandlingstid.
    Kom på nå at jeg kanskje kunne fått noen OW-poeng på det der...

    Update: 30 Tier points og 1179 avioser ramlet inn på nystartet OW-konto :-D
     
    Last edited: 15. juli 2019
    RoadKing liker dette

Del denne siden