Har et skikkelig noob-spørsmål her. Kanskje hypotetisk også, for den saks skyld. Spørs om sekken min dukker opp her jeg venter.
Flyr OSL-LHR-PHL-CVG på én booking, men lander i PHL kl. 8 på kvelden og flyr ikke videre før 7 neste morgen. Dermed frivillig overnatting. Ved mellomlanding i USA må man som kjent hente ut bagasje og sjekke den inn på nytt.
Hvis bagasjen blir forsinket og ikke kommer med USA-flyet, regnes det da som en "normal" forsinkelse?
Reiseforsikringens vilkår lyder som følger.
3.3 Forsinket/forbyttet bagasje
Når innsjekket bagasje ankommer minst 4 timer forsinket til reisemålet, og forsinkelsen er bekreftet av transportøren (PIR-rapport), refunderes nødvendige og dokumenterte (originalkvitteringer) utgifter ved innkjøp av klær og toalettsaker for bruk i den tiden bagasjen er savnet.
Slike utgifter refunderes også dersom innsjekket bagasje blir forbyttet og ikke kommer til rette innen 4 timer
Vi refunderer inntil kr 3 000 pr. person, inntil kr. 15.000 pr familie
Med Super reise refunderer vi inntil kr 4 000 pr. person, inntil kr. 20.000 pr familie
Vi refunderer ikke innkjøp i løpet av hjemreisen eller etter hjemkomst.
Dersom innsjekket bagasje ikke er tilgjengelig på grunn av flyforsinkelse som medfører ufrivillig transit med overnatting, refunderes inntil kr 500 pr. person, inntil kr.2.500 pr. familie for nødvendige innkjøp av klær og toalettsaker.
Vil scenarioet hvor bagasje ikke kom med flyet på den lange mellomlandingen falle inn som en forsinkelse som gir utbetaling? Eller regnes ikke en frivillig transit med overnatting som reisemål? Spesielt den uthevede delen lurer jeg på om da vil dekke en mellomlanding hvor bagasje har blitt forbyttet - men jeg har bare noen få studiepoeng i avtalerett og er ikke hundre prosent sikker på ordlyden her.