Reiseforsikring ved forsinket bagasje mellomlanding

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Henrik, 18. sept 2015.

  1. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,131
    Likes mottatt:
    7,758
    Bonuspoeng:
    183
    Har et skikkelig noob-spørsmål her. Kanskje hypotetisk også, for den saks skyld. Spørs om sekken min dukker opp her jeg venter.

    Flyr OSL-LHR-PHL-CVG på én booking, men lander i PHL kl. 8 på kvelden og flyr ikke videre før 7 neste morgen. Dermed frivillig overnatting. Ved mellomlanding i USA må man som kjent hente ut bagasje og sjekke den inn på nytt.

    Hvis bagasjen blir forsinket og ikke kommer med USA-flyet, regnes det da som en "normal" forsinkelse?

    Reiseforsikringens vilkår lyder som følger.

    3.3 Forsinket/forbyttet bagasje
    Når innsjekket bagasje ankommer minst 4 timer forsinket til reisemålet, og forsinkelsen er bekreftet av transportøren (PIR-rapport), refunderes nødvendige og dokumenterte (originalkvitteringer) utgifter ved innkjøp av klær og toalettsaker for bruk i den tiden bagasjen er savnet.

    Slike utgifter refunderes også dersom innsjekket bagasje blir forbyttet og ikke kommer til rette innen 4 timer

    Vi refunderer inntil kr 3 000 pr. person, inntil kr. 15.000 pr familie
    Med Super reise refunderer vi inntil kr 4 000 pr. person, inntil kr. 20.000 pr familie

    Vi refunderer ikke innkjøp i løpet av hjemreisen eller etter hjemkomst.

    Dersom innsjekket bagasje ikke er tilgjengelig på grunn av flyforsinkelse som medfører ufrivillig transit med overnatting, refunderes inntil kr 500 pr. person, inntil kr.2.500 pr. familie for nødvendige innkjøp av klær og toalettsaker.​

    Vil scenarioet hvor bagasje ikke kom med flyet på den lange mellomlandingen falle inn som en forsinkelse som gir utbetaling? Eller regnes ikke en frivillig transit med overnatting som reisemål? Spesielt den uthevede delen lurer jeg på om da vil dekke en mellomlanding hvor bagasje har blitt forbyttet - men jeg har bare noen få studiepoeng i avtalerett og er ikke hundre prosent sikker på ordlyden her.
     
    milehigh liker dette
  2. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Mitt beste tips: Ring forsikringsselskapet ditt og hør. Men jeg tror nei, det får du ikke dekket da det er samme reise og du ikke har nådd destinasjonen din.
     
  3. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    vill tippe det dekkes, men ring¨å hør. kjedelig å sitte der. men du må jo handel inn tøy osv før du drar videre/bagasjen ankommer, så er kanskje vanskelig o_O
     
  4. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ville blitt ordentlig vrang om det ikke ble dekket.
    Du er på tur og bagasjen er borte, hvordan reiseruten ser ut er etter mitt skjønn likegyldig..
    Man vil jo gjerne skifte før dag 2 på flyet.
     
  5. NordicLane

    NordicLane Medlem

    Innlegg:
    60
    Likes mottatt:
    63
    Bonuspoeng:
    18
    Ditt reisemål for denne dagen er PHL. Jeg kan ikke forstå at det er forskjell om du reiser videre i morgen kl 7 eller om noen dager, forsinkelse av bagasje har intruffet uansett.
    Dog kan muligens forsikringsselskapet være noe strengere på hva som er "nødvendig" for en slik kort overnatting og videre reise.
     
  6. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,131
    Likes mottatt:
    7,758
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ser det er delte meninger her også. Skal absolutt ringe If og spørre om dette.
    Takk for svar hittil! Førstepost ble skrevet mens jeg ventet på bagasje jeg trodde ikke hadde kommet på flyet, cirka 4 på morgenen norsk tid. Ikke lett å få tak i If da, haha.

    Kan forøvrig slenge inn et scenario til som holdt på å skje med meg. Holdt på å miste flyet fra LHR til PHL pga. forsinkelse inn til London. Alternativet hadde sannsynligvis vært ombooking til EWR/JFK-flight og så videre neste morgen, som hadde gitt minimal forsinkelse.

    Så; forsinkelse inn --> ombooking til mellomlanding med overnatting i ny by, bagasje ikke med. Regnes dette som (a) ufrivillig transit med overnatting eller (b) forbyttelse over 4 timer, med hhv. 500 kr og 3000/4000 kr, jf. betingelser i førstepost?
     

Del denne siden