Reisen til Julestjernen

Tråd i 'Reisebrev' startet av mathiasfe, 11. nov 2019.

  1. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Om ganske nøyaktig 1 uke starter årets (kanskje) siste tur, som er ganske åpen og varer fram julen den er her. Turen går til Asia, men der stopper de foreløpige planene.

    9 flyvninger er per dags dato booket, blant annet Turkish Airlines C og Y, EVA Air C, EgyptAir C og Somon Air Y, men ting kan fort endre seg om bedre alternativer dukker opp i tillegg til at det nok blir en bunke med andre billetter.

    Starter det hele med en liten uke i Sentral-Asia (Usbekistan og Tadsjikistan), før turen går til Taiwan eller Thailand (har ikke bestemt meg enda).

    Som noen smarte artister en gang sang: Vil du være med så heng på med meg, helt til jeg skal home for christmas.

    Så skal jeg se hvor mange irriterende jule-referanser jeg klarer å lire ut av meg den neste måneden (eventuelt før jeg blir lei).
     
    Last edited: 16. nov 2019
    CKe, chipcampden, Misterix and 26 others like this.
  2. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,474
    Bonuspoeng:
    293
    Liker det allerede!
    Kanskje du får inn Jeg så mamma kysse nissen, eller Musevisa et sted på reisen?
     
    drsyk, markus, Misterix and 3 others like this.
  3. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Skal prøve så godt jeg kan!
     
    Eddie47, holmen and Kristian like this.
  4. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Klarer du å lure inn White Christmas mens du er i Thailand også da kanskje..... :D:D
     
    Misterix, mathiasfe and Eddie47 like this.
  5. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Spørs om ikke den kommer i Japan i slutten av desember, men skal se hva jeg får til:p

    Hjemreisen starter i fra NRT den 20. Desember med EgyptAir til CAI, med mindre noe bedre alternativer åpnes innen vi tenner tre lys for lengsel, håp og glede.
     
  6. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Planen er å reise så lett som mulig, så da må det prøvepakkes god tid forveien. Reisefølget på turen blir en Kathmandu Federate Travel Pack på 28 L, samt en sammenleggbar sekk og et handlenett i bomull.

    Når jeg prøvepakket i går pakket jeg klærne i en vanntett pakkesekk på 24 L, men det ble så mye luft og lite kompresjon i den, så i dag kjøpte jeg en Sea To Summit kompresjonsekk, som gjorde underverker.

    Ferdigpakket:
    IMG_6365.JPG

    Så nå må jeg bare finne meg ei lue, slik at folk kan tenke "Hvem er denne karen med sekk og lue på?" når jeg går forbi.
     
    drsyk, CKe, Skarven and 17 others like this.
  7. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Undertegnede ønsker god tur! Og dersom noe går galt, må du huske på at 'det er komplott mot min person!' (uttalt av den onde greven i en film med samme navn som trådtittelen).
     
    Last edited: 13. nov 2019
    mathiasfe liker dette
  8. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Takk, men om noe går galt så kommer jeg til å gjøre som et barn (som) er født i Betlehem, nemlig å legge meg i en krybbe for å gråte.

    Neida.
     
  9. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,231
    Likes mottatt:
    22,420
    Bonuspoeng:
    183
    God tur. Du skal berre sjå at «Det lyser i stille grender» i Usbekistan også.

    Når (og kvar) skal du fly EVA C?
     
    Eddie47 and mathiasfe like this.
  10. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Takk! LHR-BKK-TPE den 25. November. Har ikke bestemt meg for om jeg hopper av på BKK og blir der, eller om jeg drar til Taiwan en liten tur først. Lener mot det siste alternativet, men værmessig ser det ut som om at deilig er den himmel blå i Bangkok, mens det regner litt i Taipei for tiden.
     
    Last edited: 16. nov 2019
    CKe, Stuttfeiten, Eddie47 and 2 others like this.
  11. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,231
    Likes mottatt:
    22,420
    Bonuspoeng:
    183
    Gler meg til å lese om det. Skal fly til Amsterdam med dei på nyttårsafta
     
    Eddie47 and mathiasfe like this.
  12. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    mathiasfe liker dette
  13. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    mathiasfe liker dette
  14. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
  15. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Det går vel greit så lenge du ikke blir sittende med sjegget i postkassa. :D
     
    mathiasfe liker dette
  16. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Da er man i gang. Første flyvning er gjennomført (BOO-OSL) og som nevnt i en annen tråd var det forsinkelser, grunnet dårlig vær på OSL. Flyvningen til OSL var relativt lite begivenhetsrik og etter ankomst var det bare å småjogge til Flyporten, hvor jeg hadde et lite jobbintervju.

    Nå har jeg stasjonert meg i Gullstua og har verken fått ribbekjøtt, pinnekjøtt, torsk eller rypestegg, men pigwings hadde de og det smakte ganske så greit.

    Under to timer igjen til TK1754 bak gardinene, hvor jeg har bestilt frukt som spesialmåltid. Det gledes!
     
    drsyk, CKe, Avixlo and 6 others like this.
  17. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Plutselig hadde jeg ikke så god tid lengre og når jeg gik ut av loungen sto det «Gate closing» på tavlen.

    Sprang av gårde og kom andpusten til gaten, hvor jeg var blant de siste som boardet.

    Sete 10C var på forhånd valgt og har per nå hele 3-seteren for meg selv.
    B454A045-B64C-4759-9AB2-E6AE51C91440.jpeg

    En ganske ny A321NEO som skal ta meg til Istanbul i kveld og touch-skjermen på IFE er noe av det beste jeg har opplevd i økonomi. Bra utvalg filmer også.
    CE830B1B-441B-420D-9CDA-0E5003685B31.jpeg

    Det ser ut som at dette kan bli en finfin flyvning.

    Edit:
    Boarding complete og 3-seteren er min.
     
    drsyk, CKe, Skarven and 16 others like this.
  18. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Turen gikk ganske så greit ned til Istanbul.

    Turkish har kvittet seg med den jævla Star Wars-sikkerhetdemoen som de hadde når jeg fløy med dem i påsken. Denne var mer effektiv.
    C9463B80-DC0C-4DC9-8826-6E3F83EE184E.jpeg

    Som nevnt ovenfor så hadde jeg forhåndsbestilt frukt som måltid, noe som var svært vellykket og ikke minst gratis. Anbefales om du ikke er keen på varmmat og vil vite hva du får.
    CE1880C2-3DE4-4D9F-83F4-D56317390222.jpeg

    Turkish i økonomi på en så kort flyvning har jeg ingenting å utsette på.

    Nå går turen til loungen.
     
    drsyk, Insomnia4u, CKe and 14 others like this.
  19. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Etter å ha løpt en halvmaraton på IST er man plutselig på plass i TK368, som snart er på vei til Tasjkent.

    Turen gikk en snartur innom TK sin lounge, for å hive i seg litt nudler, før det bar av sted til gate F7A. Syke avstander på denne flyplassen.

    Gikk for et vindussete denne gangen for å maksimere søvn.

    Grei beinplass og, igjen, en relativt ny A321NEO.
    1344219A-44B4-4799-B731-E9AC185D8D63.jpeg

    Pute og pledd lå klart i setet, så nå kan jeg sove godt i natt. Ganske fullt fly, så ikke ledig midtsete, men jeg overlever nok.
     
    drsyk, Insomnia4u, CKe and 14 others like this.
  20. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Flytur fra helvette

    Like etter avgang ble amenity kits delt ut. Helt OK, men ble ikke med videre på turen. Inneholdt sokker, sovemaske og ørepropper.
    E5CB5413-A2D2-412C-82DB-7344FB813804.jpeg

    Ca en time etter avgang begynte matserveringen. Hadde igjen forhåndsbestilt frukt på denne flyvningen også og fikk utlevert akkurat det samme som på forrige flight.

    Problemet i mine øyne av at brettene ikke ble ryddet vekk før det hadde gått 2 timer av flyvningen. Det er for dårlig på en så kort flyvning på natten.

    Etter matserveringen var ferdig var planen å sove. Fikk ikke sove og satt lenge våken før jeg endelig duppet av. Så våkner jeg noen minutter senere av at setet mitt (som jeg hadde lent litt bak) ble dyttet fram og det var en voldsom dytting og sparking i ryggen. Han som satt bak var tydelig overstadig beruset og ble bare verre og verre. Han sov muligens, for når de spurte han om alt var bra, reagerte han ikke.

    Hadde hørt han bestille både vin og whiskey, før og etter maten, så ingen tvil om hva problemet var.

    Var helt umulig å sove, så ble sittende å høre på podcaster og se på kartet hele den resterende tiden av turen.

    For et mareritt.

    Nydelig soloppgang i alle fall.
    1359C8D1-D304-4EC7-9A9E-8E07CE842E56.jpeg

    Ankomst i Tasjkent.
    727E73C7-F57A-426A-B087-3B3B9E3C0AD9.jpeg

    Flyet landet nøyaktig på oppsatt tid og jeg var kjapt gjennom immigrasjonen. Fikk kjøpt meg et SIM-kort på flyplassen, før jeg tok en Yandex Taxi til The Nest Hostel, som jeg skal bo på de neste 3 dagene.
     
    drsyk, CKe, Skarven and 20 others like this.

Del denne siden