Reisetips til Kroatia

Tråd i 'Reisemål' startet av epletyv, 02. mars 2024.

  1. epletyv

    epletyv Aktivt Medlem

    Innlegg:
    297
    Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    28
    Har du noen Kroatia tips? Gjerne sted som passer 2+2 (store barn).
     
  2. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,703
    Likes mottatt:
    31,730
    Bonuspoeng:
    183
    Som Jr meldte etter vårt besøk rundt 2015; «aldri igjen»…
     
  3. Durek

    Durek Aktivt Medlem

    Innlegg:
    345
    Likes mottatt:
    441
    Bonuspoeng:
    63
    Nå er vel det innlegget du siterer fra unntaktilstanden under pandemien, så kanskje ikke så veldig relevant lenger.

    Du må kanskje spesifisere litt mer hvor du kunne tenke deg å reise i Kroatia? Sas flyr direkte til SPU. Ellers er det vel mulig å komme seg til Zadar, Pula og Dubrovnik med SK/DY
     
  4. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,294
    Likes mottatt:
    5,202
    Bonuspoeng:
    183
    Hva var galt?
     
  5. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,703
    Likes mottatt:
    31,730
    Bonuspoeng:
    183
    Han følte det ikke var trygt når vi beveget oss utenfor hotellområdet.
     
  6. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,294
    Likes mottatt:
    5,202
    Bonuspoeng:
    183
    Hvor var dette? Høres ikke bra ut. Grunnen til at jeg spør, er at vi har tenkt oss til Dubrovnik med en 2-åring.
     
  7. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,703
    Likes mottatt:
    31,730
    Bonuspoeng:
    183
    Split. Bodde på Radisson, helt OK på den nye delen. Utenfor var mer lugubert;
     
    Jeanette liker dette
  8. tombom

    tombom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    336
    Likes mottatt:
    309
    Bonuspoeng:
    63
    Ingenting å være urolig for. Aldri følt meg utrygg noen steder i Kroatia.
    Vært i Dubrovnik, Makarska og på Hvar.
     
    Gribb, Jeanette, Finnks and 1 other person like this.
  9. Staralliance

    Staralliance Medlem

    Innlegg:
    238
    Likes mottatt:
    475
    Bonuspoeng:
    63
    Har vært i Dubrovnik noen dager. Ok by og område, men opplevde det veldig turistifisert. Leide bil og kjørte derfra til Montenegro, og tilbake til Split. Vi likte oss veldig godt i Split. Tok hurtigbåt til Hvar og var der en liten uke. Hyggelig sted. Tilbake til Split og så buss til Dubrovnik. Synes Kroatia var veldig bra. Hyggelige mennesker, god mat, og fantastisk klar vann å bade i langs kysten. Vi opplevde ikke at vi var utrygge noe sted.
    Montenegro ble vi forresten veldig positivt overrasket over.
     
    Brukernavnet, Finnks and Jeanette like this.
  10. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,294
    Likes mottatt:
    5,202
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, ser at Dubrovnik skårer veldig høyt på sikkerhet, det samme gjør jo i og for seg Split, men noen ganger samsvarer ikke opplevd trygghet med faktisk risiko. Det har vel noen og enhver opplevd. Oslo feks er jo betegnet som en veldig trygg by, men som en som har måttet krysse Brugata på vei til jobb i årevis, kan jeg ikke påstå at det alltid var like hyggelig der ;)
     
  11. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,515
    Likes mottatt:
    36,894
    Bonuspoeng:
    293
    Eg likte Zagreb veldig godt, jamfør dette korte reisebrevet. Hvar var kjekt for litt avslapping borte frå bylivet. Dubrovnik var ganske turistifisert, men veldig fint – og det er kort avstand til Kotor og Budva i Montenegro samt Mostar i Bosnia-Hercegovina. Eg opplevde ingen utrygge situasjonar som eg kan hugsa :)
     
    Finnks liker dette
  12. Fridtjof

    Fridtjof Aktivt Medlem

    Innlegg:
    359
    Likes mottatt:
    410
    Bonuspoeng:
    63
    Vi hadde 10 fine dager i Kroatia med to og et halvt-åring i 2022. Bodde ikke langt utenfor Trogir, bare noen km. fra Split flyplass, og hadde en tur til Dubrovnik (ikke barnevognvennlig) og noen dager på Makarskarivieraen.

    Skal vi gjøre det igjen tror jeg vi bare holder oss ved Trogir og tar dagsutflukter hit og dit. Man kan leie båt med og uten skipper og komme seg ut til øyene.

    Makarska er resortsted, så det passer også bra med barn.
     
  13. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    402
    Likes mottatt:
    535
    Bonuspoeng:
    93
    Da er det bestemt at vi tar turen til Kroatia i sommer. Lander i Zadar og tenker å bli ca én uke +. Er det greit/nødvendig å leie bil for å se og oppleve ting i dette området over en uke? Er litt nysgjerrig på å ta bilturer nordover innom Slovenia/Nord-Øst-Italia. Ser også at Sør-Kroatia/Bosnia skal ha flere opplevelser.

    Samtidig er én uke kanskje ikke for mye for å bare holde seg på strendene ved Zadar og evt stikke en tur innom Split før retur til Norge? :rolleyes:
     
  14. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,946
    Likes mottatt:
    2,225
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ville droppet Split og heller reist innom Trogir som er flott gammel by på verdensarvlista.
     
  15. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    402
    Likes mottatt:
    535
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for tips! Har en løs plan om å bo i Zadar et par dager, og så Trogir. Kanskje dagstur til Split fra Trogir?
     

Del denne siden