EU 261/2004 art. 3 nr. 3 inneholder en ansvarsbegrensning for flyselskapet for «passengers travelling free of charge or at a reduced fare not available directly or indirectly to the public». Dette gjelder imidlertid ikke for passasjerer som har «tickets issued under a frequent flyer programme». Her gjelder forordningens bestemmelser tilsvarende som for alminnelige betalende passasjerer.
Når det er tale om ekstremvær faller dette som
hovedregel utenfor flyselskapets kontroll og utløser med det ikke krav på kompensasjon, jf. art. 5 nr. 3 som gjelder tilsvarende for kanselleringer som for forsinkelser over 3 timer.
Et unntak
kan være slik situasjonen er for deg: Dersom det er meldt dårlig vær og det er en overveiende sannsynlighet for at det vil påvirke flytrafikken inntrer flyselskapets ansvar når de blir eller burde ha blitt klar over situasjonen. Nærmere bestemt vil dette gjerne være tilfelle dersom den reisende er klar over den fremtidige værsituasjonen og med det kontakter flyselskapet og tar initiativ til å endre reisen til tidligere avganger på hele eller deler av flyreisen og flyselskapet praktisk sett har mulighet til å gjøre det.
Jeg var i en lignende situasjon torsdag for to uker siden da jeg med
nød og neppe kom meg til München, riktignok en dag forsinket. Dagen før avreise kontaktet jeg SAS og spurte om det var mulig å booke om utreisen slik at jeg var sikker på å komme meg frem uten forsinkelser eller kanselleringer. Det ville de ikke gjøre, selv om det var praktisk mulig. På avreisedagen tok jeg igjen kontakt med SAS og spurte om det var mulig å booke om reisen, noe de gjerne skulle ha gjort, men da var alle fly fra Bergen angivelig fulle! Total forsinkelse ble på 9 t og 20 minutter og jeg sendte i etterkant krav om 250 EUR som ble erkjent og utbetalt et par dager senere!
Vis alt...