Rettigheter på turer booket med poeng ved ekstremvær?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Kaffen, 04. des 2017.

  1. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg skal fly fra KRS til HKG, har gjennomgående billett på SAS Business booket på poeng. Slik det ser ut i prognosene, vil vi få den kraftigste vinden i Rogaland, og vindstyrken ser nå ut til å være fra liten til full storm, men dette kan også gi vind av orkans styrke, sier meteorolog Cecilie Villanger i StormGeo. Hvis det blir Orkan så er det er liten sjanse på at de skal greie å få meg til Arlanda før avgang til Hong Kong.

    Ut i fra EU-261 så har jeg ikke rett på kompensasjon ved ekstremvær, så hvilke rettigheter har jeg i dette tilfellet? Er det noen andre regler for poengreiser enn vanlige reiser når det gjelder en slik situasjon?

    https://www.vg.no/nyheter/innenriks...21/?expId=df-86-v8eae711&varId=df-86-e7485572

    orkan.jpg
     
  2. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    3,267
    Bonuspoeng:
    113
    Du blir vel nok booket om hos en av star alliance partnere tenker jeg. Blir spennende å se hva som faktisk kan skje om det blir endringer i reisen din, men kryss fingra for at det går greit :).

    God tur.
     
    Xflipper liker dette
  3. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,393
    Likes mottatt:
    3,328
    Bonuspoeng:
    113
    Du får kjøre trikset ditt med å knuse nøtter i setet og si du har nøtteallergi.
     
    Markal, Adrian E, Thomas123 and 9 others like this.
  4. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    EU reglene skiller IKKE mellom bonusreiser og vanlig betalte reiser. Du har krav på raskest mulig rerouting, samt care i ventetiden. Dvs primært kost og losji.
     
    Last edited: 04. des 2017
    Henrik and Kaffen like this.
  5. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Ville du gjort det? ;)

    Dropper den for min del, får heller se om jeg får prøve ett annet selskap. Hadde ikke vært så ille å prøvd C på SQ, eller C på en grei partner for billige 30.000 Poeng, så får heller se om jeg har flaks som @SVG_flyer på peker på :)
     
    Last edited: 04. des 2017
  6. NilsernNilsen

    NilsernNilsen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    2,371
    Bonuspoeng:
    93
    EU 261/2004 art. 3 nr. 3 inneholder en ansvarsbegrensning for flyselskapet for «passengers travelling free of charge or at a reduced fare not available directly or indirectly to the public». Dette gjelder imidlertid ikke for passasjerer som har «tickets issued under a frequent flyer programme». Her gjelder forordningens bestemmelser tilsvarende som for alminnelige betalende passasjerer.

    Når det er tale om ekstremvær faller dette som hovedregel utenfor flyselskapets kontroll og utløser med det ikke krav på kompensasjon, jf. art. 5 nr. 3 som gjelder tilsvarende for kanselleringer som for forsinkelser over 3 timer.

    Et unntak kan være slik situasjonen er for deg: Dersom det er meldt dårlig vær og det er en overveiende sannsynlighet for at det vil påvirke flytrafikken inntrer flyselskapets ansvar når de blir eller burde ha blitt klar over situasjonen. Nærmere bestemt vil dette gjerne være tilfelle dersom den reisende er klar over den fremtidige værsituasjonen og med det kontakter flyselskapet og tar initiativ til å endre reisen til tidligere avganger på hele eller deler av flyreisen og flyselskapet praktisk sett har mulighet til å gjøre det.

    Jeg var i en lignende situasjon torsdag for to uker siden da jeg med nød og neppe kom meg til München, riktignok en dag forsinket. Dagen før avreise kontaktet jeg SAS og spurte om det var mulig å booke om utreisen slik at jeg var sikker på å komme meg frem uten forsinkelser eller kanselleringer. Det ville de ikke gjøre, selv om det var praktisk mulig. På avreisedagen tok jeg igjen kontakt med SAS og spurte om det var mulig å booke om reisen, noe de gjerne skulle ha gjort, men da var alle fly fra Bergen angivelig fulle! Total forsinkelse ble på 9 t og 20 minutter og jeg sendte i etterkant krav om 250 EUR som ble erkjent og utbetalt et par dager senere!
     
    Kaffen and milehigh like this.
  7. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for tipset, jeg ringte kundeservise og drøftet situasjonen med dem og vi kom frem til at de hadde plikt til å få meg dit innen 24 timer, så om de måtte bruke ett annet flyselskap for å få meg dit, så skulle de gjøre dette. Så skal følge dem opp på dette med og spørre dem om jeg kan bli sendt avgårde på Torsdags ettermiddag hvis det ser like risikabelt ut i morgen :)
     
    NilsernNilsen liker dette
  8. Omaniac

    Omaniac Aktivt Medlem

    Innlegg:
    343
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Flyr du fra Stavanger? Fordelen med Stavanger er at de har to rullebaner, ergo er det som oftest mulig å unngå vind fra siden. Det er den største begrensningen for fly.
    For i morgen så skal det blåse fra 290 grader, rett ned en av banene i Stavanger.
     
  9. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Les første setning i innlegget.

     
    Wiolenze liker dette
  10. Omaniac

    Omaniac Aktivt Medlem

    Innlegg:
    343
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Haha, det er øynene man blir blind på først, har jeg hørt.

    Men, til mitt forsvar så er jeg rimelig sikker på at Kristiansand ikke ligger i Rogaland.:D
     
    Last edited: 05. des 2017
  11. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    3,267
    Bonuspoeng:
    113

    SQ er ikke dumt spør du meg, men om det var noe ledig hos Austrian eller Turkish så hadde jeg nok tenkt meg om 2 ganger. Produktene dem tilbyr om bord er helt sykt spør du meg. Mange som velger austrian C istede for Lufthansa F, pga service om bord, men igjen om muligheten byr seg, ta det du føler er mest riktig i forhold til det du seter mest pris på ved reiser.
     
    Kaffen liker dette
  12. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    ???

    Det kan jeg ikke helt se for meg..
    Nå er det jo en betydelig prisforskjell som gjør at sammenlikningen ikke blir helt riktig..
     
    RoadKing liker dette
  13. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Nå har jeg bare prøvd Austrian C i Europa og det var flott det, men at Autrian C interkontinentalt skulle være på nivå med LH F har jeg vondt for å tro. Jeg finner i alle fall veldig, veldig lite å pirke på med LH F, synes det var helt fantastisk.
     
  14. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Greit i diskutere F og C fra det og det flyselskapet her, men ideelt sett ønsker jeg som trådstarter ønsker mer at folk kanskje skal dele sine erfaringer i forhold til hvordan flyselskapene håndterer kanselleringer av flyginger booket med poeng på denne tråden. Det er fordi det temaet er det for lite skrevet om på nettet etter min mening :)
     
    Last edited: 06. des 2017
  15. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,303
    Likes mottatt:
    2,436
    Bonuspoeng:
    113
    Nå gjelder ikke denne erfaringen reise i Business, men GO-bonusbilletter. Og forsåvidt ikke ved ekstremvær heller, men teknisk feil på flyet...
    Vi var 3 som skulle TRD-CPH-NCE. Grunnet feil på flyet som skulle opp til TRD fra CPH, rakk vi ikke connection i CPH. Men da vi landet i CPH var vi allerede booket om via VIE med Austrian. Så SAS sendte oss med partner slik at vi kom fram raskest mulig, og slapp overnatting i CPH. Fikk også EU-kompensasjon grunnet forsinkelsen, da vi kom fra litt over 3 timer forsinket.

    Så jeg vil tro SAS vil gjøre sitt for å få deg raskest mulig fram uansett uavhengig av teknisk feil, kansellering eller forsinkelse!
     
    RoadKing and Kaffen like this.
  16. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    For to timer siden så ringte jeg til SAS kundeservice angående bonusbilletten min på SAS Business og spurte dem om de hadde fått noen melding om fare for forsinkelse i flytrafikken, og sa til dem at jeg kom trolig til å ringe dem i morgen om det skulle være fare for at "Døra lukker seg på fredags natt" ut fra Kristiansand natt til fredag.

    https://www.ha-halden.no/nyhet/var/...nder-kan-bli-full-storm-i-kasta/s/5-46-439609

    Storm.jpg
     
  17. NilsernNilsen

    NilsernNilsen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    2,371
    Bonuspoeng:
    93
    Vi får håpe de svarer litt raskt og at det ordner seg for deg! ;)
     
  18. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    3,267
    Bonuspoeng:
    113
    Hei Are,

    jeg vil bare spør deg en ting. At du har gode tips/råd/gode kommentarer/ og masse god innflytelse her inne er det svært liten tvil om, men det som jeg personlig ikke helt klarer å skjønne her er dette ????, og det ganske ofte.

    Jeg ser ofte på reiser på youtube av deriblant Amandeuce,
    Sam Chui, the Luxury Travel Expert, Eddie Khoo,
    Carioca NoMundo og ikke minst Dantorp Aviation. Ifølge disse gutta er alle reiser nye reiser og nye eventyr. Dem forklarer alt i svært minste detalj om det meste, og når man ser hva dem sier så for man en liten peke pinn om hva som egentlig skiller Austrian C og Lufthansa F. Og, ja selv om lufthansa koster flesk og 3 ganger mer, så betyr det ikke direkte at lufthansa har det produktet som folk flest velger om muligheten byr seg, men heller i stede velger Austrian C eller SQ C eller Turkish C.

    Alle folk er ulike og alle har sine egne tanker om ting, dette gjelder også i dette tilfellet. Det at du selv mener er ikke riktig å sammenligne er jo din personlige mening og derfor er jeg temmelig sikker på at mange utenom dette forumet her inne ville også sakt det samme som meg.

    Om du kjørte en Ferrari til 2-3 000 000(mill kr) vil det ikke bety at den er bedre enn en BMW M3 til 1 000 000 kr, og at sitte komforten er som himmel og hav.
     
  19. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    3,267
    Bonuspoeng:
    113
    Igjen se til youtube lufthansa F, og se hva folket rundt om i verden sier og tror. Ikke alle går like fornøyd hjem etter en pris på 100 000kr.

    Og hvis det er noen i verden som utmerker seg i F klassen er det nok Qatar,Emirates og Etihad, lufthansa er nok en stjernekast bak her.
     
  20. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    En stor forskjell mellom F og C er at C er "samlebånd" mens F er "on demand".

    Jeg kan ikke se for meg at noen velger eksempelvis TK C foran LH F om prisen var lik. Tar man med prisen i sammenlikningen forstår jeg jo at SQ, OS og TK er gode alternativ, men F er F og opplevelsen på F er i all hovedsak ikke den samme som i C.

    Har ikke testet OS C på longhaul eller SQ C (3,5 mnd til :) ), ,men LH F og TK C er prøvd. Det er godt mulig at mange ikke helt ser forskjellen sånn med en gang, men jeg er 99% sikker på at om man prøver begge to så merker man stor forskjell i servicen og oppmerksomheten fra crew.
     
    mathiasfe, Kaffen and Thor-Erling like this.

Del denne siden