Rundt omkring på Tasmania

Tråd i 'Reisebrev' startet av Outback_Oggy, 27. des 2015.

  1. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    2015 har vært et interessant og spennende reiseår for meg, og jeg tenkte det kanskje var på sin plass med en liten rapport fra årets siste tur – som for øvrig også blir neste års første tur… :)

    For en som har jobbet, bodd og reist mye i Australia har en tur til Tasmania lenge stått på min ønskeliste. Jeg er ikke akkurat overbegeistret over snø, is og kulde, og tar derfor alltid en uke eller to i varmere strøk i begynnelsen av januar. Nå fant jeg ut at tiden var inne og etter litt diskusjon med spesialistene i Australiareiser ble reiseruten fastlagt, leiebil og hoteller bestilt og alt klart for å oppleve det beste øya har å by på. For å gi turen en ekstra ”piff” valgte jeg First Class med Emirates (og Qantas) og nyttårsaften i Melbourne. Å fly med Emirates First Class er jo en opplevelse i seg selv, og dessuten får jeg erfare Qantas First Class for første gang siden de har codeshare med Emirates på deler av ruten. Innimellom blir det besøk i OSL lounge på Gardermoen, Emirates First Class lounge i Dubai og Qantas First Class lounge i Melbourne. Satser dermed på at det blir mange fine opplevelser både i luften og på bakken de neste par ukene… :)

    Reiseruten:

    • Oslo – Dubai med Emirates (B777-300ER)
    • Dubai – Melbourne med Qantas (A380-800)
    • Melbourne – Hobart med Virgin Australia (B737-800)
    • Hobart – Port Arthur – Freycinet – St. Helens – Cradle Mountain – Launceston i leiebil (Europcar)
    • Launceston – Melbourne med Virgin Australia (B737-800)
    • Melbourne – Dubai med Emirates (A380-800)
    • Dubai – Oslo med Emirates (B777-300ER)

    Flyrute Tasmania.jpg

    En av de positive konsekvensene med Midt-Østen selskapenes inntog på OSL er at reisetiden til Australia er kraftig redusert. Med bare én mellomlanding er den totale reisetiden estimert til 22 timer (pluss til/fra flyplass i begge ender), og for en som brukte nesten 40 timer på den første turen til Sydney på midten av 90-tallet så skal nok dette gå som smurt (i tillegg til at den turen var en bonusreise i economy...).
     
    Last edited: 04. jan 2016
  2. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Gleder meg til denne. Var selv i Tasmania i 2007 og ønsker virkelig å ta turen tilbake. Herlig sted
     
    Outback_Oggy liker dette
  3. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Turen startet med limousine service til OSL. Tok ikke bilde av benplassen i bilen, men kan forsikre om at Mercedes S klasse har god plass i baksetet. Sjåføren Pål var tidlig ute og kunne fortelle at de prøvde å tilpasse det slik at de ankom OSL omtrent samtidig med at flighten fra Dubai landet. De risikerte å ikke få betalt dersom passasjerer måtte vente mer enn 5 minutter. Akkurat i dag var det ikke noe problem, siden han ikke hadde noen retur-tur – er nok flere som reiser ut i den store verden i romjulen enn som kommer hjem. Turen utover E6 en stille romjulsdag gikk greit uten de store opplevelsene. Det ble mye prat om sjeiker på tur, biler og andre relevante temaer. Ved ankomst OSL spurte Pål om jeg trengte hjelp med bagasjen, men så ille står det ikke til selv om enkelte nok påstår jeg har ”passert middagshøyden”. Vel, vel – alt var bedre før ikke sant? Til og med jeg… :p

    5da207c7-3214-4303-bc34-a3d4feb898a7.jpg

    Jeg hadde nesten forventet at den røde løperen var lagt ut til First Class skranken, men man er da i Norge må vite. Det var naturlig nok ingen kø slik at innsjekking gikk raskt og smertefritt og jeg fikk utlevert to boarding kort. Bagasjen ble merket med priority tag, så da får vi se hvorvidt Emirates er bedre på dette med priority bagasje enn SAS.

    Køen i fast track var ubetydelig og etter noen minutter var jeg på plass business delen av OSL lounge. Jeg har tidligere skrytt av SAS’ gull lounge, og vil vel påstå at den er hakket bedre enn denne. Selv om det er midt på dagen og få avganger med flyselskap som ikke tilhører Star Alliance, er det bra med folk i loungen.

    5202abde-6c9a-4da6-8dcd-6c75a0f19c03.jpg

    Nå er det bare å slappe av en halvtimes tid før neste etappe starter. Den ser jeg virkelig frem til. :)
     
  4. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Enjoy! Sist jeg fløy til Dubai fungerte ikke priority på bagasjen overhodet, men du skal vel litt lengre!? :)
     
  5. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,131
    Likes mottatt:
    7,758
    Bonuspoeng:
    183
    Sporty med så kjapp rapportering! Veldig spent på resten av turen, gleder meg stort :)
     
  6. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Beklager, men pga. sykdom ble denne reisen avbrutt... :(
     
  7. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Huff, det var da kjedelig! Håper det ordner seg!
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,514
    Bonuspoeng:
    293
    Synd. Medfølelse!
     
  9. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    783
    Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    shit, definisjon på nedtur!! God bedring!
     
  10. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Kjedelige greier! God bedring!
     
  11. Aussie74

    Aussie74 United Airlines Million Miler

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,944
    Bonuspoeng:
    93
    Ouch! Stakkar. :(
    God bedring!!
     

Del denne siden