Sas åpner nye ruter til NYC fra Aalborg og Gøteborg

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Lars J, 21. des 2022.

1. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,553
    Bonuspoeng:
    183
    Anko sier i stor sak i DN i dag at BGO kunne vært aktuell istedet for AAL og GOT, men at norsk flyavgift bidro til at de valgte bort Norge. Utdrag:

– Jeg tror ikke det får ned utslippene i det hele tatt, og jeg forstår ikke hvor de pengene blir av. En ting hadde vært om politikerne ville bruke økte avgifter til å finansiere for eksempel økt tilgang på biodrivstoff. I stedet gjør avgiftene at vi må vurdere å flytte nysatsinger til et annet sted, sier Anko van der Werff til DN.

Han sier dette er en viktig forklaring på at en ny direkterute til New York flyttes nettopp til andre steder i Skandinavia, og til to flyplasser som er like stor (Göteborg) eller vesentlig mindre (Aalborg) enn Flesland.

– Passasjerer fra Bergen må ta en større omvei via byer som Oslo, København eller Frankfurt. Det hjelper ikke miljøet, sier van der Werff.

markus liker dette
  2. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    66,463
    Bonuspoeng:
    293
    Mulig jeg er treig, men jeg skjønner ikke hvordan det kan være billigere for SAS å fly folk fra Norge til GOT/AAL/CPH/ARN i stedet for å bake inn den 100-lappen passasjeravgiften øker med.

Are and RoadKing like this.
  3. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,553
    Bonuspoeng:
    183
    SAS tjener nok pengene sine der de kan, forhåpentligvis.

Enig i poenget ditt, men jeg bare siterte Anko og kan ikke svare for ham ;)

4. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,856
    Bonuspoeng:
    183
    Argumentasjonen oppleves som noe sprikende når vi vet at avgiften kalkuleres ut fra endelig destinasjon for bookingen :)

Men, SAS har helt sikkert kalkyler for hvor mye ekstra kunder i de ulike markedene er villig til å betale for å fly direkte til USA. Ikke utenkelig at økte avgifter har endret utfallet av disse.

tobeornot999 liker dette
  5. holmen

Likes mottatt:
    66,463
    Bonuspoeng:
    293
    Så en billett OSL-EWR og OSL-CPH-EWR vil utløse samme passasjeravgift uansett? Da gir ikke argumentasjonen mye mening nei..

Men, om en danske må fly via OSL, så må dansken betale passasjeravgift. Det blir jo en tilleggsutgift i så fall.

6. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,137
    Bonuspoeng:
    293
    Tja si det, de må jo ha mistet mye salg på at web siden deres ikke har fungert ordentlig i lange perioder. Senest i forrige uke prøvde jeg å søke på OSL - DEL og det ble rapportert feil...
    Greit at de ikke flyr på DEL, men jeg vil jo tro de får provisjon om de selger flygninger med partnere i *A?

7. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,856
    Bonuspoeng:
    183
    Det stemmer.
    Flypassasjeravgiften gjelder reiser som starter i Norge, internasjonal transfer er fritatt.

https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/avgifter/saravgifter/om/flypassasjeravgift/

holmen liker dette
  8. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,654
    Bonuspoeng:
    93
    SAS fjernet det meste av codeshare østover når pandemien startet. Sikkert for å slippe administrasjonsarbeidet med å rydde opp ved alle kanselleringene.

Men ja, de får noen prosenter, så dukker vel opp igjen en gang.

9. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,137
    Bonuspoeng:
    293
    Straffen for å bo i et land med folk som tror at 5 millioner mennesker gjør en forskjell i en verden med 8 milliarder (ca 0,8 promille er vi...)...

markus, EndreD, EgilSk and 3 others like this.
  10. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,137
    Bonuspoeng:
    293
    Kan ikke være helt sant, hvis jeg endret fra DEL til BOM så kom det tilbud.

11. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,430
    Bonuspoeng:
    113
    Dette hadde jo vært en interessant rute. Men kanskje mest aktuell for barnefamilier som skal i fornøyelsesparker eller cruisereisende.

OyvindN liker dette
  12. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,553
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde fått det for meg at Norse planla/innførte akkurat denne ruten. Men finner den ikke på websiden deres. Så der har jeg nok bommet.

Antagelig litt smalt marked selv om det er mange nordmenn innom Orlando-parkene gjennom et år. Og man kjører greit bil opp fra MIA/FLL på 3 timer. Dit går det flust med fly.

13. holmen

Likes mottatt:
    66,463
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg trodde også Norse fløy til Orlando. Så da er vi to som har bommet. Jeg vet de flyr til FLL. (Tror jeg. :rolleyes:)

tobeornot999 liker dette
  14. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,573
    Bonuspoeng:
    183
    De hadde MCO på programmer når de startet opp, husker jeg søkte opp prisene.

tobeornot999 liker dette
  15. holmen

Likes mottatt:
    66,463
    Bonuspoeng:
    293
    Ok, da husket jeg ikke helt feil. Har de droppet den ruten nå?

16. CLT

CLT Nytt Medlem

Likes mottatt:
    172
    Bonuspoeng:
    33
  17. magnusant

magnusant LTG

Likes mottatt:
    1,028
    Bonuspoeng:
    93
    Forstår fremdeles ikke logikken mot at de velger Aalborg fremfor Billund.
    Har ikke Billund mye større passasjertall?
    Da jeg bodde i Århus var Aalborg et odde valg, såfremt man ikke tilfeldigvis bodde helt nord i byen eller det var mye billigere å fly derifra.

Med Billund kan man jo også trekke kunder fra Fyn og trekantsområdet.
    Så lenge AAR ikke er en attraktiv, fungerende flyplass ville jeg altså gått ut ifra at en sånn rute ville lande i Billund. Hva er det jeg har misset?

18. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,070
    Bonuspoeng:
    113
    Dette har vært diskutert på flere fora, men jeg tror kortvarianten er at øst Jylland har gode forbindelser til CPH, og at AAL unike catchment er større.

I tillegg har det faktisk en verdi at AAL har høy frekvens til CPH, slik at folk kan booke AAL-CPH-EWR-AAL og lignende, samt at du får gjensidig IRROPS støtte.

tobeornot999 liker dette
  19. holmen

Likes mottatt:
    66,463
    Bonuspoeng:
    293
    tobeornot999 liker dette
  20. magnusant

magnusant LTG

Likes mottatt:
    1,028
    Bonuspoeng:
    93
    Kjøper nesten mer pga irrops som du sier

Gøteborg gir soleklar mening i forhold til marked. Aalborg, not so much... men de som gidder ta superspeed fra sørlandet kan vel kanskje også vurdere det?

Del denne siden