SAS A350 i formasjon for å spare drivstoff

Tråd i 'Nyheter' startet av Upsaker, 12. sept 2020.

1. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,962
    Bonuspoeng:
    293
    Leste på Teknisk Ukeblad i dag at SAS er at av flere flyselskap som skal prøve å fly i formasjon for å spare drivstoff. Prosjektet går på å se hvor mye drivstoff det er å spare ved å ligge etter et annet fly, Tour de France-style.

Airbus lanserte prosjektet Fello’fly på Dubai Air Show i november i fjor. Det er startet testflyvninger i 2020, men for SAS sin del starter det først over havområder i 2021.

I dag er separasjonen av fly 30-50 nautiske mil, dette skal helt ned i 1,5 for å ha noen effekt.

Resten av saken på tu.no

jonss liker dette
  2. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,220
    Bonuspoeng:
    183
    Interessant, men noe optimistisk tidsplan tror jeg. Flybransjen er notorisk for sin konservativitet, så jeg tipper at bare å få på plass et regelverk rundt dette tar et par år.

3. watchaddicted

watchaddicted Reisende fant

Likes mottatt:
    4,031
    Bonuspoeng:
    113
    Høres ut som det kan bli humpete turer:rolleyes:

4. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,962
    Bonuspoeng:
    293
    Uten at jeg vet hvor humpete det blir så høres det ideelt ut for New York-rutene til SAS. De flyr jo etter hverandre allerede.

5. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,220
    Bonuspoeng:
    183
    Hm, hvis man skal koordinere fly fra ulike steder som skal møtes i lufta, så er det utrolig vanskelig å få til. En liten forsinkelse på bakken, så rekker du ikke møtetidspunktet.

6. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Enda enklere for BA og AA som har 8-10 flygninger (før Koronna) hver kveld fra JFK til LHR. Gikk jo fly ca hver halvtime:)

Upsaker liker dette
  7. ArthurDent

ArthurDent Veteran

Likes mottatt:
    5,931
    Bonuspoeng:
    183
    Så vidt jeg husker sparer gjess over 20% energi når de flyr i plog. Men det er jo for det første i umiddelbar nærhet, og dessuten flygingen tilpasset hvirvelen fra vingetuppen til foranflyendes vingeslag. De utnytter både lavere trykk for vingeløftet og høyere trykk for vinge(ned)slaget i vrivelen..

Del denne siden