SAS Biz eller Air China First

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Krjemb, 09. nov 2018.

  1. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    526
    Likes mottatt:
    1,349
    Bonuspoeng:
    93
    Skal på en runde med 8-åringen i vinterferien. På hjemveien har vi to alternativer - PEK-CHP-OSL med SAS Biz eller PEK-LHR-OSL med Air China First. Noen som har noen formening om hva vi bør velge her?

    Tanker rundt Air China:
    First er first med den servicen det gir
    Tilgang til First lounge i PEK. Ikke det at det er noen stor opplevelse, men det er hvertfall roligere der enn i Biz
    Usikkerhet rundt IFE for og barnemåltod 8-åringen

    Tanker rundt SAS
    Har reist med de før og vet hva vi får på alle måter.
    Faren for å måtte reise med LN-RKP

    Noen som har noen formening?
     
  2. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    F.. alltid F.
    Kommer jo Ann på din mengde med poeng selvfølgelig. Har du lite og sparer til nye tur kan det være greit og velge SAS.
    Men @Are skrev vel nylig at air china F i lufta var på høyde med Lufthansa. Så hadde valgt det for å teste :)
     
    Fredrik81 and Krjemb like this.
  3. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,764
    Likes mottatt:
    10,062
    Bonuspoeng:
    183
    Hvem reiser dere med på utreisen?

    Er det SAS, så ville jeg valgt SAS på returen også, bare på grunn av at poengprisen blir mye lavere, men om dere reiser med et annet selskap så blir ikke den ekstra kostnaden opp til F med Air China (eller et annet selskap) på returen så stor og jeg ville gått for de.
     
    Krjemb liker dette
  4. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    526
    Likes mottatt:
    1,349
    Bonuspoeng:
    93
    Vi reiser med first på utreise, så poengprisen spiller ingen rolle. Håper jo egentlig på at det åpner seg med LH etterhvert.
     
  5. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,669
    Likes mottatt:
    4,993
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg hadde alltid valgt SAS C foran Air China F. Men hadde der vært andre selskaper i F som LH eller TG ville jeg selvsagt valgt disse.
     
    Ursa liker dette
  6. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,764
    Likes mottatt:
    10,062
    Bonuspoeng:
    183
    Da er valget ekstremt lett; Air China.
     
    Xflipper liker dette
  7. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    + på China F
     
  8. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Neppe...
    Air China er noe i lufta, i motsetning til SAS.
    På bakken er begge like kjipe..
    Loungen til air China på PEK er latterlig. Den er åpen for priority pass .... Ligger på en åpen messsnin uten tak og høye vegger..

    Ellers tror jeg nok uansett at jeg ville valgt air China F ti av ti ganger over SAS Plus..
     
    Xflipper liker dette
  9. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,311
    Likes mottatt:
    10,116
    Bonuspoeng:
    183
    Personlig ville jeg vel sagt at First med en 8-åring er bortkasta.

    Hadde flydd Business, og spart poengene til noe annet.
     
  10. Ursa

    Ursa Bonusnisse

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    Da vi fløy Air China F i sommer så fikk vi (på legget ut fra Beijing):

    service i lufta: 8/10
    hardware i lufta (sete, IFE og pynt): 10/10
    matkvalitet: 1/10
    service på bakken: 1/10
    lounge: 2/10

    Det var så vanvittig polarisert. Dersom du får det til tilnærmet samme pris så er vel Air China fremdeles valget pga det er mer eksotisk.

    Men vær obs på at bakkepersonell behandler deg som søppel. For eksempel var det null servering da vi var der etter klokka 20:00 på vei til New York. Jeg jobbet hardt og lenge for å få noen hjelp til å ta noen nudler, og tok en brus ut av et av kjøleskapene som sto der. Da kom en av damene bort og spurte aggressivt hvor jeg hadde fått brusen fra, og tydeligvis trodde jeg hadde sneket meg inn i loungen utenfra. Jeg måtte vise F-passet en ekstra gang. Jeg var ikledd normale klær og var passelig velstelt, så jeg kan ikke forstå denne tragiske behandlingen. Annet personale i loungen "gjemte seg" for å unngå å ha noe å gjøre så de kunne taste på telefonene. Det var kun 2 dusjer der med lang kø. Andre amerikanere som også skulle med flighten var også særdeles oppgitt over service i loungen. Det er mulig at mitt minne av dette har blitt litt forulempet av at jeg var ganske sliten når vi var der, men jeg vil tro at dette er den dårligste F-opplevelsen man kan ha på "hjemmebanen" til et nettverksselskap.

    Uansett så var det behagelig å komme i lufta da servicen var plutselig helt super/normal igjen. Men pass på at maten ut fra Beijing er nesten uspiselig. Man får 13-14 retter (noe som naturligvis er gøy å prøve!) men matkvaliteten er ufyselig og ekkel. Mulig vi var spesielt uheldig, men det var samme greia når vi fløy hjem via PEK også. Maten fra New York derimot var veldig god, så det er tydelig at det handler om hvor de laster opp hen.

    Lykke til
     
    Last edited: 10. nov 2018
  11. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,528
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Når jeg fløy ANA C ut fra PEK for et par uker siden syntes jeg businessloungen til CA var helt grei, og hadde god frokost og greit drikkeutvalg. Bet meg også merke i at de hadde buggyservice fra lounge til gate for alle CA-reisende i C og F.

    Er virkelig F-tilbudet så dårlig? Det jeg så av C-tilbudet på bakken virket overraskende greit...
     
  12. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    De har jo to store lounger der, ser ut til at det er to like som er speilet.
    Den ene er C og den andre er F og Priorit Pass..

    Personlig synes jeg ikke noe særlig om den loungen. Vi var dog kun i C, ble nektet å gå inn i F da vi hadde F inn og C ut.. Men kunne jo se inn at det var likt som på C loungen.
     
  13. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,669
    Likes mottatt:
    4,993
    Bonuspoeng:
    113
    Åpner denne tråden igjen. Jeg har booket en tur til Japan til høsten og har valgt China Airlines fra LHR-PEK. Jeg gjorde dette egentlig kun fordi det ikke var noen andre alternativer i F. Planen er da selvsagt å bytte til TG eller LH hvis det åpnes opp seter. Men i værste fall hvis jeg ikke får byttet. Er det noen som har flydd Air China fra LHR? Jeg leser jo at vi da får tilgang til SQ F loungen på LHR T2? Hvordan var maten fra LHR? Eller ville dere heller ha flydd SQ C istedenfor?

    Når jeg leser om kvaliteten på loungen i PEK, så er det kanskje best å fly fra LHR:)
     
  14. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,547
    Likes mottatt:
    4,226
    Bonuspoeng:
    113
    fløy CA F fra LHR i november. Hvis planen er å komme deg fra Europa til Asia og skal sove på veien funker CA F veldig bra. Men sørg for å spise deg mett i SQ F loungen for maten er elendig på flyet. Maten er for øvrig veldig i SQ F loungen synes jeg. Er det for at du vil kose deg på turen så hadde jeg tatt SQ C i stedet.
     
  15. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,669
    Likes mottatt:
    4,993
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for svar Så da er det bekrefter at vi får tilgang til SQ F loungen i hvert fall. Har vært der før og jeg syntes den var ganske bra faktisk. Jeg har ikke mange forhåpninger til CA F, men har hørt maten er litt bedre fra LHR enn hvis du flyr fra PEK? Håpet er jo selvsagt å bytte til TG eller LH. Det er derfor jeg flyr OSL-FRA-LHR-PEK:) Da er jeg posisjonert til både LH og TG.

    Tok du noen bilder av maten ex-LHR? Hvordan var servicen da? Også like elendig som maten?
     
  16. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,547
    Likes mottatt:
    4,226
    Bonuspoeng:
    113
    Tok kun bilde av forretten, resten av maten som kom spiste jeg ikke.... var virkelig ikke bra! Brun salat med noe soltørket tomat og hovedretten var noe ubestemmelig kjøttgreier. Servicen var bra, crewet snakket veldig bra engelsk og gjorde hva de kunne for at vi skulle ha en fin tur. I utgangspunkt skulle frokost (noen dim sum biter) serveres 3 timer før landing (vi var alene i F ) men vi ba om å bli vekket 1 time før... det var litt krise for de, så ble enige om 1,5 time før.
    EAEAD0FD-06DB-488B-8C53-152BEE8C9EF3.jpeg FD1997AD-FD9A-4AA1-9A13-8D2F4CD0E985.jpeg 85D4CC9F-05A5-46EA-9CD7-F285BBA684CB.jpeg 01BE8145-CA4D-4AB3-A6D7-4678C5015154.jpeg AF49A159-754F-4942-8870-027EE0DBF17C.jpeg
     
    vegardg, TravelManBiz and Xflipper like this.
  17. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,645
    Likes mottatt:
    21,690
    Bonuspoeng:
    293
    TravelManBiz liker dette
  18. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,669
    Likes mottatt:
    4,993
    Bonuspoeng:
    113
    Huff og huff. Kanskje jeg må bytte til SQ C istedenfor:eek: Har ingen planer om å sove mye:D Men denne maten er vel laget på LHR? Eller var den med fra PEK? Hadde håpet at maten laget på LHR var bedre enn den på PEK.

    Hvordan var utvalget av filmer? Var det ok? De var tekstet på engelsk?
     
  19. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,547
    Likes mottatt:
    4,226
    Bonuspoeng:
    113
    spurte ikke om hvor maten var laget:) brukte ikke IFE, men mener det var 10-15 film å velge mellom. Som sagt, skal det brukes som transportetappe der man kan få litt ok søvn synes jeg det er fin fin. Men har man tenkt seg å ha det litt hyggelig med film og god drikke ville jeg tatt SQ C any day. Og ja, F er F og alt det der, og mulig vi var uheldige med maten, men CA F - det kommer ikke til å skje her igjen.
     

Del denne siden