SAS Business Class i Europa

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Henrik Olsen, 15. april 2025.

1. baniii

baniii Nytt Medlem

Likes mottatt:
    22
    Bonuspoeng:
    3
    Noen som vet om det har kommet mat på produktet de selger som "biz" fra SVG til f.eks. Aberdeen og CPH?
    Det har jo bare vært limpa frem til nå etter hva jeg har fått med meg, men her kaller de jo faktisk produktet for "biz" i kjøpsprosessen, å lover gull og grønne skoger - altså "meal" og bestikk-ikon hvis man kjøper Biz.

2. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,997
    Bonuspoeng:
    293
    Utenom CPH/OSL/ARN triangelet, og de samme som start/slutt destinasjoner til utenom-Norden, så har vel ikke SAS budt på stort etter de slo om til biz.

Jeg er heldig på den måten at jeg sogner til OSL, og har masse erfaring med flights og service derfra. Men har vært innom flere små ruter som var dårlige i forhold, og egentlig ikke business men også knapt nok plus som det jo het før.

Er det konkrete ruter du lurer på? Da får du lettere konkrete svar :)

3. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,550
    Bonuspoeng:
    183
    På SVG-CPH serverer de i det minste frokost. Har kun flyt morgenflyet etter omleggingen. Det er en litt oppgradert variant sammenlignet med da det var SAS+.
    SVG-ABZ er jo strengt tatt en Europa-rute, så det burde følge serveringen på andre europeiske ruter. Har ingen egen erfaring på denne ruten.

4. Good2go

Good2go Medlem

Likes mottatt:
    246
    Bonuspoeng:
    33
    Reiste TLL–ARN. Under serveringen gikk de rundt med en kurv med ulike sjokolader og potetgull, og drikkevognen inneholdt ingen store flasker. Jeg spurte om dette skyldtes cateringutfordringer, men fikk beskjed om at det ikke var tilfelle, og at enkelte ruter rett og slett ikke er omfattet av det nye business-konseptet

Jeg har lett etter informasjon om dette på nett, uten å finne noe som helst. Dette fremstår derfor som svært misvisende.

IMG_3593.jpeg IMG_3592.jpeg

Staralliance liker dette
  5. Jon_Noj

Jon_Noj EBD, LH Senator, ROP Gold

Likes mottatt:
    478
    Bonuspoeng:
    63
    Hadde samme opplevelse på samme strekning. Er tilnærmet svindel å selge dette som Business Class.

CPH-TLL hadde full biz-servering med champagne så oppleves veldig vilkårlig og umulig å forutse.

6. Fleksnes

Fleksnes Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,139
    Bonuspoeng:
    93
    Flydde SVG-ABZ denne uken, dog i Eco, men virket som om det kun var utvalgte typer snacks å få i biz.

7. f1y

f1y Nytt Medlem

Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    3
    Her har de også strammet betydelig inn for EBD i øko (ingen salg av drikke opplevde jeg én gang, en annen gang ingen alkohol, men brus var tilgjengelig). Sammenlignet med det konseptet før biz, klar nedgradering.

At man kan forvente bedre service fra SAS' eneste hub enn på landet (ARN/OSL) eller i gokk (SVG/BGO), er vel å forvente. Heldigvis er det ikke mange år å vente til alle SAS' ruter fra disse grisgrendte strøk vil gå til huben, og da kan man forvente marginalt bedre service på de korte rutene sammenlignet med nå.

8. baniii

baniii Nytt Medlem

Likes mottatt:
    22
    Bonuspoeng:
    3
    Forventer vel bare å få det de reklamerer med.

9. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,997
    Bonuspoeng:
    293
    SAS fra LHR til OSL idag 2,5 timer forsinket. Mer enn hele flighten i tid.

Kall meg gjerne snobbete, men SAS er så sykt lite elegante. Har ikke noe med forsinken å gjøre.

Eller for å si det på Drammen norsk: de er stein harry.

Dette var en SAS Connect flight i dag, OSL-LHR, over 2 timer forsinket som sagt.

Jeg er ikke egentlig snobbete, men forventer riktig service class når jeg flyr biz. Flyr hele tiden med andre selskaper også, dermed er det bare naturlig å sammenligne biz mot biz

Drink order, all good

Men så gikk det down hill. Her er presentasjonen av retten:
    "A chocolate cake, slaw, and a kind of gnocchi"

En ellers veldig kompetent crew lead i bizzi som sa alt dette, han var proff og effektiv. Men hvem starter med å presentere desserten?

Pax to hakk bortenfor på rad 1 (pga sperret midtsete) mister kniven sin i midtsetet og vil gjerne ha en ren kniv. Han spør høflig og ryddig, og samme sjef for cabin sender beskjeden videre til et annet crew medlem. Hun bare, kjapt etterpå, roper ut i kabinen “who dropped their knife?” Ikke akkurat funny for han som måtte rekke opp armen…

Damen på raden bak sa “I wanted vegetarian”. Crew member: “they're all vegetarian meals”.

No shit, Sherlock. Det kunne jo alle se. Jeg hadde akkurat fått det samme på rad 1, og det var triste greier. Se bilde.

Jeg ba ikke om vegetarianer mat men fikk som alle andre 100% veggie, hvor osten som jo alltid er god smeltet, var det eneste bittelille protein elementet der alt annet var 100% karbo, billig, og stort sett bare hvetemel i bunn og grunn.

De var rause på champagne, det skal de ha. Men verdien av biz var nær 0.

20260206_181703.jpg
    20260206_185830.jpg

magnusant, freddyen, view and 8 others like this.
  10. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,550
    Bonuspoeng:
    183
    Er det lov å spørre hvorfor du gjentatte ganger betaler for SAS biz når du mener verdien er nær null?

Er det ikke da bedre å spare pengene og fly økonomi, eventuelt velge et annet selskap du mener leverer et bedre biz-produkt enn SAS? Det fremstår på forumet som at du hadde spart deg for mye frustrasjon ved å gjøre det. Det virke kontraintuitivt å kjøpe mer av et produkt man ikke liker.

Kalsnes, EC7, Flymunda and 14 others like this.
  11. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    6,041
    Bonuspoeng:
    183
    Regner med det er jobbreise, og SAS har vel flest avganger på ruten. Ganske naturlig at det blir SAS noen ganger da om eneste biz alternativ innebærer mange timer venting eller mellomlanding.

Det blir en ganske annen vurdering for private reiser. Etter å ha sett dette er jeg like glad for å ha erstattet en kort tur i helgen med betalt SAS biz flex (kjøpt på tilbud), med en lengre tur i sommer med SAS "eco light for you" bort og SAS biz bonus hjem. Selv om jeg går glipp av doble poeng.

tobeornot999 liker dette
  12. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,997
    Bonuspoeng:
    293
    @Nordlands sier det bra. Og riktig.

Kan ikke alltid velge når man reiser i jobb, og enda mindre når jeg skulle matche tidspunkt for å rekke et fly videre fra OSL. Som SAS spolerte ved å være 2 timer forsinket.

Holder meg til British Airways der jeg kan. Det passer godt på 9 av 10 flights mellom OSL og LHR. Men så er det altså noen få unntak.

kongenamundsen liker dette
  13. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,550
    Bonuspoeng:
    183
    Man kan jo alltid velge kabinklassen man mener forsvarer prisen, selv om det er andres penger man bruker?

14. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,997
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, noen ber kanskje om nedgraderinger, men jeg er rimelig trygg på at det ikke er en spesielt vanlig forespørsel hos flyselskapene. (Booker ikke egne billetter, men de bookes i business.)

Med det kan vi kanskje la diskusjonen om reisepolicy ligge, og gå tilbake til trådens tema: SAS business class i Europa :)

benair and kongenamundsen like this.
  15. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    115,946
    Bonuspoeng:
    350
    Jeg er kjøtteter så det holder, men denne pastaretten fikk jeg på CPH-ALC på søndag. Jeg syntes den smakte kjempegodt!

Jeg er enig med deg at BA biz denger de aller fleste, men jeg synes virkelig ikke SAS er dårlige nå altså.
    Har hatt en god del biz turer med de siden oktober. Primært Spania, men også til/fra CPH.
    Totalt sett er jeg svært fornøyd, men pga mitt reisemønster er det SAS og LH gruppen og ikke BA som bringer meg dit jeg skal.
    Swiss er også veldig bra i biz. Bedre enn SAS som regel, men det gjør ikke SAS dårlige allikvel i mitt hode.

Henrik, dandor, Preference and 6 others like this.
  16. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,482
    Bonuspoeng:
    113
    Reiste Salzburg CPH i går kveld, hele flyet eco. Hadde vurdert å by med poeng, men synes egentlig ikke det er verdt de nye poengprisene. Så det ble ikke noe bud. Tro om det skjer ofte at dem ikke har biz fordi dem ikke får solgt det på enkelte avganger?
    Dem hadde biz sjekkinn da, med bra kø på denne og. Sikkert flere med status. Fast track og lounge tilgang har SAS derimot ikke i Salzburg. Like greit at dem ikke får solgt biz billetter da, tenker jeg.

freddyen and Oppirumpadi like this.
  17. marekz

marekz Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    484
    Bonuspoeng:
    63
    At maten var vegetarisk er helt uproblematisk, synes jeg. Kjøtt er ikke en forutsetning for Business Class. Men, kvalitet og håndverk er det.

kaiarne, Cumulus, stekus and 7 others like this.
  18. MarkSS

MarkSS Medlem

Likes mottatt:
    1,082
    Bonuspoeng:
    93
    Her er jeg nok uenig, vegetar er en matpreferanse som bør forhåndsbestilles om man ønsker det, ikke uten grunn at flyselskap har VLML/VGML spesialmåltid koder for vegetar. Hos asiatiske selskap er det vanlig å høre "Chicken or beef?", sjelden vegetarvalg, men fremdeles ofte de som får mest skryt for service ombord. Om kun ett alternativ er tilgjengelig bør dette være en vanlig kjøttrett.

Men, kjøtt koster, og det er tydelig at SAS prøver å spare ved å velge det bort iblant. Ikke lurt om nå som de skal prøve å gjeninnføre biz som et premium-produkt.

Og ja, alle uten allergener kan spise vegetar, akkurat som alle sikkert kan spise glutenfritt, lavkarbo, halal eller annet. Men alt dette er spesialmåltider som bør forhåndsbestilles, ikke innføres som grunnvalg fordi det er billigere enn et standard måltid.

afirm, kiev, magnusant and 13 others like this.
  19. marekz

marekz Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    484
    Bonuspoeng:
    63
    Misforstå meg rett. Jeg tolket «klagingen» over produktet som intet kjøtt = triste greier. Det trenger det absolutt ikke å være, om måltidet er satt sammen, og presentert et Business-produkt verdig. ;)

Det er en LHR tur på knapt to timer i dette tilfellet, ikke à la carte på strekningen SIN - LHR (Som jeg er enig i bør forhåndsbestilles).

Det er fascinerende dog å se at min kommentar har null likes, tross ryddig, mens etterfølgende har 8 & counting. Skulle ønske det var rom for begge preferanser. :)

SAJblue, Preference, holmen and 5 others like this.
  20. f1y

f1y Nytt Medlem

Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    3
    Har tenkt på det samme, man ser en god del tomme biz-kabiner på korte flyvninger. Ref den nye menyen til sas, hvor man får kun kaffe, te og vann i øko på fights under en time i Europa, så virker det helt vilt å betale for biz. Usikker på servicenivå der på korte fights, dog. Det er jo hvertfall unntak for triangelet i Skandinavia.

Del denne siden