Heisann! Kom over SAS Chatbot i Messenger, hvor man kan bl.a booke biletter, få med bagasje og annet.. Virker lovende, må bare prøve ut litt mer.. Noen andre som har fått testet dette ut? C
Har testa den siden i formiddag. Var i møte med SAS og fikk litt info om denne chatbot’n og litt andre ting som kommer fremover. Turi som den heter er under utvikling og får mer og mer funksjonalitet fremover. Meninga er å gi korte meldinger som «hun» skal finne svar og løsninger på. Som feks «osl til fra i morgen» da popper det opp forslag du kan trykke ja eller nei på. Hun skal også holde kontroll på bookinger, gateskifter, innsjekk, forsinkelser osv...
Chatbot er dødfødt før de (ikke bare SAS, alle de andre også) før de klarer å håndtere kundeservice på en ok måte. Når du får dette svaret når du sender epost: «Takk for din e-post vedr. EuroBonus. Vi vet at din tid er dyrbar og vår målsetting er å svare deg i løpet en arbeidsdag. Akkurat nå er det mange som kontakter oss, derfor kan det ta litt lenger tid før du får svar fra oss. Hvis du har behov for et raskere svar, anbefaler vi at du kontakter oss på telefon.» Her burde de absolutt satt alle kluter inn og besvart epost i løpet av 10- 15 min. Og ikke 3-4 dager som nå.
Hvis 20% hadde brukt chatboten i stedet for å sende epost, går nok svartiden på epost drastisk nedover.
Jeg får kraftig elveblest av chat bot’r generelt! De er grenseløst irriterende! Ikke bare kan de ingenting, de tar opp tiden min med å svare med pissprat! Men de blir smartere for hver dag som går og det er kanskje det verste av alt.. Når jeg henvender meg til en bedrift vil jeg ha svar fra et kompetent menneske! Jeg vil ha den mellommenneskelige relasjonen og jeg vil at det menneske skal ha jobb! Vi er inne i den fjerde industrielle revolusjon hvor automatisering, ai, chat bot’r, maskinlæring nå utgjør en alvorlig, fremtidig, trussel mot hele samfunnsstrukturen vår. Ikke uten grunn at Elon Musk, vår tids Davici, har advart mot AI. Skal selvsagt bemerkes at også han og hans bedrifter har hoppet på toget, men likevel, han har sett hva som kommer. Alle som sier at det er jobber i andre enden fordi slik har det vært i de foregående omstillingene må gjøre analysen en gang til. Det finnes knapt den ting som ikke kan automatiseres når man skrur på AI som virkelig er AI. Det går ikke mange årene før vi ser software som programmerer annen software. Hva skal man med programmere da!? Det som er i ferd med å utvikle seg vil ikke bli brukt til det beste for memneskeheten. Det vil bli brukt til å fylle pengebingen til et fåtall mennesker. Ekstrem arbeidsløshet, opprør, samfunnene bryter sammen. Høres det far fetched ut? Da kan man bare ta seg en titt på de land og områder i verden hvor folk ikke har arbeid, ikke har et sikkerhetsnett.. Dette skjer selvsagt ikke over natten, og forhåpentligvis skjer det ikke i det heletatt, men risikoen for at det skjer er høyst tilstede. Etter å ha lest dette (for de som ikke har hoppet av) kan man forståelig nok få følelsen av at jeg må tilhøre ytterste vestre fløy, men jeg er faktisk en god gammeldags blåruss når alt kommer til alt, det er bare det at dette greiene her, det er ikke greit. Ble rimelig off topic dette og SAS gjør bare det som skal til for å være konkurransedyktige, men fikk meg en byge, og den måtte ut
Chatbot er fremtiden, for flertallet. Men, når EBP/EBD/EBG tar bryet med å kontakte SAS så tror jeg at det i de aller fleste tilfeller dreier seg om saker som en chatbot pr i dag ikke kan svare på. Det ligger i sin natur, en som har fløyet så mye at det nivået er kvalifisert, har ikke manus forespørsler. Skjønt, i disse tider med MC, AmEx og Saga statuspoeng... Vi har tidligere diskutert her på forumet problemstilling knyttet til det å kjøpe seg status. En ting vi ikke har sett, er kanskje en utvikling hvor SAS opplever at presumptivt erfarne reisende spør banale spørsmål og at det vil forsere en automat tjeneste også for de eleverte reisende. Ikke bra
Ening, men det skjer nå er at folk bruker chatbotten. Får ikke svar og irriterer seg grønne og blå over en ubrukelig tjeneste. Så sender de epost, får ikke svar innen rimelig tid. Ringer så SAS. Og etter 3 dager får du svar på e-posten. Men da med et annet svar endret du fikk på telefonen. På jobben har noen funnet ut at chatbot er en fin greie. Flink til å svare at det vet jeg ikke, eller kun vise til en link til intranett der informasjonen finnes. Det kunne vært gjort på tilsvarende måte ved å ha en søkefunksjon som fungerer.
Chat bot i utgangspunktet føler jeg er en bra ting, MEN det forutsetter at det sitter mennesker på enden av tråden det øyeblikket bot ikke klarer å svare.. Det har jeg vært borti hos andre leverandører. «Her sitter jeg fast, du blir satt i kontakt med en kundebehandler» type løsning.. C
Er en kjempetidstyv at jeg skal sitte å chatte med en idiotisk datamaskin for å lære opp den dritten! Inntil de lar meg slippe å lære opp roboten kan den ryke og reise! (da fikk jeg klaget litt også.. ) https://www.dn.no/innlegg/teknologi/kommentar/chatbots-god-dag-mann-okseskaft/2-1-409926
De har da folk til sånt ... https://www.aftenposten.no/karriere...obber-han-fulltid-som-robottrener-12138b.html
OT, men den jobben hadde passet meg, ass, for jeg er genialt god på å finne alle mulige og umulige problemstillinger. Sånn ellers så misliker jeg seriøst chatbots, da de aller fleste er altfor dårlig trent.
Mer OT I 1997 lanserte vi dette, killer-tjeneste https://itavisen.no/1997/11/06/ring-og-hor-pa-e-posten/ Det var gøy å sende epost som inneholdt noen tusen punktum og kommaer
Fantastisk! Den løsningen må jo nesten gå inn i kategorien med «internett er en fade» i DN. Hadde selv en ide til en telefontjeneste tidlig på 2000, (før smart telefonene) om ett felles telefonnummer til drosjer i hele norge.. som satt deg til nærmeste sentral, avhengig av hvor gps sa du var.. Det ble det brått mindre bruk for når alle fikk smart telefon, og drosjenæringen omsider fikk apper, og etterhvert samletjenester.. Jeg lekte meg mye på den tiden med IRC og botnets.. Det var ganske smarte greier for den tiden å være.. og mindblown når quiz bots kom! Som holdt styr på hvem som svarte rett mest! (Men jævla viktig med god ping, ellers var det forsinket svar-og tapte poeng) C
I dag fikk jeg for første gang en e-mail med kvittering på bagtag for innsjekket bagasje, og i e-posten var det med markedføring av Turi som ser ut til å være mer enn chatbot. Det skal nå ligge AI bakom og hun skal kunne hjelpe med booking, innsjekk mm. Jeg har ikke testet ettersom jeg akkurat er kommet hjem. Om andre tester noe så oppdater tråden. https://turi.flysas.com/
Har som skrevet i oktober 18 brukt Turi fast. Bagasjekvitteringer kommer automatisk, info om gateskifte, boardingstatus og annet kommer også opp. Turi kan sjekke om det er wifi ombord, hente opp boardingkort og masse mer. Samme funksjoner får du også i SAS labs appen
«Kan sjekke om det er wifi ombord» som i det er fortsatt bingo. Ellers funker det greit. Tips: slå av varslinger, spesielt hvis du skal sjekke inn mange kolli på en booking med flere reisende