Tanken med tråden er at vi kan diskutere problemstillinger relatert til codeshare-bookinger. Altså bookinger via SAS hvor et eller flere leg er med et annet selskap, eventuelt bookinger med andre selskap hvor et eller flere leg er med SAS. Det være seg poengopptjening. Hvilken kabin man havner i om man booker SAS Plus til en destinasjon hvor SAS ikke flyr hele veien selv. Hvem har hvilket ansvar ved endringer/kanselleringer. Og det som måtte høre til dette. Generelt hos SAS er alle flighter med flightnummer SK3000–SK3999 og SK6000–SK9999 codeshare, altså at de flys av andre selskap en SAS. I denne sammenheng vil Xfly, SAS Link, SAS Connect etc. defineres som SAS. Med andre selskap menes feks Lufthansa, AirBaltic, Icelandair osv. Ved bookinger via SAS vil poengopptjening, både grunn-og ekstrapoeng, på codeshare-flighter følge opptjeningsreglene basert på flyvninger med de respektive flyselskapene. Feks vil poengopptjening på en flyvning med Lufthansa som del av en SAS-booking følge Lufthansa-tabellen (se under). På samme måte vil en codeshare-flyvning med AirBaltic eller Icelandair ikke gi noen poeng. Når det gjelder bookingklasser hos selskapene er det ikke nødvendigvis slik at de er de samme på tvers. Feks vil bookingklasse S hos SAS være SAS Plus Pro, mens bookingklasse S hos Lufthansa er nest billigste klasse i økonomi. Når man booker feks SAS Plus til USA hvor man i bookingen har en innenriksflyvning med United havner man gjerne i økonomi på denne, selv om en innenriks i Norge gir rett til å sitte foran og få servering. Erfaringsmessig kan det være store forskjeller på hvordan det praktiseres på tvers av flyselskap, men også basert på hvilken bookingklasse man har. Har man en booking med flere flyselskap involvert vil billettnummeret gi en indikasjon på hvem som har utstedt billetten. Feks vil billetter utstedt av SAS alltid starte med 117-xxxxxxxxxx, mens billetter utstedt av Lufthansa vil ha billettnummer 220-xxxxxxxxxx. Vanligvis vil man måtte ta kontakt med selskapet som har utstedt billetten for å gjøre endringer. Ved IRROPS (kanselleringer, forsinkelser og ruteendringer) er det litt mer komplekst og vil avhenge av når det skjer. - Ruteendringer: man får gjerne disse i god tid og om det ikke påvirker andre fligther på samme booking får man gjerne 'automatisk' nye billetter. Skulle det bli kluss må man ofte ta det med selskapet som har utstedt billetten - Kanselleringer: Kommer de lenge i forveien er det i blant noen operating carriers som ordner opp, eventuelt må selskapet som utstedte billetten kontaktes. Ved ad-hoc-kanselleringer er det som regel operating carrier som må ordne opp og kan kontaktes feks på flyplassen om man allerede er der. - Forsinkelser: Her er det som regel operating carrier som tar ansvar og ordner opp. Forhåpnetligvis en god introduksjon. Kjør diskusjon / Q&A.
Nå er det ikke meningen at dette skal bli en tråd der alle skal komme med sine historier på løpende bånd men har en liten erfaring som viser hvor komplekst og forvirrende det noen ganger kan være med særlig bookingklasser på tvers av flyselskap. Det går i blant litt fort i svingene. Jeg hadde en LH-booking med utelukkende LH-flighter hvor det ble en kansellering/ruteendring. Ringte inn for å få de til å booke om SVG-FRA med LH til SVG-OSL-FRA med SAS. Hadde klasse S (nest billigste økonomi) med LH og agenten hos LH trykket inn SAS-fligthene og klasse S i sitt system. Vipps sitter jeg nå med en booking for tre personer med SAS Plus Pro (som er klasse S hos SAS) på strekket SVG-OSL-FRA.
Så til grunnen for at jeg laget hele tråden. Jeg har en booking med SAS, hvor den ene flighten er med FI (Icelandair). Jeg er booket i SAS Plus Pro (Y). Er det noen som har erfaring med om det blir Saga Premium hos FI eller om det blir økonomi? Når jeg legger inn bookingkoden hos FI kommer det ikke opp kabinklasse.
Kona hadde SAS Plus til Island for 3 år siden, men pga irrops ble hun booka om til Saga Premium på FI. Så det burde det vel bli hos deg også da, tenker jeg
Hadde meg en rundtur med TAP Air Portugal her for to uker siden. Kan ikke se at jeg har fått Eurobonuspoengene enda. Noen som har erfaring på hvor lang tid jeg må regne med at de bruker før jeg må begynne å etterlyse de?
https://www.sas.no/eurobonus/missing-points/#/missing-points Du kan registrer manglende poeng tidligst åtte dager og senest seks måneder etter reisen.
Jeg får svare meg selv på denne. Sitter nå på loungen og venter på flyvningen med FI. Bestilt billett er Plus Pro (Y) og har fått eco (M) videre med Icelandair. Sjekket med servicedesken om det var riktig. Hun ringte videre til supervisor og fikk beskjed om at Plus kun gir Plus på SAS-flyvninger, mens det ved codeshare blir det økonomi.
Det er ikke noen universal regel. I hvert fall booking class C og D på codeshare flygninger gir Business hos LH og TK, regner med det vil gjelde med FI også. Se f.eks. tabell her.
Jeg booket SAS Plus Pro på sas.no for flygningen OSL-IST, med utreise idag. Jeg tok for gitt at dette var Business billett, men neida. Sitter nå bak med de andre Stemmer det?
SAS Plus gir oftest økonomi i Europa. Det er mange som har fått seg en overraskelse f.eks. ved omruting til andre selskaper. Edit: Som det står over er det bookingklasse som gjelder. Men det får du ikke velge selv. Kun reisebyrå som har den muligheten.
Om det viser seg at jeg skulle hatt business på denne flighten, vil det da klassifisere som involuntary downgrade og dermed utløse kompensasjon?
Nyttig tråd, @Rapolo! Problemet hos mange flyselskap (inkl SAS) er at det også er vanskelig å se flyklasse. Og enda mye vanskeligere å kjøpe en bestemt klasse. Med mindre man bruker en proff agent med mye mer tilgang enn vanlige brukere har via web. Ellers går det gjerne sekvensiellt så man dyttes til en dyrere klasse-bokstav innenfor samme klasse på flyet etterhvert som det blir færre ledige seter. Merk, alt dette gjelder både innenfor Go og Plus (som to separate containere) i SAS sin språkbruk. Så om man feks ønsker å betale 200 kr ekstra for å få billettene utstedt med en høyere verdi (merk: disse går ikke i alfabet-rekkefølge) bokstav enn man fikk som forslag fra flyselskapet, for å opptjente poeng basert på "den nye" klassen innenfor samme reise-klasse - så får man i praksis ikke til dette. Unntak for EF og tilsvarende, men det krever både betaling og mye kunnskap.
Ifølge denne linken (https://www.sas.no/eurobonus/partnere/flyselskaper/turkish-airlines/) skal J mappes til business, ja.
Dette er vel for poengopptjening til EB på TK-billetter og bookingklassen på den billetten, og en helt annen problemstilling enn codeshare som kan ha andre mappinger.
Jeg ser at i fremtiden så vil det i det minste virke som at det blir lettere å fortå poeng inntjening på Codeshare i forhold til Air France da en vil tjene poeng på alle flyreiser som er markedsført av Air France, mens KLM bare ordlegger seg at du tjener poeng på deres flyvninger, den detaljen der kan gjøre stor forskjell mellom det å booke på AF sine sider og KLM sine sider når en er ute å flyr. Nå er jeg ikke 100% sikker på om det jeg peker på her blir tilfelle, men siden prisene på KLM og AF er like, så bør dere booke reisen på AF sine sider i tilfelle det er slik de tolker regelverket på denne måten her, slik at dere slipper da å fly ei flyvning på Premium Eco til Asia, bare for å se at poengene ikke kommer og gullstatus går til hælvete https://www.sas.no/eurobonus/partnere/flyselskaper/klm/ ----> ikke poeng på codeshare https://www.sas.no/eurobonus/partnere/flyselskaper/airfrance/ ---> også poeng på codeshare
Helt enig i det fornuftige med hacken din, men kan umulig tenke meg at dette fortsetter slik. Enten feil skrevet nå, eller i sårt behov for justert tekst for å samordne. Litt ekstra pikant at det er nettopp AF og KLM som tilsynelatende behandler kunder ulikt innenfor ST og FB. De har jo samme eier
I Skyteam er det alltid marketing carrier som bestemmer poengopptjening, forutsatt at ticketing, marketing og operating carrier samt bonusprogrammet er skyteam. Så det er i det minste en forbedring fra Star Alliance.