SAS endrer alderskravet for Seating ved nødutgang.

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Pingus, 16. juli 2018.

  1. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    915
    Likes mottatt:
    1,306
    Bonuspoeng:
    93
    Boardet SK6351 i dag til AGP med min datter på 13,5 Hun ble prompte “forvist» fra EMG- seatingen under take-off og landing ( mer flyvant, Level-headed og sterkere enn de fleste jevnaldrende ++.) Viser seg at ultimo mai implementerte SAS 15-års grense for nødutgangseatingen. Synd de ikke klarer å krysskoble setereservasjonen og EB-profilen opp mot hverandre.
    Dog: Svært behjelpelig crew somshufflet setene ifm take-off og vi er nå mid-flight på EMG.
     
    CrotchRocket, Ursa and Wiolenze like this.
  2. enokling

    enokling Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Ser ikke ut som om de håndhever dette konsekvent, min datter på 14 (med EB profil) kunne både bookes inn på nødutgangs-raden på CPH-NCE den 22/6 - og fikk de normale formaningene og instruksene som oss andre.

    Men greit å vite om for future bookings!
     
  3. Claus

    Claus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    359
    Likes mottatt:
    344
    Bonuspoeng:
    63
    Hei, dette har ingenting med aldersgrense ved nødutgang, men jeg bet meg merke i «..fikk de normale formaningene og instruksene…». Så sant jeg ikke sitter foran i flyet, førsøker jeg alltid å få plass ved nødutgang (er over 1,90) og på alle flyselskap (bortsett fra ett) har CC kommet bort og snakket med meg før avgang.

    Unntaket er Norwegian! Nå flyr jeg sjelden Norwegian, men de tre siste turene (i løpet av 4-5 år?) har jeg sittet ved nødutgang men ingen av gangene har CC sagt noe som helst. Det kan jo hende de klarer å se at jeg er relativt oppegående og faktisk vet hva jeg skal gjøre, men det tviler jeg på. I tillegg, på den siste turen til ARN i juni satt vi på den bakre nødutgangsraden. Foran oss satt kun en mann, ved midtgangen, men han hadde så vondt i ryggen at han nesten ikke klarte å sitte. Han nevnte dette for CC men hun sa bare «uffda» og ønsket han god tur. Jeg tror han ville slitt med å åpne nødutgangen og han burde blitt flyttet til en annen rad. Jeg tenkte at siden vi satt ved nødutgangen bak skulle i alle fall jeg og kona komme oss ut.:rolleyes:

    Er det bare jeg som har vært «uheldig» eller er dette vanlig på Norwegian?
     
  4. netrom84

    netrom84 Medlem

    Innlegg:
    119
    Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    28
    Stort sett er de nøye med dette på Norwegian også, men er nok ikke alltid de gir brifing på det. Men har flere ganger blitt vekt om jeg sovner før brifingen så noen tar det seriøst :)
     
  5. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde nødutgang med DY senest for 14 dager siden og fikk de vanlige formaningene. Det samme på de foregående 10-12 flighter i år, har faktisk aldri opplevd å ikke få de hverken på SK eller DY.
     
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Har opplevd at jeg ikke har fått det på SK.
    Flere ganger til og med..
     
  7. Filip

    Filip Nytt Medlem

    Innlegg:
    48
    Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    18
    Senest 10 minutter siden informerte de alle ved nødutgang om prosedyre :)
     
  8. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Du er vel så kjent etterhvert at de vet at de ikke trenger å fortelle deg dette... :)
     
    Are and RoadKing like this.
  9. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    927
    Likes mottatt:
    2,076
    Bonuspoeng:
    93
    Reiste til München i går i 11F på et fullstappet fly bortsett fra 11E :) Der kom damen for å fortelle om instruksen og spurte om jeg skjønte svensk, hvorpå jeg svarte «Emergency, Open Seatbelts, Get Out, åpner etter å ha forsikret meg om at det ikke er fare utenfor». Vi har så en kort hyggelig samtale om hvorfor hun må ta instruksen og jeg påpeker at det er flott.

    Så spør en fyr bak meg på rad 12 om barn får lov å sitte på rad 11. Da svarte hun at de måtte være eldre enn 13 eller eldre. Ikke noe ord om 15... så det notatet må fortsatt være på sirkulasjon ;)
     
    DanH liker dette
  10. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    15 er jo standard i mesteparten av verden, og jeg trodde SAS alltid har hatt det samme .. Ser EASA-reglene ble oppdatert i 2017, men ser ingenting om alder. FAA forlanger imidlertid 15-årsgense, og ettersom SAS flyr til USA vil det være ulogisk med forskjellige aldersgrense på ulike flighter.
     
  11. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,267
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    13 åringer har vært helt ok på nødutgang på sas sine usa flygninger frem til nå ihvertfall.
     
  12. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,151
    Likes mottatt:
    3,178
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har nå ved to ganger opplevd at barn som var under 15 år fikk sitte ved nødutgangen. Noen som vet hvilken aldersgrense SAS praktiserer? Det står jo 15 på hjemmesiden). Er det noe forskjell i SAS Connect?
     
    tobeornot999 liker dette
  13. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,730
    Likes mottatt:
    7,653
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, i Connect får verken de ansatte betalt, eller passasjerene mulighet til å rømme. De voksne har gått hjem :D [/Ironi]

    Spøk tilside, jeg vet ikke, men tar for gitt at et felles EU regelverk gjelder for gamle-SAS og Connect når det gjelder exit row age limits.

    Edit: Google sier 15 år, og med evne til å snakke engelsk er kravet. I USA: 12 år og istand til å løfte en 25 kg flydør. Merkverdig stort aldersgap :p
     
    themichael liker dette
  14. Stramund

    Stramund Nytt Medlem

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    13
    SAS Connect hjem fra AGP for et par uker siden. Min datter på 13 ble nektet å sitte ved nødutgangen. De modererte seg til slutt at hun kunne sitte et annet sted i flyet ved take off og landing og sitte der under flygningen. Men det ville hun ikke, så da var eneste alternativ å flytte hele familien bakover i flyet. Vi fire fikk da en hel rad for oss selv. Greit nok:)
     
    themichael liker dette
  15. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,151
    Likes mottatt:
    3,178
    Bonuspoeng:
    113
    En gang har jeg opplevd at en 13 åring måtte flytte seg fra nødutgang vindu til nødutgang gangen. Men da regner jeg med at man kan få problemer og at jeg må bite i det sure eple de en til to gangene i året datteren min er med på tur.
     

Del denne siden