SAS EVE-HKG Plus/biz minirapport

Tråd i 'Reisebrev' startet av Ursa, 20. sept 2018.

  1. Ursa

    Ursa Bonusnisse

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    Hei hei

    Prøvde SAS business for første gang på vårt forrige mileage run. Tenkte jeg ville dokumentere opplevelsen her mitt eget minne sin del, men også pga det var noen punkter som kanskje andre finner interessant.

    Utfarten fra Evenes gikk med 06:30-flyet og vi dro videre via OSL til ARN. Ikke så mye nytt her. Plusgrade oppgraderinga vår var på 27000 poeng, men den gikk ikke igjennom, så da ble det normal PLUS til Hong Kong.

    IMG_20180831_143312078.jpg
    2-3-2 oppsettet til SAS er egentlig ganske unikt for et premium economy-produkt (PE). Både Singapore og Cathay Pacific har 2-4-2 på sine fly.

    IMG_20180831_163537432.jpg
    Maten på PLUS var god. Roastbeef var mør. Ekte smør slår meg som en stor mangelvare både i og over USA og Asia hos andre selskaper/restauranter. Dessert-kaken var veldig god. Skulle gjerne sett gode desserter med laktosefri produkter - det tror jeg SAS kunne scoret mange poeng på internasjonalt, da laktosefritt som regel betyr "tørt og trist" over stort sett hele linja.

    IMG_20180831_172008438.jpg
    "nytt av året" er at jeg har kjøpt meg et par mini-termometer for å sjekke temp og luftfuktighet. Mine kolleger gjør mye narr! Men jeg fryser som regel på longhaul, så jeg har lyst å se om det bare er meg selv eller om det faktisk er kaldere i enkelte kabiner. Ved pushback var temperatur på behagelige 23 grader og luftfuktighet på ca 40%. Kun en time senere er luftfuktigheten halvert, men tempen holder seg behagelig. Etter en dupp og halvveis var det 11% eller null fuktighet i lufta igjen (minimum på termometeret er 10%). Men tempen kjentes veldig bra hele veien, og jeg tror at "the sweet spot" er mellom 22 og 24 grader, og SAS lå 95% av tiden på 23 grader. Bra!

    IMG_20180901_025759740.jpg
    Ankomst i Hong Kong bød på monsunregn. Vi sjekket fort inn på the Langham, som var et veldig trivelig bekjentskap med store rom (ift. HKG-standard) og rooftop pool. Men det som gjorde Langham svært svært behagelig var den gode servicen. Vi fikk lov å sjekke inn klokka 10:30 og vi fikk også et "ja" til stort sett alt vi spurte om.

    IMG_20180902_132955321edit.jpg
    Vi hadde 1 hel dag i Hong Kong, og den brukte vi i Disneyland :) et fint bekjentskap som koster kun halvparten av USA-versjonene, og som er varmt nok til å være på i regnvær. Synes også det er mindre folk og kø enn da vi var i USA - overraskende mtp at det var en søndag med flott vær. Synes også at parken er litt mer "voksen" i forhold til de i USA. Space Mountain er enda mer brutalt her ("Hyperspace Mountain" her, med Star Wars-tema), og Toy Story-ridene var ganske nervepirrende. Anbefales til alle, spesielt på mileage run :)

    IMG_20180903_090352840.jpg
    På tilbaketur gikk Plusgraden vår på 29900 poeng inn! Hurra :) da ble det altså SAS biz endelig. Jeg synes setet til SAS er "artig" fordi det er så ulikt det meste annet jeg har prøvd, med bl.a. en svær fotbrønn som skrår oppover. Setet er av type Thompson Vantage XL, som brukes av blant annet Qantas og Eva Air. Godsavethepoints synes det er bra nok til å være på topp5-lista over setetyper i alle fall.

    IMG_20180903_094148481.jpg
    Frontveggen er råtøff og gir et skikkelig solid inntrykk. Synes SAS sitt design i kabinene er HELT spot on akkurat nå. hvitt trepanel i eco og plus, og business-grå i biz. 33% koselig, 33% tøft og 33% avslappende/rolig - om slik en fordeling er mulig.

    IMG_20180903_101108620.jpg
    Av en eller annen grunn gikk tempen raskt ned fra 23 til 20 grader mot første servering, og besetninga satt ikke på IFE-systemet før vi var i lufta. Svært frustrerende med en 1 times delay. å fryse blir ikke bedre av å kjede seg! Dette var slurvete, og en negativ start på min første SASbiz-opplevelse. Tempen var mye mer ustabil på denne turen. Etter middag og en lur våknet jeg svett til ca 25 grader sånn halvveis tilbake.

    IMG_20180903_091809968.jpg Fjernkontrollen til SAS er funky. Funker altså til å peke på skjermen med. Dette har jeg ikke sett før. Gøy, men funksjonalitetsmessig var det ikke noe raskere.

    IMG_20180903_092042787.jpg
    Amenity kitet til SAS er produktets svakeste punkt. Det er mer eller mindre det samme som du får i PLUS, og her har SAS en gylden mulighet til å utmerke seg i langt større grad. Vi har mange spennende komfortprodukter i Skandinavia som bør være med. I tillegg skal det lite til for å lage en mer sexy bag enn denne tøyposen. Et amenity kit skal være en fin og eksklusiv liten ting å gi til noen du er glad i når du kommer fram (mener nå jeg).

    IMG_20180903_091858885.jpg
    Sengeklær fra Hästens var deilig. For mange er det kanskje ikke så viktig, men forskjellen på 100% bomull og "bomull+diverse" er veldig stor. Jeg sov svært godt i SAS-senga, og det var deilig med et par ekstra centimeter i forhold til Qatar og Singapore sine senger. Veldig bra!

    IMG_20180903_094121901.jpg
    Trepunktssete var fryktelig morsomt. Har ikke sett noe sånt før :)

    IMG_20180903_095017114.jpg
    Man sitter faktisk på en LUFTPUTE. Det føles litt sprøtt, men er veldig behagelig å sove på synes jeg.

    IMG_20180903_102015945.jpg
    Vi fikk ikke sandaler før ei stund ut i flighten, men da var det for sent! Jeg hadde allerede tatt på mine misunnelsesverdige Air China First-sandaler! Jeg kjente sjalu blikk fra alle kanter! (tror jeg)

    IMG_20180903_115141427.jpg
    Serveringsvogna synes jeg er utrolig flott! Besetning i kokkeklær gir meg også en feeling av "gode gamle SAS". Hyggelig service og maten var stort sett flott, med unntak av:

    IMG_20180903_115931691.jpg
    Før vi dro, sa jeg til reisefølget: "Man bestiller aldri fisk på fly, fordi det smaker crap uansett hvilken klasse eller selskap". Dum som jeg var sa jeg "fisk, takk" da vogna kom rundt. Jeg skjønner ikke hvorfor, men det var vel et svakt øyeblikk hvor jeg tenkte "hmmm kanskje jeg kan ta feil?" Men neida jeg tok ikke feil. Fisken var vanvittig fæl. Klarte ikke å spise den. Synd, fordi reisefølget sa at biffen var aldeles nydelig.

    IMG_20180903_123106221.jpg
    Jeg skulle sove, derfor fikk jeg decaf pulverkaffe. Osten var OK, men ikke som SQ eller CX. Is og kake var veldig god.

    IMG_20180903_130551838.jpg
    Toalettene var litt større enn et normalt flytoalett, og med setet på sideveggen kan man beundre utsikten mens man gjør sitt fornødne. Fineste flytoalettet jeg har vært på sammen med Air Chinas B748 F/C-kabin. Fikk tips om at SAS sine A321 allerede har samme type toalett - vi får håpe de fortsetter når de får NEOene sine.

    IMG_20180903_130715455.jpg
    Snacksbaren til SAS er veldig fint dandert, og sørger for at du alltid har noe å tygge på. Finere enn champagnebaren til Qatar som er "midt i ingenmannsland" på B787-en dems, midt i glaninga til alle i kabinen slik at man aldri har lyst å stå der og henge.

    IMG_20180903_170730094.jpg
    Jeg prøvde signaturdrinken til SAS med den svenske whiskeyen. Den var svært god og balansert som en "ekstra dessert". I klasse med det beste fra 5-stjerners selskapene :)

    Som en konklusjon kan man si at SAS business var en fin opplevelse. 30.000 eurobonus er et "røverkjøp" spesielt siden man får nesten 4000 basispoeng tilbake direkte når man bruker plusgrade (når man oppgraderer med poeng på flyplassen får man kun poeng etter opprinnelig klasse, såvidt jeg har skjønt).

    Jeg anbefaler SAS å:
    • Forbedre amenity kitet sitt
    • Fortsette å designe gode hard products
    • Vurdere en middag med rød fisk i stedet for hvit fisk. Opplever den som mer robust, og markedsføringseffekten av Skandinavisk cuisine er like bra.
    • Vurdere bruk av skandinavisk laktosefri melkeprodukter slik at laktoseintolerante også kan oppleve gode desserter og sauser.
    Jeg regnet 16000 poeng for PLUS T/R, men man glemmer jo at connecting flights fra grisgrendte strøk i Skandinavia gir en solid sum når de er i plus+gullbonus.

    EVE-OSL - PLUS - 937 poeng
    OSL-ARN - PLUS - 937 poeng
    ARN-HKG - PLUS - 7500 poeng
    HKG-ARN - BIZ - 11250 poeng
    ARN-OSL - PLUS - 937 poeng
    OSL-EVE - PLUS - 937 poeng

    Totalt 22498 poeng. Betalte 6700 kroner for billetten under Friends & Family-salget. Ville gitt 15000 basispoeng før oppgradering og uten gullbonus, som gir 2.2 basispoeng per krone, noe som er bra.

    Men man finner bedre kr/poengratio, spesielt i eco:
    januar 2018 - OSL-LAX (plus) 5700 kr - 13500 poeng eller 2.4 ebbp/kr.
    januar 2016 - EVE-HKG (eco) 3400 kr - 10000 poeng eller 2.9 ebbp/kr
     
    Last edited: 23. sept 2018
    Adrian E, Kaffen, geddi and 32 others like this.
  2. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,185
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    Hvor kan jeg bestille en slik måler ? :)
    Eller fint rapport
     
    Ursa liker dette
  3. Ursa

    Ursa Bonusnisse

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    Takk skal du ha - du finner mange modeller enkelt på ebay. Jeg kjøpte 3 slike små termometer til 4 kr/stk :)
     
    Last edited: 21. sept 2018
    Xflipper and holmen like this.
  4. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Meget godt beskrevet rapport :)
     
    Ursa liker dette
  5. Supersergei

    Supersergei Aktivt Medlem

    Innlegg:
    469
    Likes mottatt:
    694
    Bonuspoeng:
    93
    En god og kompakt rapport, me like!
     
    Ursa liker dette
  6. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,831
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Fin rapport, fiffig med den måleren. Hadde vært morsomt å se verdiene på A380 og B787 som skryter av høyere luftfuktighet (og mindre kabintrykk) dvs mindre jetlag.
     
    Ursa liker dette
  7. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Fin rapport:) For min del synes jeg det er bedre det er kjølig ombord enn 23 grader. Det er lettere å ta på seg mere klær enn ta av seg:p De har vel også pledd du kan bruke hvis du synes det er kjølig?

    Flydde Qatar i sommer og der har de individuelle uttak på luft i C og der var helt fantastisk. Trengte ikke å bruke mine medbrakte USB vifter:D
     
    Are, SAJblue and Ursa like this.
  8. braathens safe

    braathens safe NN

    Innlegg:
    486
    Likes mottatt:
    530
    Bonuspoeng:
    93
    Du mener nok høyere cabintrykk. Cabin pressure altitude bør være lav. Altså høyt lufttrykk.
     
  9. braathens safe

    braathens safe NN

    Innlegg:
    486
    Likes mottatt:
    530
    Bonuspoeng:
    93
    Flott rapport.
    Det var synd med den hvite fisken. Jeg har spist den 3 - 4 ganger siste år og den var kjempegod hver gang.(Torsk)
     
    Ursa liker dette
  10. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    515
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    93
    Morsomt og innholdsrik rapport - og spesielt fint når man tar seg "bryet" med å finne nye vinklinger, skrive ærlig personlig, og attpåtil gjør målinger :) Godt jobbet for folket !!
     
    Ursa liker dette
  11. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,831
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Stemmer, mikset de to :)
     
  12. Kalsnes

    Kalsnes Medlem

    Innlegg:
    203
    Likes mottatt:
    667
    Bonuspoeng:
    93
    For oss som aldri har sittet foran i kabinen er dette et godt reisebrev. Syntes også det er fint at du tar med Plus-delen da jeg ikke har vært der heller på longhaul. (jeg begynte på bonuskjøret April i år og skal reise med plus til Miami i desember og bruke CT nesteår).
    Takk for at du deler :)
     
    Ursa, Xflipper and ValdresBjarne like this.
  13. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for eit brillefint reisebrev :) Det får meg til å glede meg til min eigen langdistansetur i Plus til vinteren :)
     
    Ursa liker dette
  14. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,216
    Likes mottatt:
    17,277
    Bonuspoeng:
    293
    Flott reisebrev!
     
    Ursa liker dette
  15. NoLimit

    NoLimit Evig ung

    Innlegg:
    378
    Likes mottatt:
    314
    Bonuspoeng:
    63
    Knallbra rapport og fine bilder ;):)
     
    Ursa liker dette
  16. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,735
    Likes mottatt:
    21,927
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har fortsatt til gode å få servert biff på fly som er aldeles nydelig. Snarere tvert i mot.
     
    SAJblue liker dette
  17. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    God mini rapport @Ursa :D
     
    Ursa liker dette

Del denne siden