SAS-fly kjemper mot klokken for å unngå karantene

Tråd i 'Nyheter' startet av Mysterio, 24. juli 2020.

  1. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    671
    Likes mottatt:
    1,363
    Bonuspoeng:
    93
    https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rABmMR/sas-fly-kjemper-mot-klokken-for-aa-unngaa-karantene

    Det er visstnok knyttet stor spenning til om dette (SK4674) flyet når inn til Gardermoen på tiden i dag all den tid den etter rutetid ankommer 00:10, som er 10 minutter etter Spania er merket "rødt" - altså at man må sone 10 dager i karantene.

    VG kjører selvsagt liveoppdatering i sedvanlig tabloid stil.

    "Klokken 15.50 fredag hadde SAS en flygning fra Oslo Lufthavn til Alicante som landet i Spania klokken 19.15. Det er det samme flyet som skal returnere til Oslo senere i kveld. Med en estimert avgang klokken 20.25, er det dermed foreløpig ikke forsinket."
    " Flyet tok at klokka 20.27 fra Alicante. Foreløpig ligger det godt an i forhold til å være i rute."

    Litt på kanten her, men skjønner ikke hvorfor de uansett må sone i karantene om de lander etter oppsatt tid da de er ute av Spania godt før midnatt, og også i norsk luftrom i god tid før. Hva forskjellen på 23:59:59 og 00:00:00 er skjønner jeg heller ikke. Men det er vel derfor jeg ikke er ansatt til å fatte de beslutningene heller. :cool:
     
  2. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,445
    Likes mottatt:
    62,250
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg synes obligatorisk karantene burde ha tilbakevirkende kraft.
    Spania er blitt rødt etter målinger de siste to ukene (hvis jeg har skjønt det riktig), så det er like stor risiko blant de som kommer hjem i dag, som de som reiser i morgen.
    I Trondheim har en hel familie testet positivt etter retur fra Spania.
     
  3. McBuljo

    McBuljo Bygdetulling

    Innlegg:
    285
    Likes mottatt:
    1,229
    Bonuspoeng:
    93
    Han Staten må sette en absolutt grense, ellers bøyer og tolker folk reglene selv.
     
    Last edited: 24. juli 2020
    Eddie47 and Ddan like this.
  4. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,703
    Likes mottatt:
    31,731
    Bonuspoeng:
    183
    En plass/tidspunkt må grensa gå. Det er jo en innreisekarantene, så grensa burde vel settes på innreise?

    Jeg er ikke tilhenger av karantener i det hele, men når det først skal være så må det nok være en absolutt grense ett sted.

    At UD klarer å dele øst-Europa i Læn men slår Spania under en kam men den forklaringen at nordmenn ikke klarer forholde seg til de varierende reglene synes jeg forøvrig blir fordummende. Tror de fleste klarer lese kart som er farge inndelt(bortsett fra de som ikke ser forskjell på rød/grønn).
     
    Lars J liker dette
  5. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,703
    Likes mottatt:
    31,731
    Bonuspoeng:
    183
    BTW, ref klokka skal de lande 23:53.

    Her kan det kveruleres videre. Hva er inn i Norge? Er det landing? Eller er det når du faktisk passerer grensa gjennom tollen?
     
    Eddie47 liker dette
  6. Blades33

    Blades33 Medlem

    Innlegg:
    223
    Likes mottatt:
    423
    Bonuspoeng:
    63
    Reglene er touchdown.
     
  7. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,324
    Likes mottatt:
    2,515
    Bonuspoeng:
    113
    I følge Nakstad på pressekonferansen er det når hjulene tar bakken, så en go-around kan bli «kritisk»...
     
  8. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,215
    Likes mottatt:
    5,739
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde vært ironisk at en reporter skulle intervjue dem, bare for å bli smittet av intervjuobjektet sitt :rolleyes:
     
    Maggie liker dette
  9. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,445
    Likes mottatt:
    62,250
    Bonuspoeng:
    293
    Det er overraskende mange som ikke klarer å lese kart i det hele tatt. Jeg jobber med kart, så jeg blir stadig påminnet dette..
     
    Avixlo, sutenai and Wiolenze like this.
  10. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    766
    Likes mottatt:
    1,433
    Bonuspoeng:
    93
    Om man skulle følge rådet til kommentarfeltmafiaen burde karantene vært tilbakevirkende og gjelde minst fra september i fjor, sånn for sikkerhets skyld... o_O
     
    Wiolenze and holmen like this.
  11. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,784
    Likes mottatt:
    21,893
    Bonuspoeng:
    293
    Det jeg ikke klarer å forstå er hvordan SAS tør å gjøre en stor greie av dette. At noen på nettet (anonymt eller ikke) klarer å lire av seg den ene dumme kommentaren etter den andre ang. karantene og hvordan lure seg unna dette er en ting, men at en profesjonell aktør som SAS går ut i media og sier de gjør alt de kan for at de 160(?) ombord skal slippe karantene er for meg en gåte. De som sitter på flyet har vært i en sone som er blitt rød på grunnlag av målinger gjort de siste 14 dager. De er like smittsomme i dag som imorgen.
    Jeg skulle gjerne vært i møtet på kommunikasjonsavdelingen hos SAS der det ble diskutert hvordan de skulle uttale seg i media ...
     
    EgilSk, RoadKing, Insomnia4u and 7 others like this.
  12. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,784
    Likes mottatt:
    21,893
    Bonuspoeng:
    293
    Ser forresten ut som DY-flyet har god margin mens SK såvidt skal klare det.
    A59102C0-02DE-448B-8BB0-CECBAC5AF005.jpeg
     
  13. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,685
    Likes mottatt:
    872,245
    Bonuspoeng:
    293
    .... og når de lander på OSL blir det jubelscener og man intervjues i øst og vest og direkte på nyhetskanalen
    ... SAS kapteinen blir hyllet som om han har vunnet fotball-VM helt på egenhendig.
    Dette blir nok store greier: Vi greide det!!
     
    Kalsnes, RoadKing, haifinn and 6 others like this.
  14. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    671
    Likes mottatt:
    1,363
    Bonuspoeng:
    93
    Selvsagt enig her, men etter min mening burde fly med avreise dagen det er grønt fått innpass. Nå blir dette en stor greie med NULL smittevernfaglig argumentasjon, men en "morsom" gimmick. De store mediene sender folk til Gardermoen og full hurlumhei.
     
    holmen liker dette
  15. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    671
    Likes mottatt:
    1,363
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er overtrøtt her, så mulig sarkasme/ironi-radaren min ikke fanger opp like bra, men er vel eksakt det som kommer til å skje. Selv på 21-Nyhetene på TV 2 stod det jo en kar klar. Blir for dumt.
     
  16. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    671
    Likes mottatt:
    1,363
    Bonuspoeng:
    93
    Smurfboy and Eddie47 like this.
  17. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,445
    Likes mottatt:
    62,250
    Bonuspoeng:
    293
    Nå har jeg aldri spilt sånn odds. Men vinner man ikke uansett når minste odds er 1.47??

    EDIT: trekker tilbake uttalelsen.. man vinner jo ikke hvis det ikke er riktig utfall... Trøtt no.
     
  18. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    766
    Likes mottatt:
    1,433
    Bonuspoeng:
    93
    Flightradar melder nå at 10.000 brukere følger SK4673 live....
     
    Wiolenze liker dette
  19. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,784
    Likes mottatt:
    21,893
    Bonuspoeng:
    293
    *face palm*
     
  20. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,324
    Likes mottatt:
    2,515
    Bonuspoeng:
    113
    Og da var Norwegian på bakken, godt innenfor «fristen»...
     
  21. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,703
    Likes mottatt:
    31,731
    Bonuspoeng:
    183
    714807DF-19BE-45D1-8D8B-0C019477BE58.png

    Brillelett der altså, om ikke noe skjer.
     

Del denne siden