http://e24.no/lov-og-rett/sas/eu-ko...as-risikerer-kartellbot-paa-640-mill/23951732 Da er denne saken tatt opp igjen... Hva tror Ekspertene her inne? Og hva tror vi andre? C
Slik jeg leste saken, var dette en gammel sak, som i sin tid ble lagt til side pga prosedyrefeil.. Så noe info bør vell være tilgjengelig.. C
NRK la først ut melding om at SAS fikk en bot på 70 milliarder euro, før de fikk rettet det til 70 millioner euro! Hadde vært litt voldsomt...
Min erfaring med SAS Cargo (bare fra innland) er at de utnyttet markedet maksimalt den gangen de var tilnærmet monopolister. Jeg vil ikke påstå at de hadde prissamarbeid med Braathens, men det var litt spesielt den måten de delte markedet seg i mellom og hvordan prisnivået var. Da de var alene om å ta cargo i rutefly, (Norwegian tok ikke cargo i starten. Hva Norwegian gjør nå, det vet jeg ikke) ble SAS Cargo litt for ivrige til å ta maksimale priser. Dette var bl.a med på å trigge at Posten Norge gikk over til regulære fraktfly fra Westair. Ny terminalstuktur i Posten var også med på å hjelpe West Air inn. Bare tap av postflygningene mistet SAS kontrakter på opp i mot 400 mill. - tillegg mistet de store deler av frakt til Svalbard fordi West Air sine CRJ fly gikk hver dag til Svalbard med ferske dagligvarer.
Nja....hvis du leser litt på forumet så kan det tyde på at fakta vel strengt tatt ikke ser ut til å være kriterie for å kunne si noe her inne
Det er derfor jeg ikke har dårlig samvittighet i forhold til å bruke denne fyrens triks, når det gjelder å reise med flyselskapene https://insideflyer.no/forums/threads/kontroversielle-reisemetoder.6589/