SAS' katastrofale setehåndtering ved flybytte!

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 17. jan 2016.

  1. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Så skjedde det igjen. For hundreogørtiførste gang klarer SAS å vise sin udugelighet ved seteplassering og equipment change!

    Denne gangen gikk det ikke ut over meg, men kona og et barn på 4! De hadde hhv. 10E & 10F. Kona med EBG.

    SÅ, og her takker vi "My Flights" som IGJEN redder dagen, kommer et flybytte fra 738 til 737, og hva skjer? Jo kona får den tvilsomme æren av å bli flyttet til 11E, mens guttungen blir sittende igjen på 10F. Akseptabel seteplassering for en 4-åring og mor? Begge reiser på samme PNR!

    Siden "My Flights" fungerte utmerket klarte jeg (på nåværende tidspunkt) å redde dagen ved å flytte de begge til hhv. 12E og 12F.

    Dette er så grenseløst møkkelendig av SAS, og jeg håper de leser mailen min nøye, for jeg kommer ikke til å skrive ting mellom linjene... :mad:
     
    Petter B-C, OttoL, geddi and 7 others like this.
  2. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Helt enig-har også vært med på denne runden-med kona og to barn. Da var det plassering helt random på to og to som var plassert sammen-alle fire på samme PNR.
    Jeg kan ikke for mitt bare liv forstå at det skal være vanskelig å plassere de som reiser på samme PNR sammen...
    Her har SAS mye å lære :mad:
     
  3. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,103
    Likes mottatt:
    1,210
    Bonuspoeng:
    113
    En SAS-klassiker. Det er efterhånden mere regelen end undtagelsen.

    MyFlights app'en er et must når man flyver med SAS og ikke ønsker midtersæde...

    Ufatteligt at de ikke snart kan få styr på dette irritationsmoment...
     
    Shyneno liker dette
  4. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Samme skjedde med oss. bytte fra 738 til 737. Vi satt opprinnelig på 2D og 2F. Jeg ble flyttet til 1A og hun til 3F. Takket være insideflyer og awardwallet som varslet meg omtrent samtidig fikk jeg byttet tilbake.
     
    Flemming Poulsen liker dette
  5. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Dette var før jeg fikk lastet inn MyFlights-appen, men har i ettertid blitt berget av den titt og ofte :)
    Men det er utrolig dårlig at SAS ikke klarer å håndtere dette på en bedre måte....
     
    Flemming Poulsen liker dette
  6. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Denne appen er bare for epleprodukter...
     
  7. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Kan ha den på pc, med epostvarsel.
     
    Islending and Flemming Poulsen like this.
  8. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    Har motsatt problem nå...Etter å ha plassert alle reisende to og to i vinterferien, på tur til USA, har SAS valgt å plassere oss på en hel rad. Ikke vil jeg sitte sammen med ungene og ikke vil de sitte sammen med de voksne! Vi får nå se hvordan dette ender....:cool:
     
  9. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    MyFlights-appen har stort sett vært pålitelig, men i det siste synes jeg det er litt hipp som happ når jeg har fått varsler.

    Dette gir naturligvis SAS spillerom for deres seteinkompetanse. Jeg sjekket nettopp morgendagens OSL-ARN-flight og fant ut at de vennligst hadde flyttet meg fra 12C til til 30B, selv om samtlige rader og seter fra 22 og bakover var helt ledige. Gudskjelov fant jeg ut dette før alminnelig innsjekk ble åpnet. Og ikke bare det: på fredagens returflight var jeg flyttet fra 8C til 21E. Igjen er alle de bakerste 10-12 radene helt ledige.

    Hvordan er det overhodet mulig at jeg har blitt flyttet bakover til midtsete på to flights selv om det fremdeles er en haug ledige rader? Er det automatiserte systemet virkelig så elendig, eller sitter det en eller annen idiot i SAS og gjør dette manuelt? Dette er noe slik som tolvte gang jeg flyttes bakover til et midtsete ved equipment change eller utvidelse av Plus utover min vanlige buffersone på 2-3 rader. Jeg tror faktisk jeg i disse tilfellene har blitt flyttet mer til midtsete enn til aisle, og flere ganger har jeg attpåtil blitt splittet fra reisefølge på samme PNR. Hva i alle herrens dager holder SAS på med?
     
    Petter B-C liker dette
  10. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Du kan jo endre dette så mye du vil kan du ikke....?
     
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,689
    Likes mottatt:
    32,582
    Bonuspoeng:
    293
    Begynner å lure på om jeg må ta en titt på bestillingen min til USA i mars... :confused:
     
  12. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    Joda, men vi er 7 stk, og med 4 leg, full jobb og et par reiser til å holde greie på, går privaten litt for lut og kaldt vann....Kanskje ikke så smart når man reserverer sete hos SAS :(
     
  13. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Send CR en epost! Jo flere som nevner dette, jo bedre.
     
  14. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    Nå har jeg klaget på Seat swap roulette, og det er som å diskutere fly med muttern:

    Tack för ditt e-mail gällande förbokad sittplats som ändrats.Det var tråkigt att höra att du upplever att din förbokade sittplats ofta ändras. Den sittplats som finns angiven i bokningen eller som väljs i samband med incheckning på Internet, är emellertid ett önskemål och inget som flybolaget kan garantera. Vad som kan ha skett i de enskilda fallen kan vara svårt att ge ett konkret svar på men det finns en rad olika faktorer som kan spela in. Eftersom flygplanstyp och kabinindelningen ombord kan ändras med kort varsel kan den sittplats kunden väljer alltid ändras. Ibland kan ändring av sittplatser även förekomma vid vikt- och balansproblem på flygningen. Det är givetvis olyckligt att detta kan hända, men situationen går i vissa fall att lösa med personal i gate eller crew ombord om du som passagerare påtalar att det har blivit fel. Vi informerar dock om att ändring av sittplatser förekommer och det står att läsa i våra transportvilkor som finns tillgängliga på vår hemsida. Jag citerar artikel 5.4:

    5.4 Placering
    Vi kommer att sträva efter att uppfylla dina önskemål om placering, men vi kan inte garantera en viss plats. Vi förbehåller oss rätten att fördela eller omfördela platserna när som helst, även efter ombordstigningen på flygplanet. Det kan vara nödvändigt av drift- eller säkerhetsmässiga skäl.

    Det är alltid en fördel att checka in så tidigt som möjligt för att då kunna välja sin sittplats, men även den valda sittplatsen kan komma att ändras av ovannämda orsaker.
    Som plåster på såret har jag lagt in en summa på 7 000 poäng på ditt EuroBonus konto.
    Jag hoppas detta besvarar ditt mail och om du har ytterligare frågor så är du välkommen att kontakta oss igen.
    Vill passa på och önska dig en fortsatt trevlig dag

    De kunne heller skrevet: Når du er så dum å ta med så mange individualister/unger på tur, takk deg selv....Det hadde jeg forstått!
     
  15. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Hi hi hi..... Dette er så og si ordrett den mailen jeg også fikk sist min flight ble endret. Eneste forskjellen er at jeg fikk 4000 EB-poeng kreditert.....
    Sheez......SAS asså.... *HUGE ROLLEYES* :confused::rolleyes:
     
    Larata liker dette
  16. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Oi, fikk dere ekstrapoeng? Request ettersendt per nå sier jeg bare! :)

    Var i Tromsø et par helger siden med samboer og svigerforeldre. Svigerfar liker ikke så godt å fly og har ikke fløyet siden 2002, så å sitte sammen var "litt" småkritisk. 2 ganger ble vi bumpet rundtforbi, før ting løste seg 30 min før avreise grunnet fleksibel medpassasjer og egeninnsats. Fikk lignende BS-svar som Larata og LN-FHU, minus tilbud om ekstrapoeng da...
     
  17. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg sende også en klage etter noen ganger å ha blitt flyttet.
    Fikk samme svar som over foruten den delen hvor "det er trist at du opplever dette", og ingen poeng som plaster på såret.
    Svaret kunne like gjerne vært "Slutt å syt, du kommer neppe til å klare å unngå å fly med oss uansett. "
     
    Petter B-C and NordicLane like this.
  18. Trety

    Trety Aktivt Medlem

    Innlegg:
    287
    Likes mottatt:
    179
    Bonuspoeng:
    43
    Det er mulig jeg har vært fryktelig heldig, men selv med mine 70-80 SAS-flights i året så kan jeg ikke huske å ha blitt flyttet på noen gang, verken når jeg reiser alene eller når jeg reiser med familien. Eneste gangen MyFlights-appen har reagert på seteendring var da jeg selv var inne og flyttet på oss på en kommende EWR-flight.

    Håper bare det der ikke blir famous last words...
     
    Baldrick liker dette
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,689
    Likes mottatt:
    32,582
    Bonuspoeng:
    293
    I hovedsak har jeg heller aldri opplevd problematikk. Unntaket var i 2000, da ble jeg oppgradert til Biz på en tur OSL-CDG, mens fruen satt igjen bak gardina. Men det ordnet seg i all minnelighet da han som hadde fått sete ved siden av min fru ikke så noe problem i å bytte med meg :eek:.
     
    Are liker dette
  20. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Problemet, synes jeg, er ikke så mye at SAS flytter på folk, som hvor de flytter folk. Når du har status og har ønsket - for å bruke SAS' terminologi - sitteplass i fremre halvdel av kabinen, så er det surt å bli flyttet til bakerste rad. Enda surere er det å bli flyttet fra midtgang til midtsete. Helt uakseptabelt er det å bli splittet fra reisefølge til tross for samme PNR (selv om dette riktignok kan være en nådegave dersom reisefølget for eksempel er svigers).

    Jeg skjønner godt at det oppstår situasjoner hvor SAS må flytte på folk, men når dette skjer, så forstår jeg ikke hvorfor man ikke kan ha et system som i alle fall tar et visst hensyn til status og i alle fall ikke under noen omstendigheter planter folk i midtsete eller splitter dem fra reisefølge (eller begge deler, slik som titt og ofte skjer med meg). Dette dreier seg om hensyn, og kan umulig være så vanskelig å få orden på bare de prioriterer det.
     
    Flemming Poulsen liker dette

Del denne siden