Ja, jeg husker godt "Black November" (eller var det desember?) da SAS drepte poengopptjeningen sin. Det var den direkte utløsende årsaken til at jeg valgte å melde overgang til British Airways Executive Club som hovedprogram. Siden har jeg flydd mye Qatar, American, British Airways og litt Cathay. Typ 7-8 langturer i business og 4-5 småturer Intra-Europa i økonomi per år. Jeg flyr fortsatt SAS av og til Intra-Europa og Star-kollegaer på langtur, men jeg bruker 80 % av pengene mine hos Oneworld. Det er ikke all verdens for SAS i det store bildet, men jeg kan i alle fall avkrefte at det ble med tomme ord for alle som ble berørt. Når jeg ser hvordan SAS utvikler seg, angrer jeg ikke på den beslutningen. Et par bollestuer på vestlandet veier ikke opp for bortfall av lounge på svært mange flyplasser. Det betyr ikke at jeg skal boikotte SAS, men de kommer til å komme enda lenger ned på min prioriteringsliste enn tidligere.
Hadde det bare vært så vel, det nærmeste vestlandet er Ålesund. Så har vi Trondheim, Tromsø og Oslo som har Bollestue. Hadde vært bra med en i SVG og BGO. Tror ikke du har gjort et dårlig valg ved å gå over til BAEC. Flyr så lite i Norge at jeg står på vippen til å gjøre det samme. ----Eneste positive er at jeg kan ta med hele familien i lounge til SAS (de få destinasjonene som de har dette). Og at lifetimegold(10år) virker overkommelig, men når man er på andre året så er det et godt stykke igjen. Vi får se hva jeg går for de neste året med opptjening. Amex(CT) trumf kan man jo få inn på konto uansett om man ikke har gullkort
Problemet er jo hvilket signal SAS sender ut, de skal diversifisere seg fra DY, og later som om de er et "full-service" selskap, men i virkligheten er de eneste legacy carrier i Europa som ikke tilbyr 3 parts lounger på de flyplassene som ikke alliansen har lounge. Jeg synes det er rart spesielt i hjemmemarked som Billund og Aalborg. Og når det gjelder forretningsmarkedet i Norge så er det mange foretningsreisende i Norge til destinasjoner som Amsterdam Edinburgh Aberdeen Manchester Barcelona Alle disse mister nå lounge og terskelen for å fly Norwegian eller KLM er vel mye lavere.
Forretningsmessig er vel dette den absolutt værste måten og fjerne et tilbud. SAS er så fryktelig glad i å gjøre svært brå endringer som lager en masse kunder irriterte. Personlig synes jeg at dette burde de løst med gradvis å si opp loungene som var minst lønnsomme. Hadde de gjort denne prosessen i løpet av tolv måneder der de kun satt igjen med 10-15 lounger hadde de spart mye samtidig som dette hadde blåst over i stillhet. Som @chrisbu skriver så er jeg temmelig overrasket over at de sier opp såpass mange destinasjoner med et tung innslag av forretningsreisende. Jeg mener at de burde behold følgende lounger, alle disse er destinasjoner med god trafikk av forretningsreisende: Dublin Riga Aberdeen Barcelona Edinburgh Gdansk Keflavik Milan Manchester Malta Newcastle Tallin Dessuten så er det å ta vekk Fast track i Geneve og Milano helt krise. Det var et hylekor når de fjernet bonuspoeng, men der var dem alt for snille i utgangspunktet og det viste vi innerst inne veldig godt. Så de senket seg ned på nivå med alle andre. Dette derimot er å ta med seg alle statusmedlemmene sine og slippe seg ned på et low cost nivå samtidig som du ønsker å fremstå som fullservice. Bad move!
Blir spennende å se hvordan SAS skal kommunisere dette ut til den vanlige mann i gata. Med unntak av oss som henger her inne er det vel få som har fått med seg denne nyheten. Vet om flere som har kjøpt SAS pluss med avreise utpå nyåret som ikke har hørt noe. De forutsetter jo som tidligere at lounge er inkludert. Blir nok god stemning når de står utfor loungen i utlandet og vil inn. En annen ting er jo at majoriteten av de som fortsatt kjøper SAS pluss sikkert tror at lounge er inkludert også utpå nyåret. Denne endringen kommer jo ekstremt dårlig frem på SAS sine hjemmesider ved bestilling...
Blir vanskelig å dra på kompistur og argumentere for å kjøpe plusbillett nå. At de plukker Plus ut av loungene kan jeg forsåvidt forstå, det blir vel valgbare tillegg vil jeg tro. Om de reelt sett vil ta EBG+ ut av loungene kan jeg ikke forstå hva de pønsker på. Om jeg var paranoid ville jeg tenkt at de ønsker å redusere verdien av EBG fordi det snart er en rekke folk med dette i lomma for evig og alltid uten at SAS tjener noe på de. Og vips så blir Lounge for EBD/P only.. Men usikker på om det er lurt....
Stusselige 3djeparts lounger runt om kring er trist og sånn det, men jeg henger meg mer opp i å miste fast-track. Jeg hater å stå i kø, og digger ergo at jeg stort sett kan komme sent og snike meg forbi ved bruk av fast-track. Altså med EBG - ikke fordi jeg flyr så himla mye i plus. Så nå vil det altså være bedre å fly LH på ferie, og få fast-track på den måten? Way to go SAS, her tror jeg virkelig ikke dere har tenkt dere helt om... Det er klart ferieturene bare står for 1/10 av årets flyvninger - men de teller jo likevel. Og ikke minst for kundetilfredshet.
Og med fare for å være litt fornuftig.. mine fleste SAS flights er i minus på lavpris. Når jeg flyr på ferie med familie har det siste 2 år kun vært Plus og ikke alltid så brutalt billig heller. Om jeg ikke får lounge og fasttrack er veien kort til andre selskap. Da trenger jeg heller ikke Plus for en pils. (Gjør jeg vel strengt tatt ikke nå heller men...) Word
Jeg har bestilt fire reiser med Luftwaffe til sommeren (fra Oslo/København til FCO, BLQ, MUC og STR), hvor de var vesentlig billigere enn SAS. Luftwaffes t/r BLQ via FRA var for eksempel nesten 1500,- billigere enn SAS for 2 x voksne og 1 x infant - og jammen meg får vi ikke lounge og fast track også. For all del: SAS har svært konkurransedyktige priser, spesielt når de har salg, men jeg kan ikke helt se at Luftwaffes priser skal være så helt hinsides. Det kan koste skjorta noen ganger, men det kan det saktens gjøre hos SAS også.
Kanskje Lufthansa er dyrere fra Tyskland enn til? Er mange som hyler litt i overkant høyt her synes jeg. Dette er utrolig svakt kommunisert og SAS og jeg er enig i at det forringer Plus sin verdi, men det vil jo fortsatt ha sin verdi på de litt lengre turene i Europa. Og man mister jo ikke fordelene på alle flyplasser. Fast track er nok den kjedeligste biten å miste For min del er Plus helt genialt all den tid det gir så god opptjening hos A3
Som EBS blir det nok å bestille Plus Saver på utreise fra OSL og Go Light tilbake når jeg reiser privat i Europa framover. Ville ikke forundre meg om SAS generelt kommer til å ha flere rader på plus ut fra egne baser enn hjem igjen framover.
Da kom det faktisk svar på eposten: "Vi jobbar för att stärka våra erbjudanden både i luften och på marken, där vi investerar i SAS Lounger och SAS Fasttrack på våra huvudflygplatser och våra mest trafikerade destinationer." "Resultatet kommer att bli en fortsatt förbättring av SAS egna erbjudanden där det blir mest förmånligt för våra passagerare och medlemmar." Jaja - den som lever får se. Som flere har vært inne på - det blir mindre aktuelt for meg som passasjer og medlem å bruke SAS på de destinasjonene som er minst "förmånligt".
Fikk følgende svar. Hej christian Tack för din feedback. Vi jobbar för att stärka våra erbjudanden både i luften och på marken, där vi investerar i SAS Lounger och SAS Fasttrack på våra huvudflygplatser och våra mest trafikerade destinationer. För att kunna fortsätta investera i och förbättra våra SAS Lounger och SAS Fasttrack så kommer vi att avsluta samarbetet med några av de lounger som ägs av en tredjepart. Resultatet kommer att bli en fortsatt förbättring av SAS egna erbjudanden där det blir mest förmånligt för våra passagerare och medlemmar. Dina synpunkter är såklart värdefulla för oss och vårt arbete för förbättring. Jag kommer att föra detta vidare för kännedom internt inom SAS. Välkommen åter.
Helt klart et standardsvar ja, jeg fikk det også. Men, det må jo legges merke til når vi er så mange som reagerer, får vi håpe .