For min del, og potensielt andre, er dette et veldig worst case scenario. For det første oppfatter jeg det som en unison enighet om at det ikke er noen som ser særlig stor verdi i å booke partnerreiser med SAS uten CT. I det minste i mine øyne er CT den eneste grunnen til at det gjør det verdt det å fly langt på poeng fra Norge. I tillegg kommer en del poeng, for mange, lang billigere enn Trumf-poeng.
Ta poeng fra SAS MC for eksempel. Selv har jeg nok et snitt på nærmere 25 poeng per 100 pga mye utenlandsspend og bruk på kampanjer. Med ca 300,000 i spend på SAS MC er poengkostnaden ca 3 øre per poeng. Dette forutsetter at vekslingsgebyret på SAS MC ikke er vesentlig annerledes enn andre kort.
Med AMEX Elite er det minst 60,000 poeng per år + 2 CT'er. Da er det enten 10 øre per poeng og gratis CT, eller 3,000 per CT og 60,000 poeng til 0 øre per poeng. Merk at velkomstbonus ikke er medregnet.
Poeng for å fly regner jeg til 0 øre per poeng ettersom kostnaden kommer i form av en flybillett jeg som regel trenger uansett.
Trumf koster 7.4 øre per poeng ved fast overføring.
Annet, som strøm, mobil, leiebil, Scandic, etc. Si 5 øre per poeng. Feks er 6 mnd med 49,- ekstra i måneden for 10,000 peong bare 3 øre per poeng. For Scandic kommer også poengene 'gratis' om man ikke betaler mer for å velge Scandic.
Med antakelsene over kan man komme ut på 5,43 øre per poeng, og da er CT'ene gratis.
View attachment 160982
Da er det plutselig ikke så dyrt å fly biz med SkyTeam, og enda billigere om man legger inn rene SK-reiser i miksen med FP4. (Skatter her er omtrentlige og basert på en reiserute uten flere stopp enn nødvendig)
View attachment 160981
Man kan selvfølgelig blande inn alternativkostnaden med at noen er villige til å kjøpe poeng + CT for langt mer enn anskaffelseskostnad.
Legger man inn i ligningen at SAS subsidierer skattene med 16% nå for tiden, gjennom rabatt på vouchers, blir bildet enda litt bedre.
Som nevnt over, legger man inn BillKill, Awardfares, ørten gebyrer for endring, fly for å få gullkort etc., ja da blir det fort ikke så lukrativt. Men det er mange flighter til FCO
Vis alt...