SAS med erstatning for 24t gratis avbestilling

Tråd i 'Nyheter' startet av biaop, 02. juli 2025.

1. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183
    Ville tror det selv også, men denne delen av pressemeldingen til AF/KLM får meg til å lure.
    Vil uansett bli store endringer for oss EB medlemmer upload_2025-7-4_8-58-41.png

Storbaba liker dette
  2. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    5,017
    Bonuspoeng:
    183
    Vi har vel bare sett starten på samkjøringen med AF/KLM. Den neste gulroten på listen er muligens carrier‑imposed surcharges (YQ/YR), hvor AF/KLM gjerne beregner skatter og avgifter hver vei på €3-400 eller mer i biz interkontinentalt. Legg til et par endringer og feeders etter nye satser, samt kostnader ved å samle poengene i utgangspunktet, så nærmer grensen seg veldig for at det er like greit å kjøpe de billettene man ønsker seg for cash, med det selskapet man foretrekker.

For min del blir det da ganske sikkert en retur til *A og revenue-billetter. Jeg ser ingen grunn overhodet til å være lojal mot AF/KLM, ei heller SAS når AF/KLM nå ser ut til å få dominerende eierskap og innflytelse.

Edit: Flyttet til riktig tråd

3. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    10,920
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har sagt det mang en gang før, å slippe YQ/YR på billetter og fast prising kan være veldig gunstig og det har gjort at noe av klagingen på tilgjengelighet kanskje ikke har vært helt rettferdig.

Ja, det har vært bedre tilgjengelighet hos andre ST-partnere på bonusbilletter men de har også hentet inn mange tusen kroner per billett i cash, mens SAS har dekket dette/bakt det inn i poengprisen. Kombinert med faste poengpriser er det brått ikke så bekmørkt som det iblant høres ut som.

EndreD, themichael and trygveat like this.
  4. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    5,017
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, akkurat prisingen har vært gunstig i Eurobonus. Så er jo spørsmålet hva som skjer fremover når AF/KLM tydeligvis mener at dynamisk prising og hinsides skatter og avgifter er gunstig for egne selskaper, og SAS blir, vel.. deres eget selskap.

Akurat nå har de jo bare 16% innflytelse i SAS, men hvem skal stå opp mot dem når de får 60%? Ny runde med AI-genererte e-poster til SAS kundeservice? :rolleyes:

Så er det noen som (med rette) har kritisert meg for å være for negativ til SAS/ST tidliger, men nå ser jeg veldig få lyspunkter fremover.

Last edited: 04. juli 2025
    sutenai and EndreD like this.
  5. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183
    Han bekrefter også at lojalitetsprogrammene EuroBonus (SAS) og Flying Blue (Air France–KLM) skal slås sammen. Flying Blue hadde alene en omsetning på 811 millioner euro i 2024.

https://www.nettavisen.no/okonomi/air-france-klm-vil-bli-majoritetseier-i-sas/s/5-95-2514834

6. watchaddicted

watchaddicted Reisende fant

Likes mottatt:
    4,055
    Bonuspoeng:
    113
  7. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,834
    Bonuspoeng:
    183
    Med stort forbehold: Jeg mener å ha sett at Flying Blue ikke nødvendigvis har YQ/YR på alt av partnerbilletter.

Da er det bare å pøse ut poengene nå i EB. Ikke at det nødvendigvis blir vesentlig dårligere, men jeg tviler på verdi/poeng blir bedre i FB enn i EB.

8. Berlioz

Berlioz Gammel? Jeg??

Likes mottatt:
    18,368
    Bonuspoeng:
    183
    Da var klagebrevet sendt. Takk for en god mal. Nå ordner det seg sikkert!

holmen liker dette
  9. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,857
    Bonuspoeng:
    113
    Spørsmålet er jo når det skjer - og det skjer ikke før AF/KLM har fått sine 60% i 2026, det er jeg rimelig sikker på.... Men frykter både for min LTG (som ikke er på plass) og for den saks skyld alle LTG siden FB ikke har dette.

10. biaop

biaop EBG

Likes mottatt:
    109
    Bonuspoeng:
    43
    Innlegget ditt (og @Kaffen sitt) motiverte meg til å regne på det. Jeg har gjort en veldig nøye beregning av hva bonusjaget egentlig har kostet meg i kroner for en t/r Sør-Øst Asia i biz 2 pax, som jeg nylig har booket.

Medregnet månedskost på kredittkortene, awardfares, trumfkroner, Bill Kill gebyrer, endringsgebyrer, skatter/avgifter, etc.

For meg personlig kom dette til nesten 17 000 kroner om jeg gjetter meg frem til skatter/avgifter på hjemreisen som ikke er booket ennå.

Mye av reisen er betalt med velkomstpoeng. Hadde jeg ikke hatt det ville det kostet rundt 3500 kr til og litt lengre opptjeningstid.

Jeg har ikke excel-arket foran meg nå. Men i vår husstand og i vårt tilfellet koster det i underkant av 20 000 kr å fly biz t/r til Asia på poeng.

Preference, obay, testflyver and 2 others like this.
  11. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,834
    Bonuspoeng:
    183
    Enig i at det vil ta tid. Først må de bli enige om en kjøpsavtale for aksjene, så skal denne 'lukkes'. Neste steg er vel myndighetsgodkjennelse, som neppe er gjort i en håndvending i denne situasjonen. Deretter er det praktiske steget med integrasjon av programmene. Vi snakker nok fort 2028 på kalenderen. Poengene får nok bein å gå på innen den tid. På den positive siden har FlyingBlue flere partnere hvor man kan bruke poengene. Så for å gå inn i helgen med et smil kan man i det minste trøste seg med at man får mer for mer, og ikke mindre for mer.

12. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    5,017
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har regnet på dette tidligere og kommet frem til omtrent samme tall. Når noen sier (eller som journalister alltid skriver) at vi reiser "gratis", så pleier jeg å svare at det koster minimum 15000 kroner for en bonusreise i biz til Asia for én person. Det enkleste er å bruke alternativkosten i Trumf som er 13900 kroner ved fast overføring og 18500 kroner ved engangsoverføringer. Kroner man kunne handlet mat for. Og det er FØR vi regner inn de andre kostnadene du nevner. Legg på, si, 8-10.000 kroner i skatter og avgifter i Flying Blue (uten at jeg heller vet om det gjelder alle reiser), så er man ikke så langt unna å kunne finne tilbud i biz til nesten samme pris, men med langt mer fleksibilitet og valgfrihet.

EndreD and biaop like this.
  13. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,857
    Bonuspoeng:
    113
    Oppstillingen er ikke detaljert nok til å gi et fullstending bilde. Er "alle kostnadene" = det å tjene inn akkurat nok poeng (via kort, trumf++) til denne ene reisen og ingenting mer innenfor ett år?? Kortavgiftene er i allefall årlig, og dersom en inntjener mer enn det en trenger til den ene reisen på året så kan en ikke legge hele kortavgiften på en reise. Du skriver vi så jeg regner med det er to billetter. Med 10k pr. billett vil det være en billig biz-reise for de fleste destinasjoner.

For mange av oss som henter inn 300k EB eller mer i året, får mye lavere kredittkortkost pr. poeng, samt at også verdien av nivåpoeng ift. EBG/EBD også må hensyntas i en kalkyle ift. hva som lønner seg. Hittil har det vært bra, men med dagens endringer i gebyrer for Skyteam og hva som skjer ift. overgang til Flying Blue ila. et par år så er fremtiden uviss..
    Men nå tror jeg vi er litt off topic her..

EndreD liker dette
  14. biaop

biaop EBG

Likes mottatt:
    109
    Bonuspoeng:
    43
    Hensikten var ikke å gi andre enn meg selv et fullstendig bilde. Og det har jeg gjort.

testflyver and Storbaba like this.
  15. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    11,058
    Bonuspoeng:
    183
    Blir selvfølgelig dyrt når man bruker blant annet BillKill. Det bør man styre unna:)

Storbaba liker dette
  16. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,003
    Bonuspoeng:
    293
    Hva betyr YQ/YR?

spør for en venn

17. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    5,017
    Bonuspoeng:
    183
    Det er "Carrier imposed' surcharges" som i utgangspunktet skal dekke varierende drivstoffpriser, men også forsikring, litt fortjeneste på toppen og blablabla. I praksis bare en ekstraskatt/fortjeneste, spesielt heftig på bonusbilletter. Enkelte selskaper legger til og med inn ekstra surcharge på andre selskapers surcharge. Eurobonus har ikke dette (enn så lenge), og det skal vi være glad for. Det gjør bonusreiser veldig kostbare i cash + poeng.

Rapolo liker dette
  18. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,834
    Bonuspoeng:
    183
    For min del, og potensielt andre, er dette et veldig worst case scenario. For det første oppfatter jeg det som en unison enighet om at den store verdien i å booke partnerreiser med SAS ligger i CT'ene. I det minste i mine øyne er CT den store grunnen til at det gjør det verdt det å fly langt på poeng fra Norge. I tillegg kommer en del poeng, for mange, lang billigere enn Trumf-poeng.

Ta poeng fra SAS MC for eksempel. Selv har jeg nok et snitt på nærmere 25 poeng per 100 pga mye utenlandsspend og bruk på kampanjer. Med ca 300,000 i spend på SAS MC er poengkostnaden ca 3 øre per poeng. Dette forutsetter at vekslingsgebyret på SAS MC ikke er vesentlig annerledes enn andre kort.

Med AMEX Elite er det minst 60,000 poeng per år + 2 CT'er. Da er det enten 10 øre per poeng og gratis CT, eller 3,000 per CT og 60,000 poeng til 0 øre per poeng. Merk at velkomstbonus ikke er medregnet.

Poeng for å fly regner jeg til 0 øre per poeng ettersom kostnaden kommer i form av en flybillett jeg som regel trenger uansett.

Trumf koster 7.4 øre per poeng ved fast overføring, og er i mine øyne de 'dyre' poengene.

Annet, som strøm, mobil, leiebil, Scandic, etc. Si 5 øre per poeng. Feks er 6 mnd med 49,- ekstra i måneden for 10,000 peong bare 3 øre per poeng. For Scandic kommer også poengene 'gratis' om man ikke betaler mer for å velge Scandic.

Med antakelsene over kan man komme ut på 5,43 øre per poeng, og da er CT'ene gratis. Tar man ut AMEX av ligningen blir det så lavt som 3,79 øre per poeng, men da har man ikke CT å svi av.

Med AMEX
    upload_2025-7-4_17-14-49.png

Uten AMEX
    upload_2025-7-4_17-22-43.png

Da er det plutselig ikke så dyrt å fly biz med SkyTeam, og enda billigere om man legger inn rene SK-reiser i miksen med FP4. (Skatter her er omtrentlige og basert på en reiserute uten flere stopp enn nødvendig)

Med AMEX
    upload_2025-7-4_17-14-37.png

Uten AMEX
    upload_2025-7-4_17-23-23.png

Man kan selvfølgelig blande inn alternativkostnaden med at noen er villige til å kjøpe poeng + CT for langt mer enn anskaffelseskostnad.

Legger man inn i ligningen at SAS subsidierer skattene med 16% nå for tiden, gjennom rabatt på vouchers, blir bildet enda litt bedre.

Som nevnt over, legger man inn BillKill, Awardfares, ørten gebyrer for endring, fly for å få gullkort etc., ja da blir det fort ikke så lukrativt. Men det er mange flighter til FCO

Last edited: 04. juli 2025
  19. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    5,017
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, det er selvfølgelig mulig å lage like mange regnestykker som det finnes personer som samler bonuspoeng. Men forsøk å forklare mannen i gata ditt regnestykke på 1 min.. Mye enklere pedagogisk å bare si at du får 10 bonuspoeng per trumfkrone, og at det koster 185.000 poeng til Asia i Biz. Det skjønner alle. Hensikten er bare å forklare de som har lest i avisa at det er "gratis" at det slettes ikke er slik. Eller når du spanderer på noen 10.000 poeng for en innenriksreise, og de sier at jaja.. takk for det, men det koster jo ikke deg noe.

Da nytter det ikke å dra frem innenlandsspend, utenlandsspend, ørten forskjellige kort og betingelser, 16% subsidiering av skatter osv. o_O

20. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,003
    Bonuspoeng:
    293
    I EuroBonus sin barndom betalte vi ingen avgifter på bonusbilletter ..
    (Alt var så mye bedre før )

Frode789, RoadKing, EndreD and 3 others like this.

Del denne siden