SAS har som kjent et rimelig sonebasert system for både opptejning og uttak , noe som slår heldig ut for feks bonusuttak til Svalbard som er SAS sin hidden "gem" i hva bonusuttak gjelder. Dessverre slår dette uheldig ut. Oppdaget feks at HEL-OSL bare gav 625 poeng (gullbonus inkludert noe som vil si at basic medlemskap gir 500 poeng i GO). Samme med CPH-HEL. Amerikanske bonusprogram opererer såvidt jeg skjønt en rimelig streng milagestandard på hvor mange poeng man opptjener. Burde dette være noe for SAS å se på? Bonusuttak innad i Norden er jo også veldig mye høyere enn innenlands på tross av at lengste reise innenlands er langt lengre enn noe man kan gjøre innad i Norden med SAS. Hva synes dere? Det er jo åpenbart en interessant problemstilling.
Jeg tror ikke det vil gi noen særskilt gevinst, dagens system gir stort sett mer poeng enn ren poeng per miles. HEL-OSL ville for øvrig gitt 500 poeng også med ren miles (opprundet til nærmeste 100). CPH-HEL ville riktignok gitt 600. Men flyr du da OSL-ARN, OSL-CPH, CPH-ARN, så ville poengsummen blitt lavere.
Systemet ti SAS gjør vel også slik at det kan lønne seg med mellomlandinger? Eller har jeg misforstått?
Det stemmer all den tid SAS regner pr flight. Eksempel CPH - OSL - KRS gir 1000 poeng , mens CPH - KRS direkte gir 500 poeng. Forøvrig er CPH - KRS som regel mye dyrere..