SAS PLUS på LH

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av flyhigh, 13. sept 2016.

  1. flyhigh

    flyhigh Aktivt Medlem

    Innlegg:
    407
    Likes mottatt:
    296
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg ser av beskrivelsen på SAS sine sider noe som overrasker meg litt. Det står der: "Din reise i SAS Plus innledes med at vi serverer en drink og snacks før middag. Til middag serveres forrett, varmrett (du kan velge mellom to alternativer), samt en god dessert med kaffe eller te."

    Her er det flere ting jeg lurer på: 1) Drink og snacks før middag. Defineres drink her som type GT, rom og cola osv? Eller kan man spørre om å få noe med bobler i? Hvis ikke det sistnevnte er mulig, er dette elementet noe som praktiseres på eco i mange andre flyselskap. Påstand: Plus er ikke så mye bedre.

    2) Man kan velge mellom (hele) 2 hovedretter! Wow, dette er jo jammen sjenerøst (ironi). Jeg har flydd mye Eco med andre flyselskap, og der er det alltid to hovedretter man kan velge mellom. Påstand: Plus er ikke så mye bedre.

    3) "Mellom måltidene kan du alltid får juice, vann og snacks." Inkluderer ikke dette noe annet? Hva med vin og andre type godsaker? For ikke å snakke om whisky m.m. Hvis serveringen mellom måltidene bare består av alkoholfrie alternativer, er påstanden: Plus er dårligere enn mange flyselskap på LH.

    Som dere sikkert forstår, har jeg ikke testet Plus på LH ennå, men skal gjøre det om noen uker. Vet jeg ikke kan forvente Business-class akkurat, men hva er erfaringene på disse tre områdene? Hva kan jeg vente meg? Vil jo verken ha for høye eller for lave foeventninger.

    Kjør debatt!
     
    NoLimit liker dette
  2. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Er jo i faresonen for å ende opp i plus på søndag selv så det var godt å se at det er dei flyt av booze :)
     
    Eddie47 liker dette
  3. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,188
    Likes mottatt:
    869,729
    Bonuspoeng:
    293
    Pluss er bra .. du får det du vil ha! Setene er også svært komfortable ..

    Du kan bli bra i gassen før England ..
    God tur
     
  4. Sykkelthor

    Sykkelthor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    316
    Likes mottatt:
    573
    Bonuspoeng:
    93
    Det beste er å aldri ha høye forventninger for da blir du ikke skuffet ;-)

    1: Du kan få bobler, men de kommer ikke fra Champagne. I tillegg kommer de gjennom kabinen og pusher drikke støtt og stadig - i motsetning til eco hvor jeg antar at alt utenom den ene til maten må betales for

    2: maten er det maten er, og maten på business er heller ingenting å juble over hvis man pleier å frekventere spisesteder som man finner i en liten rød bok med Michelin-mannen utenpå.

    3: Du kan få vin øl og morosaker helt til du blir ufin.

    Der Plus virkelig gir value for money er armslag og plass. 2-3-2 gir en helt annen opplevelse av plass enn 3-3-3, ikke minst hvis man får en toseter. Jeg har ikke flydd eco hos SAS på longhaul, men etter å ha prøvd Plus ser jeg ingen grunn til å prøve heller. Snarere tvert imot, for når jeg har ruslet bak til toalettet på eco har jeg ofte tenkt: jøss, jeg er glad jeg flyr i Plus!
     
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Plus Saver long haul er mye for penga. En no brainer. Du kommer til å kose deg bra fint (og det sier en svær kar som har reist både C og F rundt omkring i verden).

    Fullpris Plus er såpass kostbart at jeg da vurderer Biz Saver om det er mulig. Det er iallefall såpass dyrt at det får meg til å tenke meg om.

    Som konsept syns jeg SAS har gjort et bra valg. Jeg personlig mener vi ser et skifte i flyverden, og at SAS er med i tet her. Der hvor man før hadde Eco, Biz og F, tror jeg at det nye blir etter mønster av hos SAS, dvs Eco, Plus og Biz.

    Som andre har nevnt ikke noe problem med drikken, så det er bare å kose seg fra du går ombord til du går av. Skal selv til HKG med SK Plus i November. Har levert inn oppgraderingsbud, på absolutt laveste, så jeg har med andre ord små forventninger til at det slår inn. Men det lever jeg lett med ettersom jeg nok får det jeg trenger til å duppe av i Plus og setet faktisk gir litt rom for det :).
     
    braathens safe and Eddie47 like this.
  6. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,188
    Likes mottatt:
    869,729
    Bonuspoeng:
    293
    Pass bare på hvis du får en liten kineserdame ved siden av deg fra HKG..
    hun rigget seg til med vesker og ledninger og lapper for øynene og hadde fått det for seg at det viktigste med flyturen var å sove ... (Hun kunne satt seg bak et sted) ...
    Jeg hadde jo helt andre planer for turen og skulle ikke på jobb et døgn eller vel så det etterpå ...hver gang jeg måtte på do, ble det mye grisling med alt hun hadde på fanget og på gulvet og ledninger .....
    Jeg fikk mitt og hun fikk ikke sove i ett ... vi vekslet ikke ett ord på de timene vi satt sammen ...

    Det var mye bedre til HKG ... da hadde jeg begge seter for meg selv ...

    Nå er det SK704 fra ARN til HEL ... en helt annen opplevelse ... 737-700 ... soft block og det hele ...
     
    no-backpacker liker dette
  7. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Det er mulig andre selskap har Eco som kan måle seg med SAS sin pluss, men det er rimelig stor forskjell mellom pluss og go hos SAS. Stolene er mye bedre, mat er bedre og ikke minst masse drikke. I go må du klare deg med en Cola, alt med alkohol må kjøpes. De deles ut kluter og det glass og ikke plastikk glass til maten.
     
  8. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    783
    Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    SAS Plus er like mye følelsen av å ikke sitte bakerst!! Dessuten er de hyggeligere med deg, fordi du er en av de første som får servering av dette Crewet. Sitter du langt baki er de så lei folk når de kommer til deg at du skal være heldig om du får et smil;)
     
    no-backpacker liker dette
  9. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,612
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Henger meg på de over..

    Men Storytime!

    I sommer var jeg på guttetur til LA.
    5 mann i plus ARN-LAX.
    Da gjorde vi det enkelt for oss selv og crew, hver gang noen skulle på do, ble det hentet 5stk flasker rødt, og brakt tilbake.
    Vi fikk drikke i øyeblikket vi var tørst(hele tiden) og crew slapp gå i shuttle.. Og de var super fornøyd med ordningen.. Smilende og blid hver gang vi kom bak, og sa
    -hei!, det er oss 5 guttene i pluss, har du noe vin til oss? ;)
    -Ja selvsagt, vil dere ha nøtter med denne gangen også? Eller kanskje noe annet godis?
    -Jo takk, det hørtes godt ut!
    -Her, ta så mange du ønsker!
    -Takk! Ses snart ;)


    Så mens eco var å kjøpte i "baren" bak, så hentet vi ut hva vi måtte ønske! "Helt gratis" Helt herlig!

    C
     
    Eddie47, Schlandy, anders82 and 4 others like this.
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Det er vel ingen andre selskaper som har tilsvarende SAS' Plus?
     
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg får reise i bikerhabitten, så skremmer jeg slike vekk :), helt enig i at hun kunne funnet seg et annet sete :).

    Om det ikke blir oppgradering håper jeg på det, begge veier, for jeg kommer neppe til å sove mye :).
     
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg aner ikke, det er derfor jeg spør :).
    Det har vært mitt inntrykk av at hardwaren på SAS Plus Longhaul er ganske unik? Ihvertfall er det jeg har oppfattet, at hakket over Eco i Luftwaffe, BA og UA ikke er noe annet enn vanlig Eco, evt med litt mer beinplass men samme stoler som i Eco og ikke så veldig mye mer service.
    Men jeg tar gjerne feil.:)
     
  13. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Har flydd BA i Eco+ (World Traveller +) og da har jeg vært i en liten kabin på en 777 og 747. Kanskje 30-35 seter eller no' sånt. Eget crew og veldig blide og hyggelige. Alt man ønsker servert og rask og god service. Nå har jeg ikke flydd SAS Plus i LH på det nye, så jeg kan ikke sammenligne, men ut fra beskrivelsene virker det temmelig likt.Bedre benplass, bredere seter, fotstøtte, puter og tepper og annet stæsj som man ikke fikk på øko. I alle fall bedre stæsj. :)
     
    RoadKing liker dette
  14. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    Den eneste premium økonomi-setene jeg kommer på, som kan være bedre enn SAS, er Air NZ
    [​IMG]

    Ellers er jeg enig i det som blir sagt om SAS Plus på long haul, det er meget godt produkt, spesielt mtp prisen man ofte finner.
     
    Ursa and Fredrik81 like this.
  15. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Det finnes varierende produkter i eco segmentet hos forskjellige selskapene og mulig andre mener at de får tilsvarende produkt hos andre. Poenget mitt var at det er stor forskjell på go til pluss på LH. På korte segment er forskjellen marginal.
    Vil si at Premium hos NAS også ser ganske så bra ut.
     
    Last edited: 14. sept 2016
    RoadKing liker dette
  16. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Helt enig flott produkt og veldig ofte marginal prisforskjell i forhold til go. WT+ hos BA så er forskjellen i pris langt større og gapet mellom produktene virker mindre.
     
    Last edited: 14. sept 2016
  17. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    mathiasfe liker dette
  18. Ursa

    Ursa Bonusnisse

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    OBS OBS jeg synes ikke det er lagt vekt på forskjellen SAS long-haul og ikke.

    SAS PLUS interkontinentalt er dritbra med sandwiches og alkohol utenom måltidene. Dessuten et veldig godt sete.

    men SAS PLUS i Europa er ganske kjipt (synes jeg da) med tilnærmet vanlige seter i kun narrowbody-fly (737 og 320). Maten og alkohol er kanskje der, men setene gir en helt "alminnelig" følelse. Kanskje derfor man får dobbelt opp med basispoeng i Europa, kontra bare 20-30% mer på long-haul, for å kompensere litt.

    7 timer fra Nord-Norge til Gran Canaria med B737 er IKKE det samme som 8 timer med A330 fra Oslo til New York, for å si det sånn :)

    Når det er sagt så ble vår connecting flight i biz med Lufthansa fra Oslo til Frankfurt veldig alminnelig den også, med samme A321-opplevelse, men da med hardblock på midtsete i hvert fall.

    Virker som det er veldig lite spennende å oppleve i lufta innad i Europa med noe selskap sånn sett.
     
  19. Ursa

    Ursa Bonusnisse

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    ah åååja nå skjønte jeg det - trodde det betydde hvilke bookingklasser man fikk med codeshare med SAS/Lufthansa ha ha oki no worries
     
  20. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Med riktig bookingklasse i sas plus med Austrian får du business :) ikke med lufthansa:/
     
    Ursa liker dette

Del denne siden