SAS PLUS (VIE-CPH-SVG) UNENSPECTED UPGRADE

Tråd i 'Reisebrev' startet av peterfox, 22. nov 2016.

  1. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,143
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Hei.

    Denne reisen ble kjøpt hos sas.no på deres nett side får noen uker tilbake. Jeg kjøpte den som SAS PLUS billett og antok at reisen ville være i Economy hos Austrian fordi Austrian ikke disponerer noe Economy Extra. Fra København til Stavanger sto det sas plus som annonsert i billetten. Reisen ble utført den 7. Februar 2016.


    Da jeg skulle sjekke inn dagen før reisen kom det plutselig opp sitte kart opp i Austrian Business Class uten at jeg visste hvorfor, det stod bare egentlig economy flex (S class) hos meg da jeg sjekket reisen min inne hos Austrian sin nettside for my travel, men ikke noe mer.


    Man kan egentlig sjekke inn hos både SAS og Austrian sin nettside, så jeg prøvde begge to. Hos Austrian sto alle sitte plasser som ledige, det var 2+2 mens midt sette var stengt. Totalt var det 8 ledige setter, og jeg kunne velge fritt fram hvor jeg ville sitte. Flygningen var med en Airbus a319 denne kvelden med flight nr: OS 0305 also as SK 9404, og avgang 17:35. Hos SAS sitt sjekk inn system var hele høyre siden opptatt så jeg antok at det er flere som reiste denne kvelden.

    Ved innsjekk leverte jeg fra meg en koffert på 27 kg ca som er i overvekt av 23kg x 2 men damen i skranken sa ikke mer en god tur og velkommen igjen ved en snarere reise med Austrian. Innsjekk gikk meget fort, og det samme gjorde fast track og opp i Business loungen til Austrian Airlines. Jeg fikk ikke tatt noen bilder her i loungen, men det var ikke så mye å skryte av heller, en lounge med litt av hvert men ikke mer 3 stjerner av 5 mulige.
    IMG_3153.JPG

    IMG_3151.JPG

    Etter en kort tur i loungen hos Austrian var det på tide å gå til gaten, flyplassen i Wien er ikke så stor så det går fort unna. Ved innsjekk ventet jeg til alle hadde gått inn så jeg slapp å stå i køen. Da jeg bordet flyet var det helt fullt bak og ikke mye ledig. Da jeg kom inn ble jeg høflig ønsket velkommen, og satt meg i sete 1A som den eneste i business class. Og gjett om det var kult eller hva? Helt alene er sjelden kost for min del, det er jo tross alt bare min andre reise i business totalt noen gang. Før vi tok av sovnet jeg i ca 30 min før jeg voknet igjen, da var lysene slått av helt fremme hvor jeg satt, og gardinene ble trukket sammen, og vi hadde full fart nordover mot København i 37000 fot, man kan si det er litt "luksus" å være helt alene framme i kabinen og føle seg som litt konge noen ganger. Etter litt kom en dame som ønsket meg velkommen og spurte fint om jeg ville ha middag, noe jeg sa fint til: Yes please. Ikke lenge etter kom hun med maten og spurte samtidig om hva jeg ville ha å drikke. Det ble sparklingwater og caffe for min del denne kvelden. Av maten ble det servert, Coscos med grønnsaker og kylling på spyd med en krem av noe jeg ikke visste hva det var. Til desser fikk jeg en sjokolade mousse kake og gjett om den var god? 5 av 5 stjerner for kaken. Ellers av maten 4 av 5 den var kald og ikke varm, noe jeg syns var dumt, men ellers Austrian leverer, og dem leverer kvalitet. Av drikke var det mye å velge mellom, spesielt alkohol.

    IMG_3170.JPG


    IMG_3174.JPG
    IMG_3172.JPG

    Fly turen varer i ca 1t og 45 min, men i kveld skulle vi ankomme før tiden. Ca 1t og 20 min i følge kapteinen, det var sterk vind fra sør så vi fikk god medvind, noe som skulle vise seg å være dårlig nytt for neste reise fra København til Stavanger senere på kvelden.

    Vi landet så ca 15min før tiden, og da var det på tide til SAS Business loungen i CPH. Det var hyggelig betjening som møtte meg, og ønsket meg velkommen. Da jeg kom inn, var det ikke så mye folk og det var en rolig atmosfære. Jeg satt meg ned og fant meg noe å drikke, av utvalg av mat var det ikke akkurat så mye å velge men helt greit egentlig, jeg spiste jo på flyet så. Men alt i alt, grei lounge i CPH. Ca 20 min før avgang til Stavanger gikk jeg til gaten hvor flyet var forsinket fra 21:00 avgang til 21:30 dette pga noen ekstra passasjerer som kom inn fra Paris som var forsinket. Egentlig skulle flygningen bli satt av med en a321 men ble byttet til a320 uten at jeg visste hvorfor. Da vi endelig tok av fra København var klokka ca 21:35 og med god vind fra sør landet vi ca 20min forsinket. Turen til Stavanger var egentlig ganske heftig med mye turbulens og mye dansing opp og ned. Kapteinen var veldig obs med å gjenta 3 ganger at alle måte sitte med sete belte på denne kvelden, noe som kunne merkes, flesteparten satt under hele turen. Servicen om bord i SAS Plus denne kvelden er grei, men vare utvalget er beskjedent og meget dårlig syns jeg. En brus og sjokolade for 1t og 15 min for utenlandsreise er terningkast 1 av 5, det kan i det minste serveres en enkel rett eller en sandwich, eller hva tror dere?

    Konklusjon: Å reise med Austrian i Business class koster ca 7000kr tur/retur, mens min reise fra Wien til Stavanger via København kostet ca 2300kr en vei,noe jeg tror var en grei pris, eller hva tenker dere som leser dette? Om turen hadde vært i economy med Austrian tror jeg det hadde vært litt for dyrt egentlig, dette fordi noen dager før fløy jeg til Wien med Norwegian får bare 600kr fra Stavanger, noe som egentlig er ekstremt billig i minne øyne.

    Noe som jeg også vil nevne er det med Business Class med et annet fly selskap selv om reisen er booket i SAS PLUS. Så lenge flight nummeret er solgt under SK og ikke et annet star alliance nummer, og booking nr er under economy flex billett ( i S eller Y) er det selskapet du reiser med pliktig å legge deg inn som Business Class travler med den billigste Business Class billetten dem selv disponerer, noe som i mitt tilfelle var class P. (Info kom fra Austrian Airlines i Wien).
     
    Darkcho, Kristian, sondre and 8 others like this.
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,582
    Likes mottatt:
    32,370
    Bonuspoeng:
    293
    Interessant story @peterfox , jeg har selv reist med Plus Saver andre veien (dvs CPH - VIE) for ikke så lenge siden, og jeg kan fortelle deg at jeg fikk ikke sitte foran gardina :).
    @Are sa i sin tid at Plus Saver klassen går bak gardina og Plus går foran hos andre selskaper som ikke har Plus konseptet. Så du har fått det du skulle ha :).

    Det er utrolig digg å sitte alene foran :).
     
  3. sondre

    sondre Medlem

    Innlegg:
    66
    Likes mottatt:
    103
    Bonuspoeng:
    33
    Hmm, gjelder dette alle selskap i *A?

    Jeg fløy nylig SVG-CPH-PEK-DLC i Plus (ikke plus saver). Billett ble bestilt via nettsidene til SAS.
    Fra PEK til DLC (flydd av Air China) ble jeg satt på økonomiklasse (Y), langt bak gardinene.
    De andre flightene var jeg i klasse S.
     
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,582
    Likes mottatt:
    32,370
    Bonuspoeng:
    293
    Tror kanskje man skiller på domestic Europe og resten av verden.
     
  5. Ursa

    Ursa Bonusnisse

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    Jøss selveste @peterfox har bare to bizreiser? :O ha ha så kult da at du fikk en sånn oppgradering da :)

    Da vi reiste med SAS Go til Hong Kong i januar, og første flyet til OSL ble forsinket, endte vi på Economy med Swiss til Zürich, og så med Swiss eco til Milano, for så å bli oppgradert til Premium Economy med Cathay Pacific til Hong Kong. Det var ganske sprøtt - og rått siden det var første gang på noe annet enn monkeyclass :)

    Premium economy hos Cathay Pacific er veldig likt SAS Plus, med ca samme seter, men i tillegg hos Cathay fikk vi champagne før start og en finere meny. SAS derimot synes jeg virker litt mer ryddig og moderne i kabinen.
     
  6. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,541
    Likes mottatt:
    4,202
    Bonuspoeng:
    113
    ser ut som om det kan være noe tilfeldig hvor man havner. Fløy også nylig på en billette PVG-PEK-CPH på en sas plus saver billett bestilt på sas.no, PVG-PEK gikk da som domestic first P klasse. at på til med China Eastern....
     
  7. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    7,515
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for en fin rapport. Har selv fløyet business hos Austrian fra Oslo til Wien og er helt enig i at de har veldig god mat og drikke servering ombord :)
     
  8. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,062
    Likes mottatt:
    3,260
    Bonuspoeng:
    113


    Hei Ursa,

    Det er egentlig min rapport (reise) bare at peterfox la den ut for meg. Tror nok han PeterFox har mange mange reiser i business`en, men får min del var det bare den andre akkurat på dette tidspunktet. Har blitt enda 3 fram til nå, så om noen vil ha andre bilder i business med Austrian Airlines så er det bare til å spør :).
     
    Ursa liker dette
  9. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,062
    Likes mottatt:
    3,260
    Bonuspoeng:
    113

    Hei Sondre,

    Vil bare gi deg litt nyttig info. Booker du SAS PLUS i klasse S eller Y hos SAS får du klasse P (Business Class) med Austrian Airlines (codeshare flygning), og 750EBP (grunnpoeng). Ellers ville du fått 1500EBP om den er utført med SAS, fram til booking klasse J. Har du noen av disse klassene A,B,og P hos (SAS) må du ringe til SAS får å betale mellom legget til S eller Y hvis ledig, ellers blir det bare vanlig økonomi, men du får heller da faktisk 900EBP (grunnpoeng). Det hender også f.eks om du bestiller via Expedia, at det faktisk står allerede S eller Y i bestillingen, da er den grei og kan bare kjøpes.

    Alt som jeg skrev over er blitt testet 5 ganger i løpet av 1 års tid, kjøpte reisen i SAS PLUS, endra den til S eller Y og det har blitt uppgrade hver gang.


    Håper det hjalp litt.

    SVG_flyer
     
    sondre, RoadKing and Edvard like this.

Del denne siden