Om noen skulle mene jeg ikke er objektiv så er det SAS pilotene selv som mer enn antyder dette. http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10120508 De ønsker flere longhaul fra OSL for ikke å tape konkurransen mot Norwegian. "Norske SAS-flygeres forening mener at ledelsen må komme på banen og peker på at SAS har samme flygemønster nå som i 1946: Ni langruter fra København, tre fra Stockholm og bare én fra Oslo."
Helt klart. SAS har siden 2003 tapt markedsandeler over hele fjøla. Nordmenn liker å reise direkte og selv om det ikke er marked for 9 ruter fra Oslo, hadde det soleklart vært rom for ruter til f.eks. SuperStar huben Chicago. Husk at Norwegian og SAS har to helt forskjellige konsepter. SAS har frekvens langt, mens Norwegian kun satser på ett charterlignende punkt til punkt opplegg og vi har jo allerede sett hvor sårbar en slik operasjon er. SAS har en meget stor fordel over Norwegian pga av markedssamarbeider og allianser. Skal jeg feks. Oslo-Chicago på en mandag og tilbake på torsdag og SAS ikke har flight direkte en av dagene, kan man lene seg på de andre rutene som går og ihvertfall reise direkte en av veiene. Det kan jo selvsagt også Norwegian gjøre, men man elimierer masse kunder utenfor Skandinavia og også de som er avhengig av fleksibilitet. Jeg har feks. en ARN-ORD med SAS senere i vår, mens returen går med Lufthansa ORD-FRA-ARN istedetfor siden SAS ikke opererer den dagen jeg skal reise. Det åpner en haug med flightalternativer (dusinvis) over atlanteren hver eneste dag. At SAS ledelsen ikke har baller, vet vi jo, men jeg er overbevist at Roald og den nye ledelsen er en helt annen kaliber. Men man må jo være litt forsiktig siden man ikke har kommet seg helt vekk fra stupet enda. Men bestilling av nye fly og at man faktisk legger til fly i flåten er gode tegn. SAS bør her ta igjen. Norwegian har startet en bølge, den må man ri på. SAS har så mange fordeler Norwegian ikke har. Utrolig mange. Det er nemlig ikke aktuelt for en forretningsmann å sette sin lit til Norwegian. De booker ikke om, de kompenserer ikke. Det er erfaringen. Så jeg stoler ikke på at de ordner opp. Går det åt skogen, har ihvertfall ikke jeg tid til å vente ett par dager for å komme meg hjem med en sliten 340 fra hifly. Da må jeg booke noe annet. Til blodpris og deretter deale med forsikringsselskap. Jeg hater papirarbeide mer enn mye annet. Så helt enig. SAS bør satse fra Oslo nå som man har fly på vei inn i flåten
Catch 22. SAS må MINST doble LH-flåten for at dette skal kunne gjøres lønnsomt. Å spre flåten mer enn de gjør i dag med dagens flåtestørrelse er som å be at noen på ett eller annet tidspunkt begynner å prate om 'SAS-fast' .... Det blir for risikabelt. SAS IC er ustabil nok som den er ...
I den klassiske flyverdenen, kanskje. Men er ikke så sikker på at når man nå får 18 (?) maskiner at man ikke kan starte en rute eller to til fra Oslo. SAS-fast blir man uansett ikke siden SAS er lynkjapp å booke om til andre dersom ting skjer
Men nå er det å litt sikt også på vei inn nye A330E og på lengre sikt A350 - det er jo ingenting som tilsier at alle de gamle må ut samtidig som man begynner fornyelsen av flåten?
De har hatt 60-70 år. "Norske SAS-flygeres forening mener at ledelsen må komme på banen og peker på at SAS har samme flygemønster nå som i 1946"
Å sette piloter til å styre bolaget er en receipe for disaster ... Nok av selskaper som har gått dukken med slike ved roret ... Les 'Skygods'. Meget relevant lesning. http://www.amazon.com/Skygods-The-Fall-Pan-Am/dp/0615611834
Sas sover i timen på flere fronter. Fikk 40% tilbudet deres med min eurobonusstatus i dag. Den er rav ruskende gal, men det kan se ut som at differansen er poengene fra sas mc og amex elite. Håper det ikke er en ny forbedring på vei og bare en bøgg. Det kan forøvrig føyes til at i appen er det riktig, og der står jeg dessuten med 312000 pts (ok, fruen står for ca 65000, men lell da) som også er riktig og ikke 110231.
Disse epostene har vel ofte vært kraftig på etterskudd når det gjelder opptjening før, men nå var det så stor forskjell at det må være noe annet feil.
Ca 120.000 i differanse her ... Men det har alltid vært stor forskjell på det som sendes ut i e-post og hva sas.no sier.