SAS sover i timen

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av milehigh, 20. jan 2014.

  1. milehigh

    milehigh Senior Medlem

    Innlegg:
    945
    Likes mottatt:
    572
    Bonuspoeng:
    93
    Om noen skulle mene jeg ikke er objektiv så er det SAS pilotene selv som mer enn antyder dette.

    http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10120508

    De ønsker flere longhaul fra OSL for ikke å tape konkurransen mot Norwegian.

    "Norske SAS-flygeres forening mener at ledelsen må komme på banen og peker på at SAS har samme flygemønster nå som i 1946: Ni langruter fra København, tre fra Stockholm og bare én fra Oslo."
     
  2. tommy777

    tommy777 founder

    Innlegg:
    4,171
    Likes mottatt:
    5,514
    Bonuspoeng:
    113
    Helt klart. SAS har siden 2003 tapt markedsandeler over hele fjøla. Nordmenn liker å reise direkte og selv om det ikke er marked for 9 ruter fra Oslo, hadde det soleklart vært rom for ruter til f.eks. SuperStar huben Chicago.

    Husk at Norwegian og SAS har to helt forskjellige konsepter. SAS har frekvens langt, mens Norwegian kun satser på ett charterlignende punkt til punkt opplegg og vi har jo allerede sett hvor sårbar en slik operasjon er. SAS har en meget stor fordel over Norwegian pga av markedssamarbeider og allianser. Skal jeg feks. Oslo-Chicago på en mandag og tilbake på torsdag og SAS ikke har flight direkte en av dagene, kan man lene seg på de andre rutene som går og ihvertfall reise direkte en av veiene. Det kan jo selvsagt også Norwegian gjøre, men man elimierer masse kunder utenfor Skandinavia og også de som er avhengig av fleksibilitet. Jeg har feks. en ARN-ORD med SAS senere i vår, mens returen går med Lufthansa ORD-FRA-ARN istedetfor siden SAS ikke opererer den dagen jeg skal reise. Det åpner en haug med flightalternativer (dusinvis) over atlanteren hver eneste dag.

    At SAS ledelsen ikke har baller, vet vi jo, men jeg er overbevist at Roald og den nye ledelsen er en helt annen kaliber. Men man må jo være litt forsiktig siden man ikke har kommet seg helt vekk fra stupet enda. Men bestilling av nye fly og at man faktisk legger til fly i flåten er gode tegn.

    SAS bør her ta igjen. Norwegian har startet en bølge, den må man ri på. SAS har så mange fordeler Norwegian ikke har. Utrolig mange. Det er nemlig ikke aktuelt for en forretningsmann å sette sin lit til Norwegian. De booker ikke om, de kompenserer ikke. Det er erfaringen. Så jeg stoler ikke på at de ordner opp. Går det åt skogen, har ihvertfall ikke jeg tid til å vente ett par dager for å komme meg hjem med en sliten 340 fra hifly. Da må jeg booke noe annet. Til blodpris og deretter deale med forsikringsselskap. Jeg hater papirarbeide mer enn mye annet.

    Så helt enig. SAS bør satse fra Oslo nå som man har fly på vei inn i flåten
     
    Jørgen liker dette
  3. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,234
    Likes mottatt:
    1,220
    Bonuspoeng:
    113
    Catch 22. SAS må MINST doble LH-flåten for at dette skal kunne gjøres lønnsomt. Å spre flåten mer enn de gjør i dag med dagens flåtestørrelse er som å be at noen på ett eller annet tidspunkt begynner å prate om 'SAS-fast' .... Det blir for risikabelt. SAS IC er ustabil nok som den er ...
     
  4. tommy777

    tommy777 founder

    Innlegg:
    4,171
    Likes mottatt:
    5,514
    Bonuspoeng:
    113
    I den klassiske flyverdenen, kanskje. Men er ikke så sikker på at når man nå får 18 (?) maskiner at man ikke kan starte en rute eller to til fra Oslo. SAS-fast blir man uansett ikke siden SAS er lynkjapp å booke om til andre dersom ting skjer
     
  5. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,157
    Likes mottatt:
    2,451
    Bonuspoeng:
    113
    Det er kapasitetsmessig umulig å legge til noe sånn som flåta ser ut i dag, fra mitt "synspunkt"/"ståsted".
     
  6. tommy777

    tommy777 founder

    Innlegg:
    4,171
    Likes mottatt:
    5,514
    Bonuspoeng:
    113
    Trodde SAS hadde lagt til ett par maskiner? Er det ikke akkurat ankommet en "ny" 340?
     
  7. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,157
    Likes mottatt:
    2,451
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke noe mer enn en ene A340'en fra LAN, som enda ikke er i drift pga diverse (papirarbeid fra airbus' side).
     
  8. Trety

    Trety Aktivt Medlem

    Innlegg:
    287
    Likes mottatt:
    178
    Bonuspoeng:
    43
    Men nå er det å litt sikt også på vei inn nye A330E og på lengre sikt A350 - det er jo ingenting som tilsier at alle de gamle må ut samtidig som man begynner fornyelsen av flåten?
     
  9. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,157
    Likes mottatt:
    2,451
    Bonuspoeng:
    113
    Du snakker med en sivilingeniør. Hvis noen klager på ting vil jeg helst gjøre noe med det med en gang ;) Lite å gjøre med dette med en gang. Det er ikke nok fly. Etterhvert sier jo seg selv, også for disse SAS-pilotene. Sånn sett er artikkelen overflødig.
     
  10. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    813
    Likes mottatt:
    567
    Bonuspoeng:
    93
    De har hatt 60-70 år. ;) "Norske SAS-flygeres forening mener at ledelsen må komme på banen og peker på at SAS har samme flygemønster nå som i 1946"
     
    Last edited: 22. jan 2014
  11. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,234
    Likes mottatt:
    1,220
    Bonuspoeng:
    113
    Ida liker dette
  12. Henning

    Henning co-founder Offisiell Representant

    Innlegg:
    2,921
    Likes mottatt:
    1,814
    Bonuspoeng:
    113
    Det gjelder vel ikke jagerpiloter? ;)
     
    wilhelm and ruby1968l like this.

Del denne siden