Fredrik skal fly 800 ganger på 180 dager
9. mai går startskuddet for det som kan ende med Guinness-rekord.
- Jeg frykter ikke at jeg skal bli lei av å fly. Det er et mål jeg har satt og jeg er fast bestemt på å nå målet, sier Nordbø (19).
I perioden fra 9. mai til 9. november skal han fly 800 turer med SAS mellom Stavanger og Bergen.
Nordbø, som er en ivrig bonusjeger, har regnet seg frem til at han med 800 turer kunne innkassere en million bonuspoeng - nok til 10 tur/retur-flygninger til USA - på businessclass.
Sikter mot rekord
Og som en bonus for bonusjegeren: De 800 flyturene kan resultere i Guinness-rekord.
- Jeg fortalte moren min at jeg skulle fly 800 turer, da foreslo hun at det kanskje kunne være et rekordforsøk. Jeg har sendt en forespørsel til Guinness, men har ikke fått svar ennå. Det er 12 ukers svartid, sier Nordbø.
Det er ikke tilfeldig at Nordbø øyner en mulighet for å komme i rekordboka: Folk har allerede fått plass i boka for tilsvarende rekorder. Amerikanske Mark Malkoff sikret seg
en oppføring i Guinness World Records i 2009. Da gjennomførte han 135 flygninger med AirTran Airways på 30 dager.
19 døgn i lufta
Det er ikke rent få timer Nordbø skal tilbringe i lufta. Kjapp regning viser at han skal er i lufta i underkant av 470 timer. Dette tilsvarer 19 døgn.
På det meste skal han fly 16 ganger turer mellom de to vestlandsbyene på én dag. De fleste feriedagene tilbringes i lufta - eller på Flesland og Sola. Utenom ferien skal han avgårde til flyplassen når arbeidsdagen er over.
Tåke på Oslo lufthavn eller storm i kastene langs Rogalandskysten kan stikke kjepper i hjulene for Nordbø sitt prosjekt. Derfor har han helgardert seg.
- Målet er 800 flygninger, men jeg har 880 bookinger. Dermed har jeg en margin på nesten 100 og jeg kan teknisk sett gå glipp av noen dager i lufta uten at det blir et problem. Men jeg har valgt å reise på sommeren, da er det generelt mindre forsinkelser som følge av vær, samtidig som det er lysere og finere, sier Nordbø.
- Hvorfor akkurat Stavanger-Bergen?
- Denne ruta har kort flytid (ca 30 min, red. anm), noe som gjør det mulig å få inn flere flygninger på kort tid, sier Nordbø og legger til:
- Om jeg flyr til Oslo eller Bergen er egentlig ett fett.
Kostbart rekordforsøk
Rekordforsøket og jakten på bonuspoeng er langt fra gratis. Et såkalt Travel Pass for seks måneder mellom Stavanger og Bergen koster i overkant av 60.000 kroner. Da kan han fly så mye han vil på strekningen og med 800 turer vil prisen per flygning ligge på rundt 80 kroner.
- Men skulle du bestilt det som vanlige billetter, ville prisen blitt mellom to og 2,5 millioner kroner, påpeker Nordbø.
Interessen for å fly har Nordbø hatt i en årrekke. Det startet da foreldrene skilte seg og faren flyttet til Bergen. Nordbø fløy da annenhver helg til Bergen og da startet også interessen for å samle flest mulig bonuspoeng.
Torstein Lillevik
- Jeg forsøkte å få sponsorer, men det var ikke så lett. Jeg fryktet også seteavgiften, derfor måtte jeg bare få bestilt nå, sier Nordbø.
Det har ikke bare kostet i kroner og øre, men også i tid å forberede reisene.
Nordbø anslår at han brukte to uker på å bestille de over 800 flyturene.
- Noen dager bestilte jeg 10, andre dager 200. På slutten ble jeg litt lei av å bestille flybilletter, sier Nordbø og smiler.
- Enkelte vil kanskje innvende at det er galskap i et miljøperspektiv. Hva svarer du dem?
- Jeg har tenkt på det, men tenker at det ikke er så mye jeg kan gjøre med det. Jeg har betalt avgifter gjennom flybillettene mine og flyet går uansett. Andre folk har andre hobbyer som også bidrar til utslipp, for eksempel dyre båter, sier Nordbø.
Mangeårig interesse
- Målet er 800 flygninger, men jeg har 880 bookinger, sier Nordbø.
Interessen for å fly har Nordbø hatt i en årrekke. Det startet da foreldrene skilte seg og faren flyttet til Bergen. Nordbø fløy da annenhver helg til Bergen og da startet også interessen for å samle flest mulig bonuspoeng.
- For mange er fly et fremkomstmiddel på linje med buss. Hva er det du liker så godt med å fly?
- Det er følelsen av å komme over skyene, se hvordan landet er og å være på reisefot. Det er jo litt fart og spenning også under take off og landing. Det er totalpakken, sier Nordbø som planlegger å vie mye plass til rekordforsøket på Instagram-kontoen sin.
- Usedvanlig fascinerende
- Med glimt i øyet må vi nesten kunne spørre ham om han kan ta på seg et forkle i kabinen og bidra litt. Han kommer etter hvert til å kjenne produktet vårt vel så godt som vi selv, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS, og legger til at Nordbø også vil få sitte på vippesete i cockpit på noen av flygningene.
Da han fikk en e-post om rekordforsøket nylig, trodde han først at det var en feil i tallet.
- Det er usedvanlig fascinerende at han skal gjøre dette og vi får håpe han klarer det og kan smykke seg med tittelen som verdensrekordholder i lang tid fremover, sier Johansen, vel vitende om at det selskapet ikke tjener allverdens på forsøket: Dersom Nordbø gjennomfører de 800 flygningene, vil snittprisen per flygning være på rett over 80 kroner.
- Men det er hele poenget med Travel Pass. Flyr du mye, blir det rimeligere. Det skal lønne seg å være lojal, sier Johansen.
Han påpeker samtidig at Nordbø kommer til å stange helt i taket på myndighetsgrensen for hva en pilot har lov til å fly: Maksgrensen er 900 timer på ett år.
- 450 timer timer i løpet av et halvår er rimelig tøft, gjennomsittet for en SAS-pilot i samme periode er en god del lavere enn den tiden Fredrik skal være i lufta, sier Johansen.
Ifølge Johansen er det flere andre som har hatt lignende rekordforsøk hos selskapet opp gjennom årene. Blant annet svenske Christer Björnström som satte seg som mål å gjennomføre 405 flygninger på ett år.
- Stuntet til Nordbø er enda mer ambisiøst og det vil være fantastisk artig om han klarer det, sier Johansen. Vis alt...